Latvijas iedzīvotāji ir gatavi maksāt vairāk par produktu iepakojuma noformējumu

FOTO: Zane Bitere / LETA

Izvēloties pārtikas produktus, cilvēki parasti vadās galvenokārt no racionāliem apsvērumiem, tomēr ne vienmēr tā ir. Pieaugot ienākumiem un paplašinoties sortimentam veikalos, iesaiņojuma noformējums sāk būtiski ietekmēt pircēju izvēli,” norāda „Immer Group” prezidente Irīna Mirošņika.

„Piemēram, Latvijas iedzīvotāji labprātāk iegādājas preces patriotiskā iesaiņojumā un augstu vērtē šādus ražotāju pūliņus, pat ja šīs preces maksā mazliet dārgāk. Piemēram, tautisku simbolu izmantošana iesaiņojuma noformējumā kādam skābpiena produktu ražotājam palīdzēja par 20% palielināt pārdošanas apjomu un noturēt šajā līmenī,” norāda Mirošņika.

Līdztekus patriotiskiem iesaiņojuma noformējuma elementiem Latvijas iedzīvotājiem patīk skandināvu stils un atbilstība aktuāliem notikumiem.

„Skandināvu stils nozīmē lakonismu, skaidras līnijas, dabiskas krāsas un vienkāršību. Ne velti Latvija tiek pieskaitīta pie Ziemeļeiropas. Dažkārt negribas tam ticēt, bet mēs patiešām bieži vien dodam priekšroku skaistam iesaiņojumam, kuru turklāt ir patīkami turēt rokās,” stāsta Mirošņika.

Iesaiņošanas un apstrādes tehnoloģiju biedrības dati liecina, ka Eiropā aug pieprasījums pēc teksturēta iesaiņojuma, ko ir patīkami paņemt rokās. Tāpat zināms, ka cilvēki „ēd ar acīm”, tāpēc viegli pakļaujas kārdinošu ēdienu attēlu ietekmei. Tādējādi ražotājs tagad nevis raksta uz iesaiņojuma, kam domāta mērce, bet gan attēlo garšīgu burgeru vai ēdienu, kam tā ražojums ir lieliski piemērots, un darbiņš padarīts — prece jau ir iepirkumu grozā.

Patriotisks noformējums ir nācis modē visā pasaulē. Tagad visa Rietumu sabiedrība attālinās no globalizācijas un cenšas atgriezties pie saknēm.

„Sevišķi moderna tendence ir tautiski motīvi ikdienā nepieciešamu preču noformējumā,” norāda „Immer Group” prezidente. Lieliski izskatās iesaiņojuma noformējums, kas ir saistīts ar aktuāliem notikumiem, piemēram, Lieldienām, Ziemassvētkiem un Jaungadu, Vispārējiem latviešu dziesmu un deju svētkiem, basketbola vai hokeja pasaules čempionātu. Ir daudz interesantāk sekot līdzi iemīļotās komandas spēlei, kad uz galda atrodas jogurta pudele ar iemīļotā spēlētāja attēlu, vai Jaungada galdā celt šokolādi īpašā iesaiņojumā vai pat izveidotu īpašā formā. Biedrības dati liecina, ka šī tendence ir īpaši izteikta Eiropā un Āzijā.

Tomēr vizuālā pievilcība un taktilās sajūtas vēl nav viss — mūsdienu pasaulē arvien nozīmīgāka kļūst funkcionalitāte. Iesaiņošanas un apstrādes tehnoloģiju biedrības pētījums* liecina, ka eiropieši pirmajā vietā izvirza iesaiņojuma ērtumu un atbilstību straujajam dzīves ritmam.

„Kad visu laiku esat skrējienā, kļūst svarīgi, lai ēdiens būtu ērti iesaiņots: neiztecētu somā, aizdare būtu viegli aizverama, nesaspiestos (atšķirībā, piemēram, no standarta pusdienu kārbām). Arvien biežāk konstrukcijā tiek izmantota aizdare un vāki, ko esam pieraduši redzēt kečupiem un bērnu kokteiļiem, tikai tagad iekšā var atrasties gaļa, siers un pat zupa. Tieši šī iemesla dēļ elastīgā iesaiņojuma popularitāte aug vidēji par 8 % gadā, apsteidzot citu veidu iesaiņojumu - stiklu, kartonu, cietās plastmasas iesaiņojumu. Nepārsteidz, ka elastīgā iesaiņojuma tirgus daļa jau sasniegusi 39%,” norāda Mirošņika.

Mūsdienās patērētājiem izšķirīgi svarīgs ir produkta svaigums — mēs bieži šaubāmies, cik laba ir prece pēc ilgā piegādes un uzglabāšanas procesa, tāpat arī, uzglabājot mājās ledusskapī, dažkārt rodas šaubas, vai šo produktu vēl var ēst vai labāk vairs ne. Iesaiņojumam var pierīkot īpašu indikatoru, kas maina krāsu, kad produkts ir sabojājies, un vairs neradīsies nekādas šaubas šajā sakarā. Šo tehnoloģiju jau var izmantot, un tā pakāpeniski kļūst arvien populārāka.

Vēl viens svarīgs patēriņa aspekts ir preču aizsardzība pret viltošanu. Krāpnieku vidū vispopulārākā ir kafija un alkoholiskie dzērieni, bet ar šīm precēm viegli var saindēties, turklāt nevajag domāt, ka viltojumi nav sastopami lielajos pārtikas tīklos.

„Iesaiņojuma noformējumam ir milzīga loma viltojumu apkarošanā,” stāsta Mirošņika. „Iesaiņojums tiek apdrukāts, izmantojot speciālu tehnoloģiju, nekāda īpaša marķējuma nav, bet pietiek ar viedtālruni ieskenēt iesaiņojumu, lai pārliecinātos par preces īstumu vai neīstumu. Šīs tehnoloģijas papildu vērtība ir interaktivitāte, jo saite var ne vien apstiprināt preces īstumu, bet arī atvērt videoklipu vai noderīgu informāciju. Tālāk viss ir atkarīgs no ražotāja iztēles — bērnu preces var rādīt mazajam animācijas filmas, kamēr mamma iepērkas, vīna etiķete var novirzīt uz piezīmi, ar kuru ēdienu ir saderīgs šis dzēriens, bet kečupa iesaiņojums — parādīt visgardākās vakara maltītes recepti.”

"IMMER Group" ir uzņēmums ar 30 gadu pieredzi elastīgā iepakojuma ražošanā. Latvijā darbojas "IMMER Digital" rūpnīca Ventspilī un Rīgas dizaina studija "IMMER Design Studio".

Uz augšu