Antifrīzu tests - ne viss ir tā kā izskatās

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

Divpadsmit "sarkano" antifrīzu pārbaude laboratorijā atklāj neatbilstību parametriem.

Antifrīza uzdevums ne vien dzesēt dzinēju un nesasalt ziemā, bet arī aizsargāt dzinēja daļas pret koroziju. Dzeses šķidrumu kopumā raksturo bāzes šķidrums, no kā produkts izgatavots, piedevu tehnoloģija, sasalšanas temperatūra, maiņas intervāls, atbilstība auto ražotāju standartiem un krāsa. Tieši ar pēdējo saistās visvairāk neprecīzas informācijas un pat pircēju maldināšanas, jo krāsa tieši nenosaka dzeses šķidruma īpašības. Pircējam jāvadās pēc informācijas, kas norādīta uz produkta etiķetes vai, kas atrodama tehnisko datu lapā. Dzeses šķidrumu ražotāji dažkārt izvēlas pievienot savam produktam krāsvielu, kas faktiski neatbilst antifrīza reālajām īpašībām. Pēc autoķīmijas izplatītāja Getz Nordic pasūtījuma veiktajā pētījumā, kas veikts specializētā laboratorijā Beļģijā , noskaidrojies, ka tikai daļa no tirdzniecībā pieejamiem dzeses šķidrumiem sarkanā krāsā patiešām atbilst t.s. LongLife antifrīzu tehniskajām prasībām.

Foto: Publicitātes foto

Atšķirīga piedevu bāze

Lai antifrīzs vispār varētu pretendēt uz augstvērtīga produkta godu ar pagarinātu maiņas intervālu un moderniem dzinējiem nepieciešamām īpašībām, tam jābūt ražotam uz organisko piedevu bāzes (OAT). Šīs piedevas novērš putošanos, kavitāciju un koroziju, ko neizbēgami veicina ūdens un etilēnglikola maisījums, kas ir anitfrīza pamatā. OAT bāze atklājās ne visu testēto antifrīzu pamatā, jo Lietuvā nopērkamā UAB Pilosoma antifrīza Collex pamatā ir neorganiskā jeb minerālā piedevu bāze (IAT). Tā ir vecākā no šobrīd pieejamo piedevu tehnoloģijām, un būtiski atšķiras no OAT ar to, ka, sargājot motoru, piedevas izreaģē ķīmiskajās reakcijās, kā rezultātā antifrīza aizsardzības spējas pret koroziju un kavitāciju zūd ievērojami ātrāk, aptuveni 2-3 gadu laikā, izstrādājas, un cieš dzesēšanas sistēma.

Foto: Publicitātes foto

Starp citu, pēc IAT tehnoloģijas ražots arī vēl arvien plaši pieejamais Tosols, kas gluži labi piemērots līdz 1996. gadam ražoto automobiļu dzinējiem. Auto Duals un UAB Chemopolis ražojuma Mifrax bāzi laboratorijā neizdevās noteikt, turklāt lietuviešu antifrīzā neizdevās atklāt jebkādu piedevu vai inhibitoru saturu. Savukārt UAB Pilosoma antifrīzam ir paaugstināts ūdens saturs (58,6%), kas pats par sevi nav nekas slikts, taču raisa bažas par sasalšanas temperatūra atbilstību norādītajai. Salizturību līdz -37 grādiem nodrošina ūdens un etilēnglikola attiecība 50:50, ko izpilda vai gandrīz izpilda pārējie pārbaudītie antifrīzi.

Foto: Publicitātes foto

Skābs vai sārmains?

Tā kā antifrīza kvalitāti ietekmē arī citi faktori, testā tika pārbaudīts arī skābums un sārmainība, kam OAT tipa antifrīziem noteiktas robežas. Pārlieku zems pH "līmenis" (6,10 pie zemākās robežas 7,5) tika noteikts tikai vienam antifrīzam - UAB Chemopolis Mifrax, savukārt neatbilstība sārmainības jeb Reserve Alkilinity (RA) parametriem konstatēta Auto Duals, UAB Pilosoma, UAB Autochemija un UAB Chemopolis ražojumiem. Secinājums: lai gan ka visi testētie produkti  tiek tirgoti kā “sarkanie”, tātad kā OAT jeb LongLife, divos no tiem tehnoloģiju nebija iespējams noteikt, viens noteikti bija IAT (tātad būtu jābūt zilā vai zaļā krāsā) un vienam piedevu nebija vispār. Daļai produktu uz etiķetes vispār nav nekādas informācijas par atbilstību jebkādiem autoražotāju standartiem. Tas liek domāt, ka negodprātīgi ražotāji izmanto patērētāju neinformētību un beigās var “mazgāties tīri”, jo nav jau apgalvojuši, ka viņu produkts izceļas ar ko vairāk nekā cena un krāsa.

Foto: Publicitātes foto

Piedāvājums uzlabojas

Kopumā lielākā daļa testēto paraugu atbilst Long Life produkta parametriem. Latvijas un Lietuvas tirgū pieejamo antifrīzu kvalitāte vērtējama kā augsta. Circle K, Narvesen, Pitstop, Pilots, Turtle Wax un citi antifrīzi patiešām ražoti uz OAT bāzes un atbilst parametriem. Vienlaikus jāuzsver, ka nebūt ne visiem automobiļiem nepieciešams šādas klases antifrīzs.

Foto: Publicitātes foto
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu