CAA šogad plāno apstiprināt jaunus dronu lietošanas noteikumus

Drons; ilustratīvs foto.

FOTO: Sintija Zandersone/LETA

Civilās aviācijas aģentūra (CAA) iecerējusi šogad valdībā apstiprināt jaunus bezpilota gaisa kuģu jeb dronu lietošanas noteikumus, pastāstīja CAA direktors Māris Gorodcovs.

"Esošie noteikumi ir spēkā jau no 2016.gada nogales, un šajā laikā mēs sapratām, kurās jomās tie strādā, kurās nestrādā, kur normatīvajā regulējumā ir "caurumi" un kādas ir šī tirgus spēlētāju vēlmes un vajadzības," teica CAA direktors, piebilstot, ka, strādājot pie jaunā regulējuma, saņemti aptuveni 160 priekšlikumi.

Jaunie noteikumi pilnībā aizstās vecos Ministru kabineta (MK) noteikumus, un, kā norādīja Gorodcovs, jaunā redakcija ir izstrādāta ar ļoti pareizu pieeju - sapulcinot visas ieinteresētās puses, sākot no valsts institūcijām un beidzot ar lietotājiem, turklāt gan profesionāliem, gan hobija lietotājiem. Viņš uzsvēra, ka interese tiešām bija liela, un CAA visu iesaistīto pušu viedokļus maksimāli centusies ņemt vērā.

"Līdz ar to šis normatīvais akts tapa salīdzinoši ilgi, bet tas tiešām ir kvalitatīvs, jo šoreiz nav tā, ka tas būtu tapis tikai ierēdņu kabinetos, tā izstrādē iesaistīts bija ļoti plašs interesentu loks," skaidroja Gorodcovs.

Jautāts, kas ir svarīgākais, kas būs jaunajos noteikumos, Gorodcovs norādīja, ka tiks ieviesti uz riska novērtējumu balstīti principi. Tiem, kuri pretendēs uz atļaujām, it īpaši dronu lidojumiem paaugstinātas bīstamības apstākļos - ap lidostām, pie cilvēku pulcēšanās vietām -, būs jāveic riska novērtējums un jāparedz riska mazināšanas pasākumi. Tiks ieviestas arī ilgtermiņa atļaujas, lai nav jāsaskaņo katrs lidojums.

"Līdz ar to tie, kuri pierādīs savu kompetenci, gadu varēs darboties brīvi, individuālus lidojumus vairs ar mums nesaskaņojot. Kādēļ gads? Tādēļ, ka pēc tam spēkā stāsies Eiropas Savienības (ES) regulas, kurās jau būs citi termiņi. Mēs negribētu pieļaut situācijas, ka regulas ir spēkā, bet vēl darbojas arī pēc mūsu noteikumiem izsniegtas atļaujas," stāstīja CAA direktors.

Tāpat dronu pilotu atļauto vecumu samazinās no 18 līdz 16 gadiem, izņemot gadījumus, kad lidojumi notiek paaugstinātas bīstamības apstākļos.

"Tad [paaugstinātas bīstamības apstākļos] personai ir jābūt pilngadīgai, lai tā var pilnībā atbildēt par savu rīcību un tās sekām," pauda Gorodcovs.

Tāpat tiks precizēts, kad šo noteikumu izpratnē ir nakts un kad diena, pielīdzinot to aviācijā noteiktajiem kritērijiem, jo dronu pilotēšanai nakts laikā ir citas prasības.

Viņš arī norādīja, ka tiks atvieglota kārtība dronu pilotēšanai virs infrastruktūras objektiem, jo "pašlaik tā ir ļoti izplūdusi" - aizsargjoslu dēļ pašlaik cilvēki ļoti bieži nesaprot, cik tuvu ceļam vai dzelzceļam drīkst pilotēt dronus.

"Tagad infrastruktūras objekti ir nosaukti vārdos un ir noteikti konkrēti attālumi, tādēļ lietotājiem būs vieglāk. Savukārt dažādu ar valsts drošību saistītu objektu, virs un pie kuriem dronu lidojumi ir aizliegti, valdītājiem būs pienākums izvietot attiecīgas aizlieguma zīmes. Pašlaik mēs šajā ziņā saskaramies ar pārkāpumiem - lai gan noteikumu pielikumos ir iekļauti saraksti ar objektu uzskaitījumu, dronu piloti bieži to neņem vērā," stāstīja Gorodcovs.

Uz augšu