Kartona un auduma maisiņu absolūtais draudzīgums videi ir ilūzija!

FOTO: Pixabay

Šis oktobris Latvijā pārspēj siltuma rekordus valsts vēsturē, vēlreiz apliecinot, ka globālā sasilšana nav mīts, bet gan realitāte, un to jāsāk apzināties. Pēc garas darba dienas ieejot veikalā pēc ikdienas produktiem, negribas kavēties pie iesaiņojuma detaļām, tomēr tieši mūsu mazie ieradumi ir tie, kas var mainīt lielo kompāniju ietekmi uz vidi. Piemēram, ir šokolādes veidi, kuru ietekme uz vidi var būt tāda pati kā 50 kilometru braucienam ar automobili.

Uz katras preces ir jābūt marķējumam, kas raksturo tās ražošanas un piegādes ietekmi uz vidi, ņemot vērā arī tās iesaiņojumu.

Patiesībā bez šāda marķējuma ir gandrīz neiespējami izdarīt atbildīgu izvēli, piemēram, dažādu zīmolu šokolāde var ievērojami atšķirties ietekmes uz vidi ziņā.

Ir šokolādes veidi, kuru ietekme uz vidi var būt tāda pati kā 50 km braucienam ar automobili.

„Izklausās neticami, bet tā ir: ja šokolāde tiek ražota, vispirms izcērtot mežus, lai audzētu kakao pupiņas, ja pati ražošana nav bijusi videi draudzīga, bet piegādes ir bijušas ļoti tālas, tad šādas šokolādes ietekme uz vidi ir ievērojama. Jāteic, ka pasaules pārtikas produktu ražošanas un patēriņa sistēma kopumā ir atbildīga par veselu ceturtdaļu siltumnīcefekta gāzu, kas veicina globālo sasilšanu,” skaidro iepakojumu ražošanas uzņēmuma “Immer Group” prezidente Irīna Mirošņika. Uzņēmumu grupā ietilpst trīs uzņēmumi – divi Latvijā, viens Ukrainā, un to produkcija tiek eksportēta uz 35 valstīm.

„Šī sistēma ietver mājlopu, mājputnu, kā arī dārzeņu, augļu, labības un tā tālāk audzēšanu, to pārstrādi, pārtikas produktu ražošanu, iesaiņojuma ražošanu, piegādi un pat sadalīšanos, kompostēšanu vai bojātu produktu un pārtikas atkritumu, kā arī izmantotā iesaiņojuma utilizāciju." Aplūkojot veikalā produktu bez attiecīgas informācijas, nekādi nav iespējams saprast, cik videi draudzīga ir katra izvēle.

Pat iesaiņojuma izvēle nav vienkārša!

Zinātnieki noskaidrojuši: lai kartona maisiņš nodarītu mazāku kaitējumu videi nekā plastmasas maisiņš, tas pirms izmešanas ir jāizmanto vismaz trīs reizes, bet auduma maisiņš — 131 reizi.

„Tas pats attiecas ne tikai uz maisiņiem, bet arī pārtikas produktu taru. Piemēram, kartona iesaiņojuma ražošanai ir nepieciešams par 97% vairāk ūdens un par 82% vairāk enerģijas nekā elastīgā iesaiņojuma ražošanai, turklāt, lai ražotu papīru un kartonu, ir jāizcērt koki, kas ir vēl viens klimata pārmaiņu iemesls.

Starp citu, „Coca-Cola” jau ir izstrādājis paraugu pudelēm, kas par 25% sastāv no okeānu piesārņojošās plastmasas, — lielisks veids, kā gan iesaiņojumu ražot, gan attīrīt okeānu!

Savukārt Latvijā produktu ražotāji jau var izmantot bionoārdāmu iesaiņojumu, kas ir saņēmis Eiropas sertifikātus „OK Compost” — tas nozīmē, ka kompostējot tas sadalās par ūdeni, ogļskābo gāzi un humusu,” stāsta eksperte. Šāds iesaiņojums ir attiecīgi marķēts, tāpēc to var atšķirt no citiem iesaiņojumiem. Tomēr ne vienmēr tas tā ir.

Draudzīgums videi ir ļoti sarežģīts jautājums. Piemēram, vēl viens aspekts ir loģistika: ja mums vajadzētu safasēt tonnu krējuma, tad būtu nepieciešami 26 kravas automobiļi, lai piegādātu stikla burciņas šādam produkta daudzumam, bet tikai viens - izvēloties elastīgo iesaiņojumu.

Svarīgs ir arī produkta uzglabāšanas ilgums. Izmestie pārtikas produkti veido 11% ogļskābās gāzes izplūdes — gandrīz kā automobiļi, lidmašīnas un kuģi! Ir jāsaprot, ka dažādos iesaiņojumos produkts saglabājas svaigs atšķirīgu laiku. Piemēram, elastīgā aizsargiesaiņojumā produktus var uzglabāt ilgāk un no tā var izņemt gandrīz 100% produkta, bet stikla vai plastmasas pudelēs var palikt līdz 15% pastveida produktu, piemēram, skāba krējuma vai kečupu un mērču, kas pēc tam tiek izmesti kopā ar iesaiņojumu un piesārņo vidi.

Cilvēki nereti neaizdomājas, cik milzīga ietekme uz vidi patiesībā ir viņu izvēlei. Savukārt pētījumi liecina, ka pavisam vienkārša lieta — marķējums, kas ļauj salīdzināt dažādu preču ietekmi uz vidi, — palīdz mums visiem izdarīt apzinātāku izvēli: cilvēki labprāt izvēlētos videi draudzīgākas preces, ja tās varētu atšķirt no visām pārējām.

 „Patiesībā mēs esam ļoti atbildīgi,” piemetina uzņēmuma prezidente. „Eiropiešiem iesaiņojuma draudzīgums videi ir tikpat svarīgs kā tā lietojamība un spēja pagarināt produkta uzglabāšanas laiku. Šis faktors Eiropas iedzīvotājiem ietilpst triju vissvarīgāko vidū — tas mūs atšķir no ASV, Āzijas un Latīņamerikas iedzīvotājiem. Ir tikai jāpalīdz ļaudīm pareizi izvēlēties.”

Uz augšu