Vai biodegvielas piemaisījums kaitēs automobilim?
Jāzina katram

FOTO: Ekrānuzņēmums no video

Ko zaudēsim un ko iegūsim, darbinot savu auto ar 95. markas benzīnu, kam pievienoti 10% biodegvielas jeb bioloģiskas izcelsmes spirta? To pētījis Rīgas Tehniskās universitātes docents, transportlīdzekļu pārzinātājs Gundars Zalcmanis, vēsta TV3 raidījums Bez Tabu.

"Sākot no 1995.gada, visas tās mašīnas, kas ir ražotas no tā laika, ir pielāgotas spirta piejaukumam degvielā. Tajās neizmanto dabīgā kaučuka šļauciņas, neizmanto dabīgā korķa blīves, mangāna un alumīnija sakausējumus," - tā RTU docents.

Tam, ka šajā gadsimtā ražotajām automašīnām nekas slikts neatgadīšoties, ja degvielas tvertnē būs 10% bioloģiskā spirta, ko apzīmē ar E10, piekrīt arī auto eksperts Uģis Vītols.

"Tiem, kam ir vecāki automobili un nav lambda zondes, kas regulē degmaisījumu, būtu jāpārregulē motors," skaidro Vītols.

"Iespējams, nebūs nekas, bet, iespējams, būs kāda veca, veca blīve jānomaina. Iespējams, kāda šļūtene pēc kāda laika būs jānomaina," turpina Zalcmanis.

FOTO: Ekrānuzņēmums no video

"Ir benzīna motori, kuri ir ražoti turpat 20 gadus atpakaļ, kuriem E10 neiesaka. Tas nenozīmē, ka, vienreiz ielejot E10, motors apstāsies, taču ilgtermiņā tādu lietot nevajadzētu," stāsta Ekonomikas ministrijas (EM) valsts sekretāra vietnieks Dzintars Kauliņš.

"Ilgtermiņā varētu būt, ka kāda gumija sašķīst, paliek mīkstāka, bet tas nebūs te tagad, tūlīt uz vietas. Tas būs ilgākā periodā, kur radīsies kāda sūcīte, kaut kas tecēs. Tādas lietas varētu būt," - tā Vītols.

To, vai auto ir piemērots, E10 lietošanai, var pārbaudīt Eiropas Autoražotāju asociācijas mājas lapā ACEA.be, norādot auto motora tilpumu un modeli. 

"Līmenis, līdz kuram esam pacēluši piejaukumu, atbilst Eiropas standartam. Tātad tas to nepārsniedz un tāds tas līdz šim ir ticis piemērots gan Igaunijā, gan Lietuvā, un šajās valstīs mēs neesam redzējuši sliktus piemērus," norāda EM valsts sekretāra vietnieks.

Ja automašīnām E10 būtiski nekaitēs, tad vadītāju maciņi gan kļūs plānāki. Galvenokārt tādēļ, ka degvielas patēriņš varētu augt par apmēram 5%. Pozitīvie blakusefekti - auto "uzrāviens" būšot labāks, samazināsies CO2 izmešu daudzums un uzlabosies gaisa kvalitāte.

Uz augšu