Kāpēc Covid-19 krīze mani iedvesmo? (11)

Iļja Kozins
, Žurnālists
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Felīcija Vērzemniece

Jūs domāsiet un teiksiet, ka es neesmu normāls. Varbūt. Bet saistībā ar Covid-19 izplatību radusies situācija mani iedvesmo. Šajā rakstā es mēģināšu paskaidrot, kāpēc.*

Dažas pēdējās nedēļas mēs varam vērot vēl neredzētu sabiedrības “agregātstāvokli”.  Mainās paradumi. Arvien vairāk lietu mēs veicam tiešsaistē: vai tā būtu iepirkšanās pārtikas veikalā, iešana uz skolu vai sapulce ar kolēģiem ar Skype vai Zoom starpniecību. 

Lai arī cilvēki ir šķietami pieņēmuši jaunos spēles noteikumus un turpina dzīvot, vienlaikus ar to parādās divas sabiedrības emocionālā stāvokļa dimensijas. Viena ir bailes un nedrošība par nākotni. Tāpēc šis laiks ir ļoti pateicīgs dažādu sazvērestības teoriju izplatībai, ar ko tagad vēl jo vairāk ir pārbāzti visi soctīkli. Paralēli pastāv cita – neizsmeļamā optimisma dimensija, kas izpaužas neskaitāmos sociālo tīklu ierakstos par to, ko mēs varētu mācīties no šīs krīzes un kādas jaunas iespējas parādās. Tieši par šīm iespējām es gribētu izteikties plašāk.

Vispirms jau par visu, kas saistīts ar dzīvi tiešsaistes režīmā. Neskaitāmi servisi, ko esam pieraduši lietot klātienē, tagad pilnībā varētu pāriet attālinātā režīmā: sapulces, dažāda veida konsultācijas, dokumentu kārtošana un glabāšana, preču un pakalpojumu pasūtīšana, sarakstu var turpināt. Tas ļaus ietaupīt miljonus eiro uz telpu īres un komunālo maksājumu rēķina.

Teorētiski šī paradumu maiņa vēl neredzētas pandēmijas dēļ novedīs pie veselu profesiju izzušanas un jaunu parādīšanās.

Piemēram, pārtikas veikalu kasieri vai apģērbu veikalu pārdevēji varētu pilnīgi pazust kā nodarbe. Ņemot vērā to, ka vakcīna pret Covid-19 ātrākais būs tikai pēc gada, mēs arvien tuvāk esam realitātei, kurā, piemēram, varētu parādīties tiešsaistes konferenču optimizācijas speciālists vai hologrāfisko virsmu inženieris.

Taču līdz ar interneta lomas palielināšanos teju visās dzīves jomās situāciju savās interesēs var izmantot lielās interneta korporācijas, kā “Google” vai “Facebook”, iegūstot vēl vairāk datu par lietotājiem. Šīs zināšanas ļaus tehnoloģiju milžiem daudz veiksmīgāk izmantot to, ko sauc par izvēles arhitektūru. Zinot vēl vairāk par patērētāju paradumiem, viņi  izdarīs izvēli jūsu vietā, sniedzot jums tikai šīs izvēles ilūziju, kad jūs kārtējo reizi meklēsiet, kurš dezinfekcijas līdzeklis ir labāks.

Vēl šis ir īpaši pateicīgs laiks radošiem cilvēkiem. Rakstnieki, režisori, dizaineri šajā krīzē smelsies tūkstošiem ideju saviem nākotnes darbiem.

Savukārt filozofi un antropologi jau šobrīd gūst materiālu, uz kā pamata nākotnē pētīs cilvēka apziņu, uzvedību vai vīrusa ietekmi uz tradīcijām un paradumiem. 

Šis ir īstais laiks, lai beidzot izzinātu sevi un saprastu to, kas līdz šim traucējis dzīvot pilnvērtīgu dzīvi. Tāpat šis ir labs laiks, lai saskatītu sabiedrības tumšās puses un mēģinātu rast risinājumus, lai mēs visi kļūstam labāki.  

Tieši Covid-19 krīze parādīs, kam tā glāze dienas beigās būs piepildīta līdz pusei, bet kam līdz pusei tukša.

*Lai izvairītos no iespējamiem pārpratumiem, uzsveru, ka es atbalstu visus valdības ieviestos pasākumus Covid-19 ierobežošanai un aicinu visus, kas šo lasa, atbildīgi pildīt jaunos pienākumus, kas nākuši līdz ar ārkārtējās situācijas izsludināšanu.

Komentāri (11)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu