"Ziemeļblāzmā" turpinās laikmetīgās mākslas izstāžu programma

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Agita Maračkovska “Vadlīnijas” (2018)
Agita Maračkovska “Vadlīnijas” (2018) Foto: publicitātes

No 12. augusta kultūras pils “Ziemeļblāzma” gaida apmeklētājus uz laikmetīgās mākslas izstāžu programmas ceturtā cikla “Forma nav formāla” trīs izstādēm.  

Programmas ceturtais izstāžu cikls veltīts mūsdienu Latvijas tēlniecībai un spītīgi iebilst pret pieņēmumu, ka skulptūra ir tikai dizaina objekts interjerā ar nolūku to estētiski uzlabot. Cikla nosaukums ir “Forma nav formāla”, un tajā redzamo izstāžu autori  Agita Maračkovska, Andrejs Prigičevs un Jānis Noviks veikli, profesionāli un asprātīgi izmanto tēlniecības valodas priekšrocības, lai tieši atklātu savu viedokli par šobrīd civilizācijai nozīmīgiem jautājumiem - ekoloģiju, robotizāciju un indivīda sevis meklējumiem informācijas haosā.  

No 12. augusta līdz 13. oktobrim “Ziemeļblāzmas” telpās redzamās izstādes “Nervi” (Agita Maračkovska), “Vegāni uzbrūk nūdistiem” (Andrejs Prigičevs) un “Par to, kā iemācīt robotiem labi pavadīt laiku” (Jānis Noviks) vieno to autoru apzināti izvēlētais sava ceļa gājums Latvijas konservatīvajā un miegainajā tēlniecības laukā, taču katra mākslinieka pieeja formai kā izteiksmes līdzeklim ir ārkārtīgi atšķirīga. Šī radošā, blakus aplūkojamā daudzveidība un sociāli kritiskais, brīžiem pat politnekorektais sabiedrībai aktuālo tēmu apskats noteikti liek pārvērtēt pieņēmumu par tēlniecību kā tādu.   

Agita Maračkovska    

Izstādē “Nervi” skatāmi Agitas Maračkovskas objekti, video un zīmējumi. Izstādes darbi aktualizē jautājumus par dabas aizsardzību un cilvēka iekšējo līdzsvaru, kurš, saprotams, arī ir daļa no dabas un arī būtu jāaizsargā. “Vadlīnijas” izkārtojas telpā kā precīzi, asi un koši gaismas objekti, darbs pievēršas koku un mežu nozīmei un aizsardzības jautājumam, iebilstot pret kailcirtēm. Košās gaismas līnijas it kā atzīmē kokus, tas tiks atspoguļots arī video. Savukārt “Nervi” - gluži pretēji – veido organiskas liektas līnijas un mezglus telpā. No auduma šūtais un ar avīzēm pildītais objekts “Nervi” ir palielinātu cilvēka nervu šūnu attēlojums. Cilvēka iekšējais stress, ko mākslīgi un, iespējams, apzināti rada sociālie mediji ar skaļiem, kliedzošiem virsrakstiem, iespaido indivīda psihi un emocionālo līdzsvaru, taču visbiežāk šīs ziņas ir pārspīlētas, uzpūstas un, pat ja patiesas, mēs taču nevaram pārdzīvot par pilnīgi visu, ko mediji mums rāda. Izstādes darbi tapuši 2018. gada ziemā, trīs mēnešus uzturoties Serlachius mākslinieku rezidencē Mantā (Mänttä), Somijā.

Pēdējos gados māksliniece, izmantojot košus, reizēm pat vulgārus toņus un materiālus, necenšas pierādīt to estētiskumu, tieši pretēji, cenšas izcelt kontrastu starp dabīgo un mākslīgo, gluži kā lasot, teksts tiek izcelts ar košu krāsu, tajā pasvītrojot svarīgāko. Maračkovska ar saviem darbiem cenšas izcelt, padarīt redzamāku tieši dabu ap mākslas objektu, nevis pašu mākslas darbu. Košās krāsas darbā izceļ smalkos toņus tam apkārt dabā. 

Agita Maračkovska studijas Latvijas Mākslas akadēmijā beigusi 2014. gadā tēlniecības apakšnozarē, studiju laikā Erasmus mūžizglītības programmas ietvaros vienu gadu studējusi Mākslas un mediju augstskolā Kānā (Caen), Francijā, kā arī uzreiz pēc maģistrantūras absolvēšanas devusies praksē uz mākslinieku rezidenci “Draw international” Caylus, Francijā. Šī ir trešā mākslinieces personālizstāde. Pēdējos gados sarīkotas piecas duo izstādes vairākās pilsētās Somijā kopā ar Andri Maračkovski, viena duo izstāde arī Rīgā.

Andrejs Prigičevs

“Vegāni uzbrūk nūdistiem” ir Andreja Prigičeva izstāde, par kuru pats mākslinieks saka: “Mūsdienu sabiedrības šķelšanās, sekojot saviem izdomātajiem ideāliem, jau kļūst par normu, un cīņa notiek ar jebkuriem līdzekļiem. Pat vardarbība un agresija kā izpausmes veids, aizstāvot savus utopiskos ideālus, tiek uzskatīta par atbilstošu. Taču apdraudējums, ko sajūt šī sabiedrības daļa, patiesībā atklāj tās vājumu, kas tiek slēpts ar uzbrukumu. Dinamika, ar kādu notiek indivīdu pārliecības un dzīvesveida izmaiņas, notiek jau gaismas ātrumā, piemēram, no rīta harmonisks visēdājs, vakarā – agresīvs vegāns un otrādi. Katrā savā darbā sniedzu ieskatu un savu redzējumu par konkrētu notikumu, modelējot tā iespējamo procesa gaitu un sekas.”

Andrejs Prigičevs “Vilkači stroikā”
Andrejs Prigičevs “Vilkači stroikā” Foto: publicitātes

Andrejs Prigičevs ir restaurators un mākslinieks ar sev vien raksturīgu ironisku un provokatīvu tēmu skatījumu un formas rokrakstu. Iepriekšējās personālizstādes “Lāči pīpē zāli” (2017), “Dzeltenais sniegs prezidenta dārzā” (2017), “Seksīgie nelieši surikati” (2014) Kopš 1991. gada Prigičevs regulāri piedalījies kopizstādēs Liepājā, Rīgā, Kuldīgā, Viļņā, Klaipēdā, Tallinā un Helsinkos. To skaitā Starptautiskais laikmetīgās mākslas festivāls "Survival Kit" (2011), “Govju parāde Ventspilī” (2012), Latviešu mākslinieku laikmetīgās mākslas izstāde “30 no 30” (2015 LV/LT/EST), Piecu latviešu autoru darbu izstāde “Meklējumi” (2016), Liepājas vizuālās mākslas izstāde “Pilsētas skaņa mākslā” (2016), Izstāde "Hrestomānija, jeb - katram savs" (2017), Kurzemē dzīvojošu mākslinieku darbu izstāde “Kur zeme…” (2018) un izstādē “Tēlnieki atjaunotās Lietuvas simtgadei” Viļņā (2018).

Jānis Noviks

Savukārt Jānis Noviks skatītājiem piedāvā instalāciju “Par to kā iemācīt robotiem labi pavadīt laiku”. Autora teksts par to: “Šī projekta ietvaros veidošu kinētisku instalāciju no paštaisītiem robotiem un mēģināšu radīt vidi un apstākļus, kuros roboti varētu labi pavadīt laiku. Izstāde ir reizē kā mana laboratorija, kur es spēlējos ar tehnoloģijām, kas nu jau ir pieejamas plašākai auditorijai. Mēģinu izprast darbā izmantoto tehnoloģiju pievilcību un spēju iepriecināt. Reizē, veidojot šos nieciņus, domāju par to potenciāli gigantisko ietekmi uz cilvēka dzīvi un par cilvēka paša “digitalizēšanos”, vaicājot, kā tad mēs labi pavadīsim laiku nākotnē. Šķietami autonomas, taču sākotnēji skatītāju vadāmas struktūras - roboti - pārvietosies telpā un, iesaistoties neparedzamām nejaušībām, sākotnējo kārtību un sistēmu nomainīs rotaļīgs un izklaidējošs haoss.”

Jānis Noviks
Jānis Noviks Foto: publicitātes

Jānis Noviks 2015. gadā ir absolvējis Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības nodaļu un savos mākslas darbos paplašina tēlniecības robežas ar audio, radio, translāciju un kinētisko elementu iesaisti. Viņa darbi bija apskatāmi iepriekšējā mākslinieka personālizstādē “Portāls” (2015.g.), viņš regulāri piedalās arī grupu izstādēs un rezidencēs ārvalstīs, tāpat Noviks piedalās sadarbības projektos ar māksliniekiem Katrīnu Neiburgu un Andri Eglīti.   

Kultūras pils “Ziemeļblāzma” 2019. gada izstāžu programma ir veltīta formu un viedokļu daudzveidības atspoguļojumam laikmetīgajā mākslā. Katrā izstāžu ciklā tiek atklātas paralēlas, neatkarīgas izstādes par kādu noteiktu mākslas žanru vai tēmu. Pirmajā kultūras pils “Ziemeļblāzma” rīkotajā laikmetīgās mākslas izstāžu ciklā “Ainava te un tur” bija izstādīti vecmeistara Induļa Landaua pasteļtehnikā darinātie miniatūrie darbi un ekspresīvās gleznotājas Ilzes Aulmanes lielformāta gleznas. Otrajā ciklā “Drukas māksla” sastapās drukas mākslinieku apvienība “Popper” un latviešu grafiskās mākslas klasiķis Valdis Villerušs. Trešajā izstāžu ciklā “Attēla rezolūcija” bija apskatāmas trīs ekspozīcijas ˗  Rīgas Fotogrāfijas biennāles – NEXT 2019 izstāde “NoRoutine Books x 3”, jauno mediju izstāde “Saglābt - Saglabāt” un  Ingrīdas Pičukānes “Tikmēr rajčikā”.  Izstāžu programmas vadītāja ir māksliniece − kuratore Gundega Evelone.

Trīs cikla “Forma nav formāla” izstādes ˗  “Nervi”, “Vegāni uzbrūk nūdistiem” un “Par to, kā iemācīt robotiem labi pavadīt laiku” ˗  būs apskatāmas Kultūras pilī “Ziemeļblāzma” no 12. augusta līdz 13. oktobrim no plkst. 10.00 līdz 19:00. Ieeja bez maksas.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu