Supermasīvais melnais caurums mūsu galaktikas centrā kļūst arvien aktīvāks (6)

Foto: AFP/SCANPIX

Supermasīvais melnais caurums "Sagittarius A*" Piena Ceļa galaktikas centrā nav pārāk aktīvs. Tas netiek klasificēts kā aktīvs galaktiskais kodols, kas ārkartīgi spoži spīd, barojoties ar neiedomājamiem daudzumiem materiāla, kas atrodas tam apkārt.

Par spīti tam, mūsu galaktikas centra spožums nedaudz svārstās savā elektromagnētiskajā spektrā. Tagad astronomi apstiprinājuši, ka pēdējo dažu gadu laikā "Sagittarius A*" rentgenstaru uzliesmojumi kļuvuši biežāki.

Pētījums, kuru apstiprinājis zinātniskais žurnāls "Astronomy & Astrophysics" un kas jau pieejams vietnē "arXiv", atbalsta iepriekšējos pētījumus, kuros secināts, ka mūsu galaktikas centrs kļūst arvien aktīvāks.

Īpaši uzsvērts tas ir 2017. gada pētījumā, kurā tika atklāts, ka spilgtu uzliesmojumu biežums kopš 2014. gada 31. augusta pieaudzis trīskārtīgi.

Lai noskaidrotu, vai šīs izmaiņas turpinās, zinātnieki izanalizēja datus no trīs teleskopiem, kas bija iegūti laikposmā no 2016. līdz 2018. gadam. Viņi noskaidroja, ka, salīdzinot ar iepriekšējiem novērojumiem, norisinājies par 14 uzliesmojumiem vairāk.

Pēc tam viņi izanalizēja šos uzliesmojumus, izmantojot uzlabotas iepriekšējās metodes, un atklāja, ka viens no iepriekšējiem secinājumiem nav bijis pareizs, proti, uzliesmojumu biežums nebija samazinājies, bet gan novērotajā periodā bija relatīvi stabils.

Lai arī šie pētījumi aptver tikai rentgenstaru uzliesmojumus, tie nav vienīgie pavedieni, kas liecina, ka kaut kas neparasts notiek ar "Sagittarius A*". Pagājušajā gadā melnais caurums uzliesmoja 75 neierasti spožas reizes.

Tomēr uztraukumam nav pamata - "Sagittarius A*" atrodas 26000 gaismas gadu lielā attālumā no mums, tāpēc šie uzliesmojumi mums nekaitēs.

Pētnieki arī pārbaudīja, vai 2019. gada aktivitāte ir bijusi līdzīga, un noskaidroja, ka patiesi - melnais caurums nav rimies.