Polijā taps jauna un iespaidīga lidosta: astoņi iespējamie celtnes varianti
Jaunā lidosta būs nozīmīga arī Latvijas ceļotājiem

FOTO: Publicitātes foto

Patlaban Polijā tiek kalti plāni jaunas un modernas lidostas celtniecībai - tā tiks būvēta no nulles un atradīsies aptuveni 40 kilometrus no Varšavas. Projektu jau tagad varasiestādes ir nodēvējušas par centrālo komunikācijas punktu, jo tajā tiks integrēta gan gaisa satiksme, gan dzelzceļš, gan automašīnu maģistrāles. Prognozes liecina, ka šajā lidostā ik gadu tiks apkalpoti 45 miljoni pasažieru un tās atvēršanu varam gaidīt 2027. gadā.

Jaunā Polijas lidosta būs centrālais punkts, kas sniegs iespēju citu valstu, tostarp, Baltijas, pasažieriem pārsēsties uz starpkontinentālajiem lidojumiem. Jau 2020. gadā lidostas pasūtītāji paziņos galējo projekta verdiktu, taču pagaidām ir zināmi astoņi potenciālie plānojumi, kas pretendēs uz lidostas būvniecību.

"Foster+Partners"

Britu arhitektu birojs piedāvā modulāru lidostas celtni - to varēs paplašināt un adaptēt laika gaitā. Šī lidosta būtu teju vai caurredzama - tās jumtu un logus pārsvarā klātu stikla paneļi, tāpēc ēkā dominētu dabiskais apgaismojums. Lidostas zonas un termināļus atdalītu zaļumi un koki, tādējādi padarot lidostu patīkamāku pasažieriem un tos nomierinātu. Dažas lidostas struktūras būtu veidotas no koka, tādā veidā velkot paralēles ar poļu tradicionālo arhitektūru.

FOTO: Publicitātes foto

Arhitekta Čapmena Teilora ierosinājums

Šis dizains piedāvā organizēt lidostas satiksmi ap caurspīdīgu kupolu, ko aptvers divi skrejceļi no abām pusēm. Savdabīgā struktūra sastāvēs no sešiem stāviem un pirmos divos stāvos būs ierīkots dzelzceļa mezgls.  Katrs st\avs reprezentētu sešas Polijas ainavas - Baltijas jūras krastu, ezerus, zemienes, augstienes, ielejas un kalnus. Ēka būtu īpaši draudzīga dabai - tā būtu energoefektīva, piemēram, lidostu apsildītu ar gāzi, kas iegūta turpat uz vietas, tā savāktu lietusūdeni, bet pasažierus lidostā pārvadātu ar elektromašīnām.  

FOTO: Publicitātes foto

"Zaha Hadid Architects"

Zahas Hadidas dibinātais arhitektu birojs ir nācis klajā ar projektu, kas koncentrētos tieši uz dzlzceļa mezgla integrēšanu lidostā. Arī šis lidostas dizains koncentrējas uz dabisko apgaismojumu un augu iekļaušanu telpās. 

FOTO: Publicitātes foto

"Grimshaw"

Caurspīdīgā, kupolam līdzīgā ēka ir veidota pēc poļu centrāltirgus laukuma līdzības. Šajā lidostā būs īpašas vietas publiskiem pasākumiem, piemēram, lekcijām un performancēm, kā arī "klusās" zāles, kur atpūsties lidotājiem. Arī šajā lidostas projektā pasažieriem būs iespēja izmantot autonomās elektromašīnas. 

FOTO: Publicitātes foto

"Benoy"

Plānots, ka jaunā lidosta būs lielāka par Ņujorkas prestižo rajonu Manhetenu. Arhitektu birojs "Benoy" piedāvā holistisku pieeju lidostas attīstībai, proti, piedomājot arī par apkārtnes attīstību. Ap lidostu automaģistrāles un dzelzceļa līnijas tiktu ierīkotas zem celtnes, bet centrālā ēka būtu veidota ar caurspīdīgu jumtu.  

FOTO: Publicitātes foto

"Kohn Pedersen Fox"

Starptautiskā arhitektu apvienība piedāvā pēc iespējas vairāk mazināt attālumus starp centrālo lidostas daļu un skrejceļiem. Arhitektu mērķis ir saīsināt "iečekošanās" un "transfēra" laiku. Firma iesaka iedalīt divus lidostas termināļus trijstūra formā. Ēkas jumtu veidotu oranža stikla paneļu mozaīka, kas vizuāli atgādinātu dzintara gabaliņus. Savukārt lidostas interjerā būtu izkārtoti koki un augi, kas darbotos kā stresu mazinoši elementi.

FOTO: Publicitātes foto

"Woods Bagot"

Arhitektu birojs "Woods Bagot" iesaka veidot modulāru lidostas dizainu, kurā varētu integrēt jaunākās tehnoloģijas.  

FOTO: Publicitātes foto

"Populous"

Visbeidzot, arhitektu grupa "Populous" iesaka lidostu izkārtot kā veselu pilsētu. Pasažieru ceļš uz ārzemēm sākas jau dzelzceļa stacijā, kas būs ierīkota lidostas zemākajos stāvos, bet augšējos - lidostai paredzētās telpas. Savukārt vidējos stāvos lidostā būs atvērti arī tiem apmeklētājiem, kas ceļojumā nedodas - te būs veikali, zāles sanāksmēm un pasākumiem vai pat fitnesa zāles. 

FOTO: Publicitātes foto

Uz augšu