Astronomi domā, ka atraduši Piena Ceļa malu (2)

Piena ceļš
Piena ceļš Foto: ESA/Hubble, NASA, L. Calçada

Kad tu atrodies kaut kā vidū, ir diezgan grūti pateikt, cik liels ir šis kaut kas. Līdzīgi ir ar Piena Ceļa galaktiku. Mēs gluži nevaram iziet ārā no tās un nofotografēt to no ārpuses, tāpēc mērījumi balstās uz distances mērījumiem līdz citiem objektiem.

Balstoties uz satelīta “Gaja” datiem, pagājušajā gadā astronomi aplēsa, ka Piena Ceļa diska diametrs ir aptuveni 260 tūkstošus gaismas gadu liels.

Tomēr ir zināms, ka gravitācijas ietekme un Piena Ceļa blīvums jeb tā neredzamais tumšās enerģijas halo sniedzas tālāk par diska robežām. Tomēr cik ļoti tālāk?

Kā parādījuši jaunie aprēķini, krietni vien tālāk. Jaunā pētījumā, kas iesniegts publicēšanai zinātniskajā žurnālā “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society", bet pagaidām skatāms vietnē “arXiv", astrofiziķis Eliss Dīsons ar kolēģiem atklāja, ka diska diametrs ir 1.9 miljonus gaismas gadu liels.

Piena Ceļā ir daudz vairāk materiāla, nekā ir redzams mums, piemēram, zvaigznes un gāzes, kas rotē ap milzīgo melno caurumu “Sagittarius A*” mūsu galaktikas centrā. Papildus gravitācijas ietekme nāk no tumšās matērijas - plaša, sfēriska halo, kas ieskauj mūsu galaktiku. Tomēr, ņemot vērā, ka tumšo matēriju nevaram saredzēt, mums tās klātbūtne jānovēro, balstoties uz to, kā tumšā matērija ietekmē citus objektus.

Tieši to izdarīja Dīsons ar kolēģiem.

Vispirms tika izveidotas augstas izšķirtspējas tumšās matērijas kosmoloģiskās simulācijas, kas beigu beigās parādīja tumšās matērijas halo robežas, kas atrodas aptuveni 1,9 miljonus gaismas gadu lielā attālumā.

“Pastāv liela cerība, ka nākotnes dati sniegs vēl precīzākus mērījumus," rakstīts pētījumā.