Eiropas slepenais nākotnes pasažieru lidmašīnas projekts ar rūpēm par vidi

Maveric

FOTO: AFP / Scanpix

Eiropas aviobūves uzņēmums “Airbus” pēc vairākus gadus ilgušas slepenības beidzot prezentējis futūristisku civilās aviācijas lidmašīnas modeļa prototipu, kas tērēšot par 20% mazāk degvielas nekā pašreizējās lidmašīnas un tādējādi būšot draudzīgāks apkārtējai videi, vēsta ASV raidsabiedrība CNN.

Pēc vairākus gadus ilgušiem slepeniem testiem, “Airbus” šonedēļ pirmo reizi plašākai sabiedrībai prezentēja jaunās lidmašīnas prototipu. Tas no pašreizējiem lidmašīnu modeļiem atšķiras ar to, ka lidmašīnas spārni saplūst ar fizelāžu.

Šonedēļ Singapūrā notikušajā aviācijas izstādē “Singapore Air Show 2020” tika prezentēts prototipa MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls) mēroga modelis.

Tas ir divus metrus garš un 3,2 metrus plats, un vadāms attālināti.

Mēroga modelis izgatavots, lai futūristisko dizainu pārbaudītu reāla lidojuma apstākļos.

MAVERIC projektu “Airbus” sāka jau 2017.gadā, bet izmēģinājumi ar mēroga modeli tikuši veikti jau kopš pagājušā gada jūnija. Tomēr sīkāka informācija par projektu pirmo reizi tiek sniegta vien tagad.

“Airbus” pārstāvji informēja, ka MAVERIC projekts palīdz inženieriem ātrāk iegūt izpratni par to, kā radikāla jauna dizaina lidmašīnas projektētun izgatavot, kā arī palīdz attīstīt nepieciešamās tehnoloģijas, kas nepieciešamas, lai šāda lidmašīna vispār varētu lidot.

FOTO: Reuters/ScanPix

Neskaitot to, ka jaunā dizaina lidmašīnas mazāk tērēs degvielu un būs videi draudzīgākas, spārnu un fizelāžas saplūšana paver jaunas iespējas arī lidmašīnas salona iekārtošanā.

MAVERIC dizaina lidmašīnas salonos arī būs klusāks, kas lidošanu padarīs vēl ērtāku.

“Airbus” pārstāvji atzīst, ka jaunais lidmašīnas dizains ir radikāli atšķirīgs. Daļa uzņēmuma inženieru sākumā pat uzskatīja, ka šādas lidmašīnas varētu nemaz nebūt spējīgas lidot.

“Sākotnēji daudzi noraidīja MAVERIC projektu, to dēvējot par hobiju jeb projektu, no kā “Airbus” daudz neiemācīsies. Tomēr mēs visiem skeptiķiem esam pierādījuši, ka šis projekts var kļūt par pamatu aviācijas nākotnei,” paziņoja “Airbus” pārstāvji.

Līdz pilna izmēra MAVERIC lidmašīnai gan vēl tāls ceļš ejams. “Airbus” pārstāvji arī nav minējuši konkrētu laiku, kad jaunā dizaina lidmašīnas varētu sākt regulārus lidojumus.

Tomēr pēdā laika progress lidojumu kontroles un lidaparātu svara samazināšanas tehnoloģijās nozīmē, ka šobrīd esot īstais brīdis pacelt MAVERIC projektu jaunā līmenī, uzsver “Airbus” pārstāvji.

FOTO: Reuters/ScanPix

“Airbus” gan nav pirmais aviobūves uzņēmums, kas strādā pie šādas formas lidmašīnu dizaina.

ASV uzņēmums “Boeing” jau 2007.gadā sadarbībā ar NASA sāka darbu pie lidaparāta “X-48B” projekta. Šī lidaparāta mēroga modelis kopumā veica 122 izmēģinājuma lidojumus, tomēr 2013.gadā projekts tika pārtraukts.

Uz augšu