Kļūdainu ūdensskaitītāju dēļ ik mēnesi rīdzinieki par ūdeni samaksā desmitiem tūkstošu eiro vairāk nekā patērē (42)

CopyLinkedIn Draugiem X
Karstā ūdens skaitītājs dzīvoklī.
Karstā ūdens skaitītājs dzīvoklī. Foto: Gatis Dieziņš/LETA

Šonedēļ valsts policija "Rīgas namu pārvaldniekā" veica kratīšanu aizdomās par nelikumībām liftu apkopes iepirkumā. Rudenī atklājās, ka šis Rīgas pašvaldības uzņēmums slēgtajā "PNB bankā" glabāja 6 miljonus eiro. Kad izdosies atgūt šo naudu un vai pilnā apmērā, vēl kādu laiku nebūs skaidrs, vēsta raidījums "Nekā personīga".

Valsts kontrole pirms četriem gadiem "Rīgas namu pārvaldniekā" atrada nopietnus pārkāpumus. Klientu naudu izmantoja fiktīvu darbinieku algošanai, nepamatoti paaugstināta pārvaldīšanas maksa, par avāriju novēršanu uzņēmums iekasēja trīsreiz vairāk, nekā reāli izlietoja.

Izšķērdība ietekmē rēķinus, ko iedzīvotāji saņem ik mēnesi. Visbiežāk strīdus izraisa rēķina ailīte "ūdens patēriņa starpība”. Papildus dzīvokļos esošo mērierīču izmērītajam jāsamaksā arī par mājas lielā skaitītāja fiksēto. Taču tie, izrādās, ir neuzticami un uzrāda lielāku patēriņu nekā reālais.

Daudzdzīvokļu mājās patērēto ūdeni uzskaita divos posmos. Katrā dzīvoklī ir skaitītāji, kas fiksē, cik ūdens patērēts. Bet papildus uz visu māju ir uzņēmuma "Rīgas ūdens" skaitītājs, kas mēra, cik ūdens piegādāts kopā. Šā skaitītāja rādījums parasti ir lielāks, un rēķins jāmaksā saskaņā ar to. Tādēļ iedzīvotāji maksā vairāk, nekā izlieto.

Deviņstāvu māja Dzelzavas ielā. Pēc deklarētajiem dzīvokļu skaitītāju rādījumiem gada laikā iedzīvotāji patērējuši ap septiņiem tūkstošiem kubikmetru ūdens. “Rīgas ūdens” ierīce saskaitījusi par tūkstoš kubikmetriem jeb 16% vairāk. Par šo papildus uzrēķināto iedzīvotāji samaksājuši vairāk nekā divtūkstoš eiro.

Deviņstāvu māja Varavīksnes ielā. Iedzīvotāji izmērījuši piecu tūkstošu kubikmetru ūdens patēriņu. “Rīgas ūdens” saskaitījis par tūkstoš kubikmetriem vairāk. Par atšķirību samaksāti divtūkstoš eiro. Tātad par 19% vairāk, norāda raidījums.

Divstāvu māja Artilērijas ielā. Iedzīvotāju norādītais patēriņš gada laikā ir ap 500 kubikmetriem. Mājas kopējais skaitītājs izmērījis par 230 kubikmetriem jeb gandrīz uz pusi vairāk. Par starpību iedzīvotāji samaksājuši gandrīz 500 eiro.

Rīgas namu pārvaldnieka” un pašvaldības amatpersonas uzskata, ka kļūda ir iedzīvotāju skaitītāju rādījumos. Gadiem ilgi viņi ūdens patēriņa starpību skaidro ar to, ka dzīvokļu iemītnieki datus nenolasa pareizi vai mānās.

Taču arī gadījumos, kad visiem ēkas dzīvokļiem uzliek modernas attālināti nolasāmas ierīces, kuras sagrozīt nevar, atšķirības paliek. Privātie apsaimniekotāji uzskata, ka problēma ir "Rīgas ūdens" uzstādītajos mājas kopējos skaitītājos.

Ūdens patēriņa starpības iemesli:

1. Uzrādīti mazāki ūdens patēriņa skaitītāju rādījumi, nekā tie ir patiesībā.

2. Mehāniski ietekmēti ūdens patēriņa skaitītāji, apturot vai kavējot to darbību.

3. Uzstādīti dažādi ūdens patēriņa skaitītāji.

4. Uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji ar dažādu ūdens plūsmas uztveršanas jutību.

5. Dzīvojamās mājas ūdensapgādes sistēma ir sliktā tehniskā stāvoklī.

6. Atšķirīgos datumos nolasīti un iesniegti ūdens patēriņa skaitītāju rādījumi.

7. Avārijās, remontdarbos nopludinātais ūdens daudzums.

8. Daļā atsevišķajos īpašumos nav uzstādīti vai nav verificēti ūdens patēriņa skaitītāji.

9. Atšķirīgs laiks, kad jāveic ūdens patēriņa skaitītāju atkārtotā verificēšana.

10. Aizsērējuši ūdens patēriņa skaitītāji, sliktāka ūdens kvalitāte.

11. Ūdens patēriņa skaitītāju uzstādīšanas prasību neievērošana.

12. Aizsērējis vai citādi bojāts mājas kopējais ūdens skaitītājs (komercuzskaites mēraparāts).

Viens no ierosinājumiem, kā panākt, lai dzīvokļu mājas kopējais skaitītājs būtu precīzāks, ir ūdens filtru uzstādīšana. Valdība novembrī uzdeva Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai to izvērtēt. Ministrija pie šā jautājuma sola ķerties nākamgad.

Dzīvokļos uzstādītie skaitītāji parasti ir aprīkoti ar filtriem, tādēļ nekvalitatīvs ūdens vai netīrumi tiem kaitē mazāk. Savukārt mājas kopējiem skaitītājiem, kas pieder "Rīgas ūdenim", filtru nav. Sekot līdzi aizdomīgām atšķirībām un pieprasīt lielo skaitītāju nomainīt ir apsaimniekotāju pienākums. Šobrīd “Rīgas ūdens” saņem ap 300 šādu lūgumu gadā.

Ūdensvadam jau pieslēgtajās mājās "Rīgas ūdens" filtrus uzstādīs tikai tad, ja iedzīvotāji to īpaši prasīs un apmaksās. Tas izmaksā dažus simtus eiro. Tas pats attiecas uz dārgākiem elektromagnētiskiem vai ultraskaņas skaitītājiem, kas mēra precīzāk un ko ievieš, piemēram, Jūrmalā. Bet šobrīd izmantotos lētākos skaitītājus "Rīgas ūdens" tagad izmanto kā vienreizējas ierīces: pēc četru gadu izmantošanas nevis pārbauda un lieto atkal, bet izmet, noskaidrojis raidījums.

Komentāri (42)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu