LPS un "Latvijas ceļu būvētājs" aicina valdību izveidot vienotu valsts ceļu sakārtošanas programmu

Remontdarbi uz ceļa

FOTO: Publicitātes foto

Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) un biedrība "Latvijas ceļu būvētājs" (LCB) vēstulē aicina Ministru prezidentu Krišjāni Kariņu (JV), satiksmes ministru Tāli Linkaitu (JKP), vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru Juri Pūci (AP) un finanšu ministru Jāni Reiru (JV) izveidot vienotu valsts ceļu sakārtošanas programmu tuvākajiem gadiem.

LPS valdes priekšsēdētājs Gints Kaminskis un LCB valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš šodien parakstīja vēstuli, kura tiks nosūtīta premjeram un ministriem. Turklāt, lai mudinātu izveidot ceļu sakārtošanas programmu, un būtu uzskatāmi redzams, kuros ceļa posmos nepieciešami neatliekami remontdarbi, LPS sadarbībā ar pašvaldībām izveidojusi interaktīvo ceļu karti.

Kaminskis stāstīja, ka ceļu kartes izveidošanas mērķis bija aptaujāt pašvaldības un noskaidrot to viedokli, kuri ir sliktākie ceļu posmi, kuriem ilgstoši nav pievērsta uzmanība.

"Bieži vien amatpersonu runās un plašsaziņas līdzekļos izskan informācija, kā būs pēc cik gadiem. Tas izskan un tad mēs to aizmirstam, tāpēc ir svarīgi saprast, kas notiek tālāk," teica Kaminskis. Viņš arī piebilda: lai gan pieaug akcīzes ienākumi valsts budžetā, maksājums, kas no tā aiziet autoceļiem, nav pieaudzis.

Viņš uzsvēra, ka runa nav par pēkšņu vienas dienas risinājumu, bet gan ilgstošu plānu, kā risināt autoceļu stāvokli, jo autoceļiem ir jābūt prioritātei, lai realizētu administratīvi teritoriālo reformu.

Kaminskis vairākkārt norādīja, ka visi ceļi, kas ir iekļauti kartē nav jāremontē uzreiz, bet ir jārada skaidrs plāns, jāizanalizē situācija un jāsaprot, kā šis process attīstīsies.

Pašvaldības norādījušas, ka kopumā kritiskā stāvoklī ir 23 valsts galveno autoceļu posmi, 1043 reģionālo autoceļu un 1125 vietējo autoceļu posmi.

LPS sistēmu analītiķis Jānis Upenieks pastāstīja, ka kartē redzami ceļi, kurus pašvaldības uzskata par neatliekami remontējamiem. Turklāt, uzspiežot uz katra ceļa, var redzēt pašvaldību, kas to ir pieteikusi, posma garumu, aptuvenās izmaksas un pamatojumu, kāpēc šis posms ir būtisks.

Bērziņš norādīja, ka kartē apkopotas 75% pašvaldību atbildes, un tā ir ļoti konkrēta. Karte ir pieejama jebkuram interesentam.

Viņš uzsvēra, ka šī ir pirmā reize, kad analīze nav prasīta Satiksmes ministrijas (SM) ierēdņiem, bet gan pašvaldībām. Tas dod iespēju valdībā izveidot starpinstitucionālu darba grupu un veikt ceļu revīziju, kuras laikā arī noskaidrot, vai visa pašvaldību sniegtā informācija pilnībā atbilst situācijai, teica Bērziņš.

LPS un LCB vēstulē Kariņam, Linkaitam, Pūcem un Reiram aicina valdību un ministrijas izveidot darba grupu, kurā izvērtēs reģionālo un valsts vietējo autoceļu tīklu un noteiktu remontējamo autoceļu prioritātes, paredzot atbilstošu finansējumus.

Vienlaikus ar administratīvi teritoriālo reformu, valdībā vajadzīgs iesniegt rīcības plānu, aktualizējot valsts reģionālo un vietējo autoceļu sakārtošanas programmu, nosakot prioritātes 2020.-2027.gadam, un konceptuālu risinājumu autoceļu valstiskajam un reģionālajam pārvaldības un finansējuma modelim. Tas jāsalāgo ar valdības reformu plānu, kā arī vienlaikus ar 2020.gada budžeta projektu jāiesniedz Ministru kabinetā apstiprināšanai.

Uz augšu