Nākotnes avioreisi ne tikai mazāk piesārņos gaisu, bet arī neradīs atkritumus?

FOTO: Reuters/ScanPix

Vairākas lidsabiedrības visā pasaulē apņēmīgi strādā pie tā lai ne tikai samazinātu lidmašīnu radītās siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas, bet arī lai lidojumu laikā neradītu atkritumus, vēsta ASV finanšu ziņu un datu aģentūra “Bloomberg”.

1972.gadā ANO pasludināja 5.jūniju par Pasaules vides dienu, tādējādi cenšoties vairot cilvēku izpratni par to, ka viņu rīcība negatīvi ietekmē planētu. Šā gada Vides dienas tēma bija gaisa piesārņojums.

Pasaules aviokompānijas ļoti apzinās, ka to aktivitātes ir ļoti kaitīgas apkārtējais videi – globālā civilā aviācija ir atbildīga par aptuveni 2% no visām katru gadu pasaulē radītājam oglekļa dioksīda emisijām.

Tādējādi tas nav pārsteigums, ka lidsabiedrības cenšas arvien vairāk apliecināt, ka tām rūp vide un tās cenšas samazināt to radīto oglekļa pēdas nospiedumu.

ASV lidsabiedrība “United” Vides dienu šogad atzīmēja ar īpašu reisu – pilnībā “zaļu” lidojumu no Čikāgas uz Losandželosu.

“United” pārstāvji šo nodēvēja par “lidojumu planētai”.

Pasaules otrā lielākā aviokompānija “United” bija izvirzījusi ambiciozu mērķi – veikt lidojumu, kura laikā lidmašīnas salonā netiek radīti nekādi atkritumi, kā arī veikt lidojumu, izmantojot biodegvielu, kura radītās emisijas tiek “izdzēstas”, iegādājoties emisiju kvotas.

“United” pārstāvji norāda, ka šis vienreizējais lidojums esot pirmā reize pasaulē, kad viena komerciāla lidojuma laikā tiek apvienoti visi trīs minētie faktori.

Lidojumu laikā radīto atkritumu samazināšana līdz nullei ir īstenojams mērķis, lidsabiedrībām pilnībā pārejot uz vairākkārt izmantojama vai pilnībā pārstrādājama aprīkojuma izmantošanu ēdienu un dzērienu pasniegšanā lidmašīnu salonos.

“United” norāda: vidēji vienā lidsabiedrības lidojumā tiek radīti vidēji 29,5 kilogrami atkritumu.

Savukārt 5.jūnija reisā radīto atkritumu daudzums tika samazināts līdz 6,3 kilogramiem. Šie atkritumi gan radās no pasažieru lidmašīnā ienestajām lietām, tāpēc var uzskatīt, ka pats lidojums atkritumus neradīja.

“Lidsabiedrība neradīja nekādus atkritumus, tādējādi mēs sasniedzām savu mērķi,” paziņoja “United” pārstāvis Čārlzs Hobarts.

Vairākreiz izmantojamo trauku un piederumu izmantošana lidmašīnās gan rada vienu problēmu – tie palielina lidmašīnas kopējo masu, kas apgrūtina centienus samazināt lidmašīnas degvielas patēriņu.

Pasaules aviokompānijas pēdējo gadu laikā sper arvien vairāk soļu arī radītā plastmasas piesārņojuma samazināšanā.

Piemēram, daudzas ASV lidsabiedrības, ieskaitot “American Airlines”, “Alaska Air”, “Delta Air Lines” un “United”, nesen paziņoja, ka tās ir pilnībā attiekušās no plastmasas karotīšu un salmiņu izmantošanas, to vietā izmantojot piederumus, kas izgatavoti no atjaunojamiem materiāliem.

Tikmēr ASV lidsabiedrība “JetBlue Airways” šomēnes paziņoja, ka tā visu jūniju kompensēs visu lidsabiedrības pasažieru radītās oglekļa emisijas, kas veido aptuveni 700 000 tonnu.

“Mēs kā aviokompānija atzīstam, ka radām emisijas,” norāda “JetBlue” pārstāve Sofija Mendelsona, piebilstot, ka lidsabiedrībai ir pienākums uzlabot lidojumu efektivitāti un izskaust nevajadzīgas emisijas.

Lidsabiedrība “United” ir izvirzījusi arī ilgtermiņa mērķus tās radītā piesārņojuma samazināšanai.

Pagājušā gada beigās enerģētikas uzņēmums “Fulcrum BioEnergy Inc.” paziņoja par jaunas biodegvielas rūpnīcas atvēršanu. Šajā rūpnīcā paredzēts 700 000 tonnu Čikāgā radīto atkritumu pārstrādāt biodegvielā, kas tiks sajaukta ar tradicionālo lidmašīnu degvielu un izmantota “United” reisos.

Par “United” nopietnajiem nolūkiem šajā jautājumā liecina tas, ka aviokompānija pirms četriem gadiem uzņēmumā “Fulcrum BioEnergy” investēja 30 miljonus dolāru.

Biodegvielas maisījumu jau kopš 2016.gada izmanto visas “United” lidmašīnas, kas veic reisus no Losandželosas.

“United” šobrīd izskata iespēju savu otro “biodegvielas bāzi” izveidot arī Čikāgas lidostā.

Uz augšu