"Pasažieru vilciens" apsver iespēju tuvākajā laikā iegādāties dīzeļvilcienu sastāvus

FOTO: Austra Helēna Žaggere/LETA

"Pasažieru vilciens" apsver iespēju tuvākajā laikā iegādāties trīs līdz septiņus jaunus dīzeļvilcienu sastāvus, trešdien intervijā Latvijas Radio sacīja kompānijas valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Viņš norādīja, ka "Pasažieru vilciena" dīzeļvilcienu motoru ražotāja "Zvezda" no Krievijas iekļaušana ASV sankciju sarakstā ir aktualizējusi jautājumu par dīzeļvilcienu parka nomaiņu.

"Sankciju jautājums ir tikai aktualizējis problēmu, ka vilcieni mums ir jāmaina. Mēs par to esam jau domājuši gan pagājušajā gadā, gan aizpagājušajā gadā. Pagājušajā gadā esam ļoti daudz strādājuši pie attīstības modeļa, kas jau paredzēja dīzeļvilcienu parku nomainīt. Sankcijas, varētu teikt, ir tikai katalizators, lai to darītu ātrāk," sacīja Grigulis.

Viņš norādīja, ka Latvijā diemžēl nav skaidra plāna par dzelzceļa līniju elektrifikāciju, tāpēc "Pasažieru vilciens" nevar iegādāties tikai elektrovilcienus, kas būtu lētākais pārvietošanās veids. "Tuvākajā laikā nav plānots visas dzelzceļa līnijas elektrificēt. (..) Mēs ļoti labprāt pirktu tikai elektrovilcienus, jo elektrība ir pats lētākais veids kā pārvietoties, bet mums jāskatās kombinētais veids," uzsvēra Grigulis.

Tāpat Grigulis atzīmēja - ņemot vērā "Zvezda" iekļaušanu ASV sankciju sarakstā, "Pasažieru vilciens" tuvākajā laikā vēlas iegādāties trīs līdz septiņus dīzeļvilcienus, kādi jau tiek izmantoti tuvākajās kaimiņvalstīs, jo šādā gadījumā varētu izlaist projektēšanas fāzi un tiktu samazināts vilcienu piegādei nepieciešamais laiks.

Pēc viņa minētā, vairāk nekā 10 pretendentiem ir nosūtīti uzaicinājumi piedalīties dīzeļvilcienu piegādes konkursā un ir arī bijušas tikšanās ar potenciālajiem pretendentiem. "Tuvākajā laikā apkoposim informāciju un būs jāiet uz Ministru kabinetu," sacīja "Pasažieru vilciena" vadītājs.

Viņš atzīmēja, ka pretendentu loks ir samērā plašs, taču ražotāju no Krievijas starp tiem, visticamāk, nebūs. "Viennozīmīgi mēs negribam iekāpt vecajās problēmās ar sankcijām, līdz ar to, droši vien, Krievijas ražotājus mēs neizskatīsim, bet skatāmies gan Ukrainas ražotājus, gan arī citus ražotājus tuvākā un tālākā Eiropā," teica Grigulis.

Jautāts par vilcienu iegādei nepieciešamajiem līdzekļiem Grigulis norādīja, ka precīzu summu vēl nevar pateikt, taču runa varētu būt par apmēram 10 miljoniem eiro par vienu vilciena sastāvu. "Summas ir zināmas tikai indikatīvi, taču jārēķinās, ka varētu būt līdz 10 miljoniem eiro," viņš teica, vienlaikus paužot cerību, ka varbūt varētu izdoties piesaistīt struktūrfondu finansējumu. Jaunie dīzeļvilcieni varētu tikt piegādāti uzņēmumam 2022.gadā.

Kopējā iepirkuma summa par trim līdz septiņiem dīzeļvilcienu sastāviem būtu 30 līdz 70 miljoni eiro.

Jautāts par vilcienu iegādei nepieciešamajiem līdzekļiem Grigulis norādīja, ka precīzu summu vēl nevar pateikt, taču runa varētu būt par apmēram 10 miljoniem eiro ."Summas ir zināmas tikai indikatīvi, taču jārēķinās, ka varētu būt līdz 10 miljoniem eiro," viņš teica, vienlaikus paužot cerību, ka varbūt varētu izdoties piesaistīt struktūrfondu finansējumu. Jaunie dīzeļvilcieni varētu tikt piegādāti uzņēmumam 2022.gadā.

Jau vēstīts, ka "Pasažieru vilciens" šobrīd izmanto 22 dīzeļvilcienu sastāvus, no kuriem septiņi ir "DR1A" modeļa dīzeļvilcieni ar Krievijas ražotāja "Zvezda" motoriem. 

Uzņēmumā iepriekš prognozēja, ka jau 2020.gada pirmajā pusē vairākus no dīzeļvilcienu sastāviem nevarēs izmantot - uzņēmums būs spiests "DR1A" sastāvus atstādināt no ekspluatācijas neplānotu dzinēja bojājumu gadījumos.

Uzņēmums ir izstrādājis scenārijus, lai turpinātu nodrošināt pasažieru pārvadājumus līdzšinējos apmēros līdz brīdim, kad tiks atrasti alternatīvi piegādātāji un iegādāts jauns ritošais sastāvs.

"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu. 

Uz augšu