Vai viegli būt jaunam? "Klejotāji" - divdesmitgadnieku stāsts

"Klejotāji"

FOTO: publicitātes

Šopavasar pie skatītājiem nonākušas divas nejauši līdzīgas tematikas filmas - nule pirmizrādītais Aijas Bley stāsts par "savu, piecdesmitgadnieku paaudzi" ("Mēs gribējām izmainīt pasauli") un martā izdotā jaunā režisora Matīsa Kažas lente "Klejotāji", kas savukārt ir daudz jaunākas, bet filozofiski līdzīgas paaudzes portretējums. 

Abas filmas veltītas sapņotājiem - cilvēkiem, kas meklē savu vietu dzīvē un atsakās pieaugt.

ASV kino zinības apguvušais Matīss Kaža (1995) - kinorežisores Unas Celmas un žurnālista Jura Kažas dēls - ir viens no jaunās paaudzes spilgtākajiem režisoriem. Kino izglītību viņš ieguvis Ņujorkas Universitātes Tiša mākslas skolā, zināšanas papildinājis Amerikas Kino institūtā Losandželosā. Jau studiju laikā uzņēmis savu pirmo pilnmetrāžas dokumentālo filmu "Vienu biļeti, lūdzu!" (2017), kas guva atzinību vairākos starptautiskos kinofestivālos. Šāgada beigās paredzēts laist klajā Kažas pirmo pilnmetrāžas spēlfilmu – vesternu "Kur vedīs ceļš".

Filma "Klejotāji", kas pirmizrādi piedzīvoja 5. martā un šobrīd skatāma LMT viedtelevīzijā, tapusi trīs gadu laikā trīs valstīs – Latvijā, ASV un Japānā. Tās uzņemšanā sadarbojušās Latvijas studijas Fenixfilm un Deep Sea Studios, tā ir Latvijas, ASV un Zviedrijas kopražojums.

Tas ir intensīvs stāsts par trim filmas režisora vienaudžiem – divdesmitgadniekiem, kuri meklē savu vietu mūsdienu pasaulē.

Divus no tiem režisors pazīst jau no skolas laikiem, bet vienu - ekscentrisko izdevēju Valteru Dakšu iepazinis vienā no viņa dzejas pasākumiem.

"Tā ir ļoti personiska filma par manu paaudzi un problēmām, ar kurām tā saskaras, – ar nedrošību par nākotni un to, cik sarežģīti ir veidot attiecības digitālajā laikmetā," nesen intervijā Kultūras Dienai sacīja režisors. 

Kopumā tas ir personīgs un jūtīgs stāsts par savu paaudzi – klejotājiem, kuri meklē vietu jaunajā un ne vienmēr izprotamajā pasaulē.

Intīms portretējums, kurā varoņiem, lai atklātos, bija jāpierod pie kameras klātbūtnes.

Filmas galvenie varoņi ir Tomass, Taņa un Valters. Mobilo aplikāciju veidotājs Tomass pamet savu iepriekšējo dzīvi un kļūst par digitālo nomadu, atmetot ideju par pastāvīgu dzīvesvietu. Dejotāja Taņa pārvācas uz Misisipi štatu ASV un atrod mīlestību ratiņkrēslam piesaistītā amerikāņu basketbola trenerī, kurš ir par viņu vairāk nekā divdesmit gadus vecāks. Avangarda dzejas izdevējs Valters kolekcionē tualetes podus Latvijas simtgadei, performatīvos veidos mēģinot pārvarēt pagātnes traumu.

Dejotāja Taņa ("Klejotāji")

FOTO: kadrs no filmas

Arī pašas filmas forma, kas ir dokumentāls stāsts ar nelieliem inscenējumiem, ir pielīdzināma klejojumam. Inscenējumi atsedzas brīžos, kad varonis atver durvis, bet kamera jau ir sagatavota filmēšanai. 

Režisors īsti nepaskaidro, kāpēc viņa varoņi rīkojas tā un ne citādi, nav uztverams konteksts, iespējamais saspīlējums ir vecāku paaudzi. 

"Tas nav tikai stāsts par jauniešiem mūsdienu nekontrolējamā progresa un globalizācijas laikmetā, patiesībā filmai vajadzētu būt aktuālai jebkuram skatītājam, kurš pieredzējis jaunībai raksturīgo sevis meklēšanas, identitātes veidošanās procesu," filmu apraksta režisors Matīss Kaža.

Filmas "Klejotāji" reklāmas rullītis:

Režisors ir Matīss Kaža, operators Aleksandrs Grebņevs, montāžas režisore Gunta Ikere, komponists Toms Auniņš, skaņu režisors Aleksandrs Vaicahovskis, producenti Una Celma un Matīss Kaža. 

Raksts tapis sadarbībā ar LMT viedtelevīziju.

Uz augšu