Zaļākai videi: Somu lielveikala "laimīgās stundas" palīdz samazināt pārtikas atkritumu daudzumu

FOTO: Unsplash

Mūsdienu komerciālisma laikmetā pārtikas atkritumi ir kļuvuši par globālu problēmu. Vadoties pēc Starptautiskās Pārtikas un lauksaimniecības organizācijas 2016. gada datiem, teju puse no gadā saražotajiem pārtikas produktiem nonāk konteineros. Lai samazinātu pārtikas atkritumu daudzumu, vairums organizācijas ir nākušas klajā ar dažādiem risinājumiem, viens no tiem ir kāda somu pārtikas veikalu ķēde, kas piedāvā "laimīgās stundas" pārtikas produktiem. 

Pēc Starptautiskās Pārtikas un lauksaimniecības organizācijas 2016. gada datiem, ik gadu atkritumu kaudzēs nonāk 1,3 miljardi tonnu pārtikas atkritumu, kuru vērtība ir aptuveni 680 miljardi dolāru. Jāpiebilst, ka sadaloties pārtikai, rodas metāna gāzes, kas ir par 25% postošākas ekosistēmai nekā ogļskābā gāze.

 Lai samazinātu atkritumu daudzumu, vairums veikalu, pārtikas ražotāju un vides aktīvistu aicina pircējus rūpīgi izvērtēt, cik daudz pārtikas produktu patiesībā ir nepieciešams iegādāties un cik liels daudzums no iepirkumu groza sastāda spontānu iegribu rezultātā izvēlēti produkti. 

Visai efektīva ideja ir radusies kādai somu veikalu ķēdei "S-market", kas ir ieviesusi pārtikas "Laimīgās stundas".

Neilgi pirms veikala slēgšanas, 21.00 vakarā veikalā ir iespējams iegādāties pārtikas produktus, kam jau tuvākajās dienās beigsies derīguma termiņš.

Šīs nocenotās preces nākamajā dienā veikalam tāpat būs jālikvidē, taču konkrētajā brīdī tās vēl ir atļauts pārdot pircējiem. Veikala ķēde samazina preču cenas no 30 līdz pat 60 procentiem. Šādas "Laimīgās stundas" ir izdevīgas gan pircējiem, gan arī veikalam - no plauktiem ātri vien pazūd produkti, kuri būtu jāizmet un veikalam nav jāmaksā par preču likvidāciju, bet pircēji tiek pie ievērojami nocenotiem produktiem. Kā vēsta ASV žurnāls "The New York times", šīs "Laimīgās Stundas" ir ārkārtīgi pieprasītas vietējo iedzīvotāju vidū un reizēm veikalā pirms slēgšanas valda lielāka dzīvība nekā vakaros pēc 18.00, kad cilvēki pēc darba iegriežas veikalā.  

Uz augšu