Kad Latvijā izjutīsim būtisku degvielas cenu kritumu? (16)

«Pasaule kabatā»
Foto: TVNET
Toms Rātfelders
, Žurnālists; RSU doktorants
CopyLinkedIn Draugiem X

Ceturtdien, 12. martā TVNET studijā norisinājās raidījuma «Pasaule kabatā» tiešraide, kurā SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis un «Luminor» galvenais ekonomists Pēteris Strautiņš apsprieda pašreizējo situāciju pasaules naftas tirgos un degvielas cenas Latvijā. Telefonintervijā ar komentāru dalījās politologs un Jaunās Konservatīvās partijas biedrs Andis Kudors.

02:13 Kā Latvijā veidojas degvielas cenas?

03:54 Kāpēc degvielas cenas bieži neatbilst pasaules naftas cenām?

07:37 Cik zemai ir jābūt pasaules naftas cenai, lai to būtiski izjustu Latvijas degvielas patērētāji?

08:11 Vai Latvijai ir jāveido pašai savas degvielas rezerves?

09:58 Krievijas nespēja vienoties ar Saūda Arābiju par naftas ražošanas apjomu samazinājumu – kāpēc?

13:54 Naftas cenu karš – kas tas ir?

15:51 Vai naftas cena var krist vēl vairāk?

18:34 Vai naftas eksportētājvalstīm būs lielas ekonomiskas problēmas?

19:26 Labais un sliktais piemērs naftas tirdzniecībā: Norvēģija un Venecuēla;

23:51 Vai naftas cenu krīze traucēs ASV izmantot savus sankciju piespiešanas instrumentus?

26:05 Vai lētākas naftas cenas nozīmēs lētākas gāzes cenas?

29:39 Vai nafta un gāze ir nākotnes enerģētikas produkts?

33:23 Vai OPEC nākotne ir saistīta ar pagrimumu?

 

Spilgtāko raidījumā pausto domu izklāsts

Kā Latvijā veidojas degvielas cenas?

Strautiņš norāda, ka šajā kontekstā jāskata vairākas komponentes. Pirmā ir naftas cena, kura parasti sastāda nedaudz mazāk par pusi no degvielas gala cenas. Otrā ir akcīzes nodoklis, bet trešā ir PVN. Savukārt, ceturtā ir kaut kāda daļa mazumtirgotāju peļņai. Viņš norāda, ka Latvijā daudzi iedzīvotāji uzskata, ka degvielas cenu tirgotāji paņemot sev par lielu pīrāga daļu, taču ekonomistam nesen esot gadījies nonākt degvielas tirgotāju sapulcē, kurā absolūti neesot valdījis priecīgs noskaņojums.

Kāpēc zemākas naftas cenas pasaulē bieži nevar izjust degvielas patērētāji?

Gašpuitis šajā kontekstā arī norāda, ka notiekošais pasaules naftas tirgos bieži neatstāj tūlītēju ietekmi uz cenām benzīntankos, jo mūsu degvielu tirgotāji iegūst no naftas pārstrādes rūpnīcām. Tieši tajās veidojās degvielas cena, kuru mūsu tirgotāji tiešā veidā neietekmē. Tās, savukārt, aprēķina pēc ražošanas jaudu intensitātes un šīs cenas var nebūt identiskas tām cenām, kuras valda pasaules naftas tirgos. Lielu lomu spēlē arī degvielas tirdzniecībā bieži piemērotās atlaides.

Cik zemai vajadzētu būt naftas cenai Latvijas benzīntankos, lai patērētājs to sāktu jūtami izjust?

Gašpuitis saka, ka laika gaitā mēs naftas cenu ietekmi uz degvielas cenām izjutīsim arvien mazāk. Lielāko lomu tomēr spēlē nodokļi un citi piecenojumi. Tomēr šobrīd ekonomists prognozē jūtamāku kritumu saistībā ar koronavīrusa izplatību un pašreizējo šķelšanos OPEC+ valstu starpā. Tas gan realizētos tad, ja šo krīžu kontekstā pasaules naftas cena turpinātu krist vēl vairāk.

Vai Latvijā jāveido stratēģiskas degvielas rezerves?

Strautiņš apgalvo, ka tādas jau pastāvot. To nepieciešamību ir noteikusi Eiropas Savienība un tās ir vajadzīgas, lai naftas piegādes pārrāvumu gadījumā mūsu ekonomika spētu funkcionēt. Savukārt, Gašpuitis piemetina, ka ikdienā lietojot degvielu, mēs ar savu naudu palīdzam šo rezervju izveidei. Šīs rezerves gan tiktu izmantotas tikai ārkārtīgi nopietnos gadījumos (piemēram, karā un blokādēs).

Vai zemākas naftas cenas varētu nozīmēt zemākas gāzes cenas?

Strautiņš piekrīt, ka krītoša naftas cena noteikti spiež gāzes cenu uz leju, taču tas arī neesot tik viennozīmīgi. Neskatoties uz to, samazināšanās tendencei vajadzētu būt, uzskata Gašpuitis. Cenu samazinājumu visvairāk varētu izjust tieši gāzes plīšu īpašnieki.

Vai OPEC+ nākotne ir saistīta ar pagrimumu?

Strautiņš piekrīt viedoklim, ka OPEC pats par sevi ir amatierisks, klamzīgs un neefektīvs valstu kartelis. Tas pagātnē ir bijis spējīgs ietekmēt naftas cenu, taču tikai tad, kad ir realizējušies no tā neatkarīgi notikumi. OPEC mūsdienās spēj īstermiņā uzturēt zemas naftas cenas un mēģināt kaitēt ASV ražotājiem, bet šie ražotāji pēc laika atkal atdzīvosies. “Viņi var šūpot naftas tirgu, bet tie noteikti nespēj noteikt cenu uz ilgu laiku,” norāda Strautiņš.

Komentāri (16)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu