Austrumeiropas ekonomiku būtiski ietekmēs pieaugošais bezdarba līmenis

FOTO: Pixabay

Austrumeiropā paaugstināsies bezdarba līmenis, kas varētu diezgan nozīmīgi ietekmēt reģiona valstu ekonomiku, kredītrisku apdrošināšanas uzņēmuma "Coface" vebinārā komentējot Covid-19 ietekmi uz nodarbinātību, pauda "Coface Baltics" izpilddirektors Mantvīds Štareika.

Uz jautājumu par sagaidāmo nodarbinātības jomā, viņš norādīja, ka no mājsaimniecību perspektīvas situācija darba tirgū iepriekš bija ļoti laba - darba algām bija tendence pieaugt, tāpēc mājsaimniecību patēriņš bija zīmīgs ekonomiskās izaugsmes virzītājspēks Centrālajā un Austrumeiropā.

Vienlaikus viņš norādīja, ka patlaban mazās un vidējās kompānijas samazina darbaspēku, lai kompensētu papildu izmaksas saspringtā darba tirgus un minimālās algas palielinājuma dēļ. Tāpēc bezdarba līmenis paaugstināsies, un šīs situācijas risināšanai nepieciešams valdības atbalsts.

"Turpmākajos mēnešos bezdarba līmenis pieaugs, tāpēc algu pieaugums nebūs tik dinamisks, kāds tas bija iepriekš," sacīja Štareika, atgādinot, ka reģiona valstis šobrīd atrodas labvēlīgā situācijā darba tirgū nekā pirms desmit gadiem - bezdarba rādītāji ir zemāki un algas ir lielākas. Taču bezdarba līmeņa paaugstināšanās varētu diezgan zīmīgi ietekmēt reģiona valstu ekonomiku.

Viņš arī prezentācijas laikā atzina, ka 2020.gadā Baltijas valstīs paredzama ekonomikas izaugsmes palēnināšanās ne tikai saspringtās situācijas darba tirgū dēļ un minimālās algas palielinājuma dēļ, bet to ietekmēs tirdzniecības saspīlējumi un protekcionisma politika Covid-19 ietekmē. Tā kā preču un pakalpojumu eksporta daļa procentu izteiksmē no nominālā iekšzemes kopprodukta (IKP) Baltijā ir diezgan būtiska, tā atkarību no ārvalstu tirgiem padara par būtisku faktoru.

Pēc viņa teiktā, pesimistiskas prognozes saglabājas par tiem sektoriem, ko Covid-19 izraisītā pieprasījuma samazinājums ietekmējis visvairāk, piemēram, aviosatiksme, pasažieru pārvadājumi, kravu transports. Taču valdību pieņemtie ierobežojošie pasākumi, tostarp slēdzot robežas, bija nepieciešami, pretējā gadījumā Covid-19 ietekme būtu vēl negatīvāka. Tas gan būtiski ietekmē valstu ekonomikas un transporta sektors ir pirmais, kas no tā cieš. Daudzu kompāniju piegāžu ķēdes cieš.

Arī kapitāltirgu riska apetīte pazemināsies, taču ņemot vērā vēl potenciāli sekojošos papildu ierobežojumus Covid-19 akciju tirgus lejasgals vēl nav sasniegts.

Uz augšu