Rīgas ostā strauji pieaug pārkrauto koksnes granulu apjoms

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

Rīgas brīvostā augustā uzstādīts koksnes granulu pārkraušanas rekords. Mēneša laikā ostas terminālos tika pārkrauts vairāk nekā 200 tūkstoši tonnu granulu. Arī gada griezumā šīs kravu grupas apgrozījuma pieaugums ir iespaidīgs. Gada astoņos mēnešos no ostas nosūtīto kokskaidu granulu apjoms jau pārsniedz pērnā gada attiecīgā perioda rādītāju par 55,4%.

Koksnes granulu pārkraušanas apjomu straujais pieaugums saistīts ar vairākiem faktoriem. Pirmkārt, saglabājas augsts pieprasījums Latvijas granulu galvenajos noieta tirgos Rietumeiropā. Pieprasījumu nodrošina augošā globālā tendence fosilo kurināmo aizvietot ar atjaunojamajiem energoresursiem, pie kuriem pieskaitāmas arī kokskaidu granulas. Tāpat pēdējo mēnešu pieprasījumu ietekmē arī sezonālais faktors, kad Eiropā tiek nodrošinātas kurināmā rezerves ziemai.

Otrkārt, Latvijā būtiski pieauguši granulu ražošanas un eksportēšanas apjomi, ko veicina izejmateriālu pieejamība un cenu samazināšanās. “Pašreiz ir sarucis pieprasījums pēc Latvijas kokmateriāliem Skandināvijas tirgos. Tas ir izdevīgi vietējiem granulu ražotājiem, kuri tagad savas ražotnes var noslogot uz pilnu jaudu. Tas attiecīgi dod iespēju tirgot vairāk un apmierināt to pieprasījumu, kas ir noieta tirgos“, granulu eksporta pieaugumu skaidro Atis Šulte, Rīgas ostas uzņēmuma SIA “Rīgas Universālais termināls” biznesa attīstības direktors.

Kokskaidu granulas Rīgas ostā krauj deviņos uzņēmumos. Vairāk nekā 65% no kopējā apjoma pārkrauj SIA “Rīgas Universālais termināls”. Pēdējo gadu laikā uzņēmumā veiktas apjomīgas investīcijas piestātnes padziļināšanā un pagarināšanā, kā arī jaunās kraušanas tehnoloģijās. Tas ļauj uzņemt un efektīvi apkalpot lielos Panamax tipa kuģus, kas granulu transportēšanas gadījumā ir ļoti būtiski. “Lai optimizētu klientu izmaksas, kravu pārvadāšanā tiek izmantoti arvien lielāki un lielāki kuģi. Transportēšanas izmaksas uz tonnu ir iespējams samazināt, ja kuģu izmērs ir lielāks, un vienā piegājienā tiek pārvadāts lielāks kravas daudzums. Mums jāaug līdzi klientu prasībām un jāspēj apkalpot arvien lielākus kuģus, pie atbilstošām piestātnēm” uzsver Atis Šulte.

Savukārt trešais lielākais koksnes granulu pārkraušanas termināls Rīgas ostā ir ģimenes uzņēmums SIA “B Port”, kurš pirms nepilniem septiņiem gadiem pārņēma ostas teritoriju un piestātnes Mangaļsalā Daugavas labajā krastā. Uzņēmumā krauj graudus, kūdru, minerālmēslus un kokmateriālus, taču aptuveni pusi no kopējā kravu apjoma veido kokskaidu granulas. Kopš savas darbības uzsākšanas Rīgas ostā, SIA “B Port” pārkrauto granulu apjoms ir pieaudzis vairāk nekā desmit reizes. “Darbības sākumā mēs pārkrāvām 20 tūkstošus tonnu granulu gadā. Tagad mēs šādu daudzumu pārkraujam mēneša laikā”, stāsta SIA “B Port” direktors Artūrs Batraks. Arī uz tālāko perspektīvu šajā kravu grupā uzņēmumā raugās pozitīvi. “Pagaidām tendence granulu pārkraušanas apjomos ir tikai augoša. Klientu netrūkst, un tie pat gaida rindā uz noliktavām”, turpina Artūrs Batrags.

Raksts tapis sadarbībā ar Rīgas Brīvostu.

CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu