Melnā cauruma fotogrāfija zinātniekiem nopelna miljonus (8)

Foto: NSF

Pirmo reizi vēsturē uzņemtā melnā cauruma fotogrāfija zinātniekiem atnesusi brangu naudu – līdz ar “zinātnes Oskaru” astronomiem tika piešķirti arī 3 miljoni ASV dolāru.

Pētnieki supermasīvu melno caurumu uzņēma ar "Notikumu horizonta teleskopu" (EHT), kas ir vispasaules mēroga teleskopu komplekss. Pētnieki arī atklāja, ka iegūtā naudas balva tiks godīgi sadalīta starp 347 zinātniekiem, kuri piedalījās procesā. Tātad katrs zinātnieks saņems 8646 tūkstošus ASV dolāru lielu summu, vēsta "Live Science".

Jau ziņots, ka aprīlī pētnieki pārsteidza pasauli ar attēlu, kurā bija redzams spožs, oranžs gredzens, kuru ieskauj tumšas ēnas. Tā bija melnā cauruma fotogrāfija, kurš atrodas M87 galaktikā. Attēla saskatāmas melnā cauruma notikumu horizonta kontūras. Tas ir punkts, aiz kura visa gaisma un matērija padodas neatvairāmajam gravitācijas spēkam.

Apbalvojums bija “brīnišķīgs desmit gadu smaga darba, riska, neveiksmju un panākumu novērtējums,” teica EHT direktors un astrofiziķis Šepards S. Doilmens.

2017. gada aprīlī astoņi radioteleskopi Havaju salās, Arizonas štatā, Spānijā, Meksikā, Čīlē un Dienvidpolā fokusējās uz M87 un mūsu Piena ceļa galaktikas centrā esošo melno caurumu "Sagittarius A*", kas no Zemes atrodas 26 000 gaismas gadu attālumā.

Sasaistīti kopā kā "gigantiska spoguļa fragmenti", radioteleskopi izveidoja virtuālu observatoriju 12 000 kilometru jeb aptuveni Zemes diametrā.

"Sagittarius A*" bija pārāk aktīvs, lai uzņemtu skaidru attēlu, un melnais caurums galaktikā M87 galu galā izrādījies fotogēniskāks, teica zinātnieki.