Narkoloģe Ilze Maksima: pirts vai duša reibumu nemazina

FOTO: TVNET kolāža

Pirms svētkiem visiem līgotajiem būtu jāsadzird un jāņem vērā - nekādi brīnumlīdzekļi nepalīdzēs; reibumu var mazināt tikai kvalitatīvs un adekvāti ilgs miegs. Tomēr, kā rāda Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) nesen veiktā iedzīvotāju aptauja, vēl aizvien pietiekami liela sabiedrības daļa uzskata, ka reibumu ir iespējams mazināt, piemēram, ejot dušā, paēdot vai sportojot.

Vienāds daudzums alkohola katru ietekmē citādāk

Mēs katrs esam atšķirīgs, tādēļ arī alkohols katru cilvēku ietekmē savādāk. Tā iedarbība var atšķirties gan pēc dzimuma, vecuma un svara, gan arī pēc tā, kas ir darīts (vai gluži pretēji – nedarīts) pirms ballītes. Piemēram, cik fiziski vai garīgi smaga ir bijusi darba diena, vai pirms tam ir sportots, vai ir bijusi atpūta, laba maltīte un lietots pietiekami daudz šķidruma, u.tml.

Ņemot vērā vidējo statistiku, alkohols no ķermeņa izvadās ar ātrumu 0,12 - 0,15 promiles stundā, turpetī alkohola uzņemšanas laikā reibumu kāds var sasniegt ātrāk, kas nozīmē, ka arī tā koncentrācija organismā var būt augstāka. Un to ietekmē neskaitāmi daudz citu faktoru - dzimums, svars, ēšanas paradumi u.c. Tādēļ ir būtiski cilvēkam pašam racionāli izvērtēt, cik daudz ir "par daudz" un cik ilgs laiks nepieciešams miegam, lai reibumu pienācīgi izgulētu. Tas, ka alkohola saturs organismā ir mazinājies, vēl nenozīmē, ka cilvēks var adekvāti rīkoties pie auto stūres. Tikai ilgs un pilnvērtīgs miegs sniedz garantiju kvalitatīvai uzvedībai un drošai auto vadīšanai. Jebkura sēšanās pie stūres reibumā var beigties slimnīcā vai pat morgā," brīdina narkoloģe Ilze Maksima.

Duša var palīdzēt justies labāk, bet tā nemazina alkohola līmeni asinīs

Skatoties uz aptaujas datiem, redzam, ka iedzīvotāju izpratne ilgtermiņā uzlabojas. Piemēram, 2010. gadā 30% autovadītāju ticēja, ka, kārtīgi paēdot, var samazināt alkohola līmeni, šogad tā domā uz pusi mazāk cilvēku (14%). Tomēr arī tas ir pietiekami liels skaitlis. Šiem cilvēkiem un viņu tuviniekiem vēlos atgādināt, ka

ne pirts, ne stipra kafija, ne kaut kāda cita veida rīcība alkohola izvadīšanu no organisma nepaātrina. Te ir vajadzīgs laiks, un tas daudzējādā ziņā ir atkarīgs no cilvēka fizioloģijas.

Jebkāda veida vielas radīto ietekmi uz organismu visefektīvāk mazināt var miegs. Un tāpēc ir svarīgi, lai miegs būtu ilgs un kvalitatīvs, lai alkohols ķermenī paspētu noārdīties, lai atjaunotos smadzeņu darbības un koncentrēšanās spējas un lai cilvēks varēti droši sēsties pie auto stūres.

Jau pirms svinībām apdomā, kas tev jādara rīt

Internetā ir plaši pieejami kalkulatori, kuros var ievadīt izdzerto alkohola daudzumu, cilvēka svaru u.c. parametrus, pēc kuriem tiek aprēķināts, kad varēs sēsties pie auto stūres. Eksistē arī mērierīces jeb tā sauktie alkometri, kuri uzrāda promiļu daudzumu asinīs. Bet vispieejamākais “rīks” ir katra paša saprāts. Mans aicinājums katram ir jau sākotnēji pirms svinībām izvērtēt – kad man būs jāsēžas pie auto stūres un cik es varu atļauties izdzert.

Adekvāts miegs cilvēkam skaitās no sešām līdz astoņām stundām, bet pats minimums ir piecas stundas. Pāris stundas miega nekādi nevar sniegt cilvēkam “restartu”. Bet, ja ir izdzerts daudz, tad, pat izguļot deviņas vai desmit stundas, reibums nebūs atkāpies.

Rīta mundrums mēdz būt mānīgs

Bieži vien gadās, ka pēc kārtīgas ballītes cilvēks pamostas gana mundrs. Bet šīs sajūtas var būt mānīgas un īslaicīgas, jo pēc brīža nogurušās smadzenes vairs nespēj pildīt savu funkciju.

Ir atšķirība starp īslaicīgu uzmanības testu, kur nepieciešama tikai dažu sekunžu koncentrēšanās, no ilgstošas un nogurdinošas braukšanas pie auto stūres. Braucot pēc ballītes, smadzenes ātri signalizēs, ka ir pārgurušas, un tas ietekmēs darbības precizitāti un reakcijas ātrumu.

Līdz ar to vienīgais veids, kā parūpēties, lai neapdraudētu sevi un citus, ir pārliecināties, ka reibums ir izgulēts.

Aicinātu prātā paturēt trīs punktu sarakstu, pēc kura varam sevi kontrolēt:

1) skaitīt izdzertās alkohola devas, ja ir iespēja, pārbaudīt sevi ar alkometru; 

2) skaitīt, cik ir miega stundu;

3) meklēt alternatīvas, kā nokļūt mājās, jo neviena situācija nav tik svarīga, lai sēstos pie stūres reibumā un noguris.

Lai jums droši Līgosvētki!

Atceries, ka pirmsjāņu periodā ikvienam ir iespēja pievienoties kampaņai "Atbildīgais šoferis", apņemties nebraukt reibumā un laimēt vērtīgas balvas.

Materiāls tapis sadarbībā ar CSDD.

Uz augšu