Asociācija: Nākamgad Rīgā jāizveido vismaz trīs atkritumu šķirošanas laukumi

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ivars Soikāns / LETA

Nākamā gada laikā Rīgā vajadzētu rast iespēju izveidot vismaz trīs no plānotajiem astoņiem atkritumu šķirošanas laukumiem, aģentūrai LETA norādīja Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas (LRAA) vadītāja Tīna Lūse.

Viņa norādīja, ka pašreiz "Covid-19" pandēmija ieviesusi korekcijas arī atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumu vidū - pārtraukta klientu apkalpošana klātienē, privātpersonām ar īpašu piesardzību jāizmanto arī publiskie atkritumu nodošanas punkti. Vienlaikus Rīga beidzot gatavojas atkritumu apsaimniekošanas reformai no 20.maija, kas paredz tik nepieciešamo atkritumu šķirošanas infrastruktūras paplašināšanu. Rīgā plānots izveidot arī atkritumu šķirošanas laukumus, kuros iedzīvotāji varētu nodot nolietotās riepas un arī citus atkritumus, ko nedrīkst izmest piemājas konteineros. 

Astoņus šķirošanas laukumus Rīgas dome plānojusi ierīkot septiņu gadu laikā, tomēr LRAA aicina pašvaldību rast risinājumu, lai pirmie laukumi sāk strādāt jau nākamgad, lai mazinātu izmesto atkritumu, tostarp riepu, kalnus Rīgas un Pierīgas mežos.

Lūse norādīja, ka kopumā Latvijā ir 60 šķirošanas laukumi, kamēr galvaspilsētā pirmie punkti varētu parādīties tikai tuvāko gadu laikā. Viņa skaidroja, ka citu pašvaldību pieredze rāda, ka nolietoto riepu nodošanai cilvēki visbiežāk izmanto tieši laukumus, tomēr jau ilglaicīgi rīdziniekiem un galvaspilsētas "guļamrajonos" dzīvojošajiem tie nav pieejami atbilstošā skaitā. 

LRAA vadītāja pauda, ka šķirošanas infrastruktūras neesamība novedusi pie tā, ka vislielākie riepu uzkrājumi ir Rīgas reģionā. "Diemžēl arī apkārtējai videi tik ļoti bīstamie "riepu kalnu" ugunsgrēku riski tāpat. Tas ir iemesls, kāpēc ar pirmo šķirošanas laukumu izveidošanu nevajadzētu kavēties un nākamā gada laikā rast iespēju izveidot vismaz trīs no kopumā astoņiem plānotajiem," pauda Lūse, aicinot arī iedzīvotājus būt atbildīgiem un neizmest savus atkritumus dabā, bet noslēgt līgumus par to apsaimniekošanu.

Viņa skaidroja, ka tikai ar nepieciešamās infrastruktūras izveidi varēs nodrošināt, ka riepas nemētāsies mežos un grāvmalās, bet gan nonāks pārstrādes rūpnīcās. "Rīgā, ņemot vērā iedzīvotāju un auto skaitu, atkritumu šķirošanas laukumiem bija jābūt lielā skaitā jau vakar. Diemžēl nestandarta atkritumi, tostarp arī riepas, turpina krāties, neskatoties uz to, ka straujā vīrusa Covid-19 izplatība,  "uzlikusi pasauli uz pauzes"," norādīja Lūse, aicinot cilvēkus, kuri dodas pastaigā pa mežu vai dabas parkiem, ziņot, ja redz mežmalās izmestas auto riepas vai citus videi bīstamus atkritumus. 

Viņa norādīja, ka mobilajā lietotnē "Vides SOS" ikvienas var Valsts vides dienestam paziņot par atkritumiem, kurus kāds nelegāli izmetis ceļa malā. Tāpat joprojām darbojas asociācijas iniciatīva "Riepa ar rītdienu", kas var kalpot kā ceļvedis uz vietām, kur atbrīvoties no riepām likumīgā un zaļā veidā, pauda Lūse.

LRAA iniciatīvai "Riepa ar rītdienu" šobrīd pievienojušās vairāk nekā 110 tirdzniecības vietas, kurās, pērkot jaunas riepas, vecās var nodot bez maksas. Sistēma pierādījusi savu efektivitāti, tomēr tā pilnībā nespēj atrisināt riepu nodošanas problēmas, tāpēc šķirošanas infrastruktūras izveidei joprojām ir noteicošā loma sistēmas attīstībai un virzībai pretim uzstādītajiem mērķiem. 

Lūse norādīja: kamēr šķirošanas laukumi nebūs pieejami arī rīdziniekiem, kas cita starpā ik gadu saražo aptuveni 40% no visas Latvijas atkritumiem, riepas nonāks mežos, pažobelēs, tiks glabātas nepiemērotos apstākļos, kas var rezultēties ar ļoti lielu un apkārtējai videi bīstamu ugunsgrēku izcelšanos. Tāpēc LRAA aicina izvērtēt plānotās šķirošanas infrastruktūras attīstības Rīgā laika plānu, neignorējot to, ka atkritumi ik gadu kļūst arvien vairāk, un sniegt iespēju iedzīvotājiem tos nodot arī šķirošanas laukumos.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu