Aicina uz koncertprogrammas "Ķeniņš un vēstules" pirmatskaņojumu

Agnese Egliņa

FOTO: publicitātes

27. augustā koncertzāles “Lielais dzintars” kamerzālē Kanādas latviešu komponistam Tālivaldim Ķeniņam veltītu koncertprogrammu “Ķeniņš un vēstules” atskaņos izcilas kamermūziķes - flautiste Liene Denisjuka-Straupe, sitaminstrumentāliste Elīna Endzele un pianiste Agnese Egliņa. Starp skaņdarbiem lasot Ķeniņa vēstuļu fragmentus, pasākumā piedalīsies arī mūzikas pētnieks Dāvis Eņģelis.

Programmā “Ķeniņš un vēstules” iekļauti četri jaundarbi (Dž. Adamss, N. Dotrijs, Dž. De Kristofaro, G. Fārs), ar panākumiem atskaņotais koncerta centrālais skaņdarbs ­– T. Ķeniņa “Concertante”, kā arī jaunās latviešu komponistes A. M. Burves kompozīcija “Ceriņš, zvaigzne un pelēkbrūnais putns.” Ņemot vērā to, ka šādam oriģinālsastāva trio (flauta, sitaminstrumenti, klavieres) vēl nav plašas repertuāra izvēles iespējas, vairums koncerta skaņdarbu radīti dažādu kombināciju duetiem, un tikai vienā no skaņdarbiem visi trīs instrumentu pārstāvji apvienojas kopīgā ansamblī. Savukārt starp programmas skaņdarbiem mūzikas pētnieks Dāvis Eņģelis ne vien lasīs paša Ķeniņa rakstītas un Ķeniņam adresēto vēstuļu fragmentus, bet arī sniegs komentārus par XX gadsimta Eiropas vēstures kontekstu.

“Ir būtiski zināt savas tautas vēsturi, un komponists Tālivaldis Ķeniņš ir viens no tiem cilvēkiem, kas nesis Latvijas vārdu pasaulē jau kopš 1945. gada – gan viņa Francijas pieredze, gan vēlāk ilggadīgā dzīve Kanādā ir veicinājusi latviešu mūzikas vēstures daudzpusību, balstītu uz Jāzepa Vītola liktajiem pamatiem. Vairāki no koncertprogrammā iekļautajiem skaņdarbiem burtiski ir T. Ķeniņa sarakstes partnera atspoguļojums – O. Mesiāna, H. Pavasara un paša Ķeniņa darbi, taču pārējiem ir pastarpināta un drīzāk simboliski ilustratīva loma Ķeniņa biogrāfijas atklāsmē. Ķeniņš bija izteikti laikmetīgs, līdz ar to arī vairums koncertprogrammā iekļauto kompozīciju atbilst modernisma stilistikai, kurā saklausāma gan aleatorika, gan minimālisms, kā arī bagātīga ritma un harmonijas valoda,”  stāsta Liene Denisjuka-Straupe.

Koncertprogramma “Ķeniņš un vēstules” 27. augustā plkst.19 izskanēs Liepājas koncertzāles “Lielais dzintars” kamerzālē. Biļetes nopērkamas “Biļešu paradīzes” kasēs un internetā.

Par māksliniekiem

Liene Denisjuka-Straupe – flautiste. Absolvējusi JVLMA profesora Viļņa Strautiņa flautas klasi Rīgā un Gildholas Mūzikas un Drāmas augstskolas profesoru Iana Klārka, Filipas Deivisas un Stīvena Prestona flautas klases Londonā 2007. gadā. 2001. gadā Liene sāka strādāt Liepājas Simfoniskajā orķestrī un savu radošo darbību papildināja ar dalību dažādos kameransambļos, līdz beidzot nodibināja savu ansambli Duo Spectrum kopā ar pianisti Kristīni Paulu. Simfoniskā orķestra mūziķes prasmes Lienei bija iespēja izkopt arī slavenajos Londonas orķestros – Londonas Simfoniskajā orķestrī un Londonas Filharmonijas orķestrī. Kopš 2012. gada Lienes pamatdarba vieta ir orķestris “Rīga”. Kopš 2014. gada strādā par flautas spēles un metodikas pasniedzēju Jāzepa Mediņa Rīgas mūzikas vidusskolā un kopš 2017. gada ir docētāja Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā.

Elīna Endzele – sitaminstrumentāliste. Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra sitaminstrumentu grupas mūziķe, kā arī aktīvi darbojas kamermūzikā. No 2012. līdz 2014. gadam bijusi Liepājas Simfoniskā orķestra sitaminstrumentu grupas koncertmeistare. Īpaša uzmanība veltīta darbībai Trio “Art-i-Shock”. Izglītība iegūta Rīgā, Berlīnē un Utrehtā (NL). Mūziķes sniegumu novērtējuši kritiķi gan Latvijā, gan ārvalstīs: 2008. gadā iegūta 2. vieta Starptautiskajā Timpānistu konkursā Parīzē. 2009. gadā ieguvusi Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas un Swedbank Gada balvu jaunajam mūziķim. Elīna Endzele tikusi nominēta Lielajai Mūzikas Balvai 2010 kategorijā „Par izcilu darbu ansamblī”, 2016. gadā nominēta kategorijā par izcilu sniegumu gada garumā ar trio “Art-i-Shock” un kategorijā „Gada koncerts” ar sitaminstrumentu ansambli “Perpetuum Ritmico”, iegūta Latvijas Mūzikas ierakstu gada balva “Zelta Mikrofons” par albumu “Trio Art-i-Shock” kategorijā “2018.gada akadēmiskās mūzikas albums” .

Agnese Egliņa – pianiste. Viņas personībā dinamiski apvienojas solistes un kamermūziķes talants. Viņas skatuves priekšnesumu raksturo drosmīga temperamenta dzirksts un sievišķīgi smalka iejūtība. Viņa vienlīdz spoži iejūtas solistes, koncertmeistares vai kameransambļa dalībnieces ampluā un prot strauji apvienot sava talanta šķautnes. Pazīst humoru kā domu ķīmiju un mākslas katarsi kā radošu atklāsmi.

Dāvis Eņģelis – muzikologs, mūzikas kritiķis. Veido raidījumu raidījumus programmā LR3 „Klasika" un publikācijas žurnālā „Mūzikas Saule”, rakstījis mūzikas albumu un koncertu apskatus un kritikas interneta portāliem.

Koncertu organizē “Biedrība HI”.

Uz augšu