Pētījumā noskaidrots, ka elektroskūteru bari videi nav nemaz tik draudzīgi

Sievietes ar elektroskūteriem

FOTO: EPA/Scanpix

Pētījumā noskaidrots, ka nomāta elektroskūtera izmantošana, lai pārvietotos pilsētā, videi nodara lielāku kaitējumu nekā autobuss vai velosipēds. Par to vēsta Euronews.

Lai gan elektroskūteri bieži vien tiek uzskatīti par videi draudzīgu veidu, kā pārvietoties pilsētā, izpētot nomājamo skrejriteņu dzīves cikla ietekmi uz vidi, secināts, ka ir daudz labāki veidi, kā mērot attālumus betona džungļos.

To Ziemeļkarolīnas valsts universitāte (ASV) secinājusi, ņemot vērā ne tikai nomājamā elektroskūtera darba mūžu, bet arī izmešus, kas tiek radīti tā lādēšanas nodrošināšanai, kā arī visus ražošanas un uzturēšanas posmus - izmantotos materiālus, ražošanas procesu, transportēšanu uz mērķa pilsētu, un vēlāk savākšanu un transportēšanu uz uzlādes vietām. Faktiski lādēšana ir mazākās raizes; vislielāko ietekmi uz vidi atstāj tieši ražošana un apkalpošana.

FOTO: Reuters/ScanPix

Universitātes aprēķini liecina, ka vidējais CO2 izmešu apjoms katram elektroskūterim ir 202 grami uz jūdzi jeb 1,6 km. No šī apjoma apmēram 50% radušies ražošanas un izejmateriālu iegūšanas laikā, bet vēl 43% rodas, pamestos skūterus savācot un vedot uz lādēšanas punktiem. 4,7% izmešu rodas, ražojot nepieciešamo elektrību.

Ja salīdzina ar privāto auto, elektroskūters ir "zaļāks", jo, lai viens cilvēks mašīnā veiktu 1,6 kilometrus, atmosfērā vidēji nonāk 414 grami CO2. Tai pašā laikā, ja braucienā izmanto autobusu, attiecīgais rādītājs ir 82 grami, bet, ja lieto velosipēdu, - tikai 8 g CO2. 

Kādi ir iespējamie risinājumi, lai elektroskūteru ietekme uz vidi un globālo sasilšanu būtu mazāka? Pētījumā cita starpā norādīts uz plašāku atjaunojamās enerģijas izmantošanu bateriju lādēšanai, nepieciešamību samazināt attālumu, kas jāveic iznomātājam, lai savāktu un pēcāk pilsētā atkal izvietotu elektroskūterus, kā arī nepieciešamību celt skūteru efektivitāti un pagarināt kalpošanas ilgumu.

Uz augšu