Raidījums: Krievijas tranzītbiznesam uzdots pārcelt kravas no Latvijas uz savām ostām

Rīgas osta

FOTO: LETA

Krievijas valdība ar tranzītbiznesmeņiem ir noslēgusi vienošanos par konkrētu grafiku, lai pārceltu kravas no Latvijas uz savām ostām, TV3 raidījumam "Nekā personīga" stāstījis Valsts dzelzceļa administrācijas direktors Juris Iesalnieks.

"Neoficiālās ziņas ir tādas, ka Krievijas lielākie kravu nosūtītāji ir Krievijas valdībai parakstījušies par grafiku, kādā veidā viņi samazinās kravu plūsmas sūtīšanai caur Latvijas ostām. Krievijas valdība ir piegājusi ļoti nopietni šoreiz tam jautājumam," sacījis ierēdnis.

Iesalnieks atzīmējis, ka šiem lēmumiem sekas jau ir redzamas: "Mēs jau to tagad redzam. Jau šoruden. Ka kravu apjomi - tā jau viņi ir zemi, deviņos mēnešos kopumā samazinājās par 12,5%, salīdzinot ar laiku pirms gada. Bet ceturtais kvartāls ir daudz drūmāks. Daudz drūmāks sevišķi ogļu ziņā, kas mums bija glābējs. Šobrīd ogļu apjomi ir tik zemi, kas ir zemāk nekā pašas pesimistiskākās prognozes, kas bija pusgadu atpakaļ."

Šādos apstākļos kravu pārvadātājs "Latvijas dzelzceļš" no Satiksmes ministrijas saņēmis uzdevumu pārskatīt uzņēmuma izdevumus, turklāt šobrīd aktuāls kļuvis jautājums, kas šādā gadījumā notiks ar 318 miljonus eiro vērto dzelzceļa elektrifikācijas projektu.

Lietuva un Igaunija savas līnijas modernizē. Ja Latvija projektu atceltu, "Latvijas dzelzceļš" zaudētu konkurentiem, bet kravu kritums nozīmē zemākus ienākumus, savukārt tas - ka uzņēmums viens pats dārgo projektu pacelt nevarēs un, iespējams, būs nepieciešama papildus nauda no valsts budžeta, atzīmē raidījums. Gatavojot elektrifikācijas projektu, auditori "Ernst&Young" bija sarēķinājuši kravu apjoma kritumu, kuru sasniedzot projekts kļūst finansiāli neizdevīgs.

Krievijas draudi kravas no Baltijas pārvirzīt pie sevis skanējuši jau gadiem, bet to apjoms būtiski samazinājās pēc Krimas aneksijas. Tagad neoficiāli zināms, ka Kremlī nesen tapis konkrēts grafiks, kas Krievijas tirgotājiem un dzelzceļa kravu pārvadātājiem liek pārsēgt līgumus par piegāžu pārvirzīšanu caur Krievijas ostām. Plāns paredzot tradicionālās kravas samazināt līdz nullei un caur Latviju vest tikai bīstamās kravas.

Lai gaidāmo robu aizpildītu, Satiksmes ministrija cenšas runāt ar Baltkrieviju, taču "Latvijas dzelzceļš" saņēmis arī uzdevumu gatavoties sliktajam scenārijam un pārskatīt uzņēmuma izdevumus. "Tas jau nav nekāds noslēpums, ka Krievija īsteno tos stratēģiskos plānus, kādi viņiem ir nosprausti daudzus gadus - kravu pārorientēšana uz savām ostām. Kopējais kravu apjoms paredzamā nākotnē samazināsies. Un tāpēc "Latvijas dzelzceļam" ir jāstrādā pie elastīgākas izmaksu samazināšanas programmas, lai būtu iespējams tajā brīdī, kad apjomi samazinās, attiecīgi mazināt arī izmaksas," sacījis satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

Uz augšu