KP pusgada laikā izteikusi sešus brīdinājumus par iespējamu iesaisti karteļos

FOTO: Pixabay

Konkurences padome (KP) pirmajā pusgadā piemēroja sešas brīdinājuma procedūras desmit uzņēmumiem un piecām fiziskām personām par iespējamu iesaisti konkurentu aizliegtās vienošanās jeb karteļos, informēja KP.

KP informēja, ka šā gada pirmajā pusgadā KP redzeslokā nonākuši dažādu nozaru pārstāvji, tajā skaitā veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji, biroja tehnikas izplatīšanas pārstāvji un nožogojuma montāžas veicēji. Aizliegtas vienošanās iepirkumos nemainīgi ir biežāk konstatētais un smagākais konkurences tiesību pārkāpums Latvijā, atgādina KP.

Lai nodrošinātu efektīvu konkurences tiesību uzraudzību, KP iespējamus pārkāpumus, kas ietekmē mazāku daļu tirgus un sabiedrības, saskaņā ar prioritizācijas stratēģiju novērš alternatīvos veidos, piemēram, izskatot brīdinājumus un nepiespriežot naudas sodu. Tas atbilst arī vispārējam valsts pārvaldes "Konsultē vispirms" principam.

"KP saglabā informāciju par izteiktajiem brīdinājumiem. Ja brīdinātais uzņēmums nākotnē atkārtoti nonāks KP redzeslokā saistībā ar līdzīgiem iespējamiem pārkāpumiem, tie tiek izmeklēti kā atkārtota pārkāpuma lieta," atgādināja padomē.

Jau vēstīts, ka KP aicina ziņot ikvienu ar aizdomām par iespējamiem konkurences pārkāpumiem, piemēram, aizliegtām vienošanām vai dominējošo uzņēmumu ļaunprātīgu tirgus varas izmantošanu. To esot iespējams darīt arī anonīmi iestādes tīmekļa vietnē www.kp.gov.lv. Savukārt, ja uzņēmums aizliegti vienojies ar  konkurentiem, tad pārkāpējiem ir iespējams pieteikties Iecietības programmai un pretendēt uz atbrīvojumu gan no naudas soda, gan lieguma piedalīties iepirkumos.

Karteļi ir smagākais konkurences tiesību pārkāpums, kuru rezultātā preču un pakalpojumu cenas tiek noteiktas nevis individuāli, bet uzņēmumiem sarunājot tiem izdevīgos cenu līmeņus, ko piedāvāt pircējam. Tāpat karteļa pārkāpumi var izpausties arī citos veidos, piemēram, uzņēmējiem vienojoties par tirgus sadali, dalības nosacījumiem publiskajos iepirkumos vai apmainoties ar komercinformāciju, kas atklāj uzņēmumu attīstības stratēģijas.

Uz augšu