Tarakāni turpina strauji evolucionēt, kļūstot gandrīz neiznīcināmi (11)

Tarakāns
Tarakāns Foto: pixabay.com

Mums priekšā varētu būt visai nepatīkama sastapšanās ar supertarakānu, jo jaunā pētījumā atklāts, ka Vācijas tarakāni (Blattella germanica) strauji evolucionē un kļūst noturīgi pret daudziem plaši izmantotiem insekticīdiem un indēm, kā arī ķimikālijām, ar kurām šie tarakāni nav tieši saskārušies. Tas nozīmē, ka ir praktiski neiespējami tos iznīcināt.

Pārsteidzošajā pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Scientific Reports”, atklāts, ka šiem nejaukajiem radījumiem imunitāte var attīstīties pat vienas paaudzes laikā. Savukārt citiem attīstās tā saucamā krusteniskā rezistence, kad tarakāns toleranci pret parasti toksiskām substancēm iegūst, saskaroties ar līdzīga veida insekticīdiem.

“Mums nebija ne jausmas, ka kaut kas tāds var notikt tik ātri. Rezistence tarakāniem tikai vienas paaudzes laikā var palielināties pat seškārtīgi,” komentēja pētījuma galvenais autors Mihails Šarfs.

Zinātnieki izpētīja un pārbaudīja trīs insekticīdus – abamektīnu, borskābi un tiametoksāmu, Visi insekticīdi tika pārbaudīti sešus mēnešus vairākos tarakānu apsēstos dzīvokļos Indiānas un Ilinoisas štatā.

Vienā no pārbaudēm trīs mēnešus tika izmantoti trīs insekticīdi (katrā mēnesī cits), bet pēc tam process tika atkārtots. Otrajā pārbaudē zinātnieki sešus mēnešus izmantoja divus dažādus insekticīdus, bet trešajā viņi izvēlējās vienu insekticīdu, pret kuru tarakāniem bija jau sākusi veidoties noturība.

Par spīti dažādajiem ķimikāliju kokteiļiem zinātniekiem neizdevās samazināt tarakānu populāciju. Vienā insekticīdu pārbaudē tarakānu populācija pieauga par 10 procentiem, jo tarakāni sāka iegūt rezistenci. Pat divu un trīs insekticīdu uzbrukumā tarakānu populācija nesamazinājās, tomēr arī nepieauga.

Vēlāk iegūtos rezultātus zinātnieki apstiprināja arī laboratorijas apstākļos, secinot, ka liela daļa tarakānu un to atvašu pētījuma laikā ieguva imunitāti pret kādu noteiktu pesticīdu klasi.

Tarakāni pēc to trīs mēnešus garā reproduktīvā cikla var pasaulē laist pat 50 pēcnācēju, tāpēc tikai nelielai daļai tarakānu nepieciešams iegūt rezistenci, izdzīvot un vairoties, lai atjaunotu vai palielinātu populāciju.

Šī insektu suga ir plaši neieredzēta vairāku iemeslu dēļ. Tarakāni pārnēsā dučiem riebīgu patogēnu, piemēram, E.coli baktērijas un salmonellu, kā arī astmu izraisošus alergēnus.

Lai arī tarakāni pagaidām nav imūni pret labi spēcīgu spērienu ar kāju, šis pētījums uzsver, ka cilvēkiem būtu kukaiņu kontrole jāuztver ļoti nopietni, pesticīdu lietošanu papildinot ar citiem kukaiņu iznīcināšanas veidiem.