LIZDA: Piedāvātais jaunais Skolotāja profesijas standarts apdraud pirmsskolas izglītības kvalitāti

Tāfele. Ilustratīvs attēls

FOTO: Jānis Škapars/TVNET

Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) aicina uzlabot izstrādāto jauno Skolotāja profesijas standartu, uzskatot, ka tā pašreizējā redakcija apdraud pirmsskolas izglītības kvalitāti, pavēstīja arodbiedrības sabiedrisko attiecību speciālists Guntis Meisters.

Viņš atklāja, ka 8.aprīlī Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās apakšpadomes elektroniskajā sēdē plānots apstiprināt jauno Skolotāja profesijas standartu. LIZDA aicina atlikt tā apstiprināšanu un pilnveidot to, jo pašreizējā redakcijā tas radot riskus turpmākai kvalitatīvai pirmsskolas izglītības īstenošanai un pirmsskolas skolotāja profesijas prestiža pazemināšanai.

Analizējot standarta projektu LIZDA un Pirmsskolas izglītības asociācija, secinājušas, ka pirmsskolas skolotājiem turpmāk var būt nepietiekamas prasmes, attieksmes, profesionālās zināšanas un kompetences, lai īstenotu jaunās pirmsskolas izglītības vadlīnijas un iekļaujošu izglītību.

LIZDA pauž bažas, ka turpmāk var tikt apdraudēta pirmsskolas izglītības attīstība un pētniecība Latvijā.

"Ja tiks pieņemts Skolotāja standarta projekts esošajā versijā, tad skolotājiem turpmāk Latvijā tiks liegta iespēja iegūt bakalaura grādu tieši pirmsskolas izglītībā," norādīja Meisters. Viņš skaidroja, ka šobrīd licencēšanai nodotā programma paredz tikai kopīgu pirmsskolas un sākumskolas skolotāja kvalifikāciju. Pirmsskolas skolotājam, kurš vēlēsies iegūt bakalaura grādu, 3. un 4.kursā obligāti būs jāapgūst sākumskolas skolotāja kvalifikācija un jādodas praksē uz sākumskolu, tādā veidā netiks padziļinātas profesionālās zināšanas un kompetences tieši pirmsskolas izglītībai aktuālos jautājumos.

Tāpat viņš pauda, ka pirmsskolas skolotājiem tiks liegta iespēja par valsts budžeta līdzekļiem iegūt profesionālā bakalaura grādu pirmsskolas izglītībā.

LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga uzsvēra, ka nav pieļaujams, ka Skolotāja profesijas standarts ir tāds, kas neļaus pedagogiem pilnvērtīgi iegūt augstskolā izglītību, kas savukārt ļautu kvalitatīvi realizēt pirmsskolas izglītības vadlīnijas. Viņasprāt, nedrīkst no standarta izslēgt būtiskus jautājumus, kuriem jābūt iekļautiem tālāk pedagoģijas studiju programmu saturā, citādi "pedagogs paliks bez vainas vainīgais".

Meisters informēja, ka LIZDA jau vairākkārt ir sniegusi Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) konkrētus priekšlikumus profesijas standarta pilnveidei, kas daļēji tiek ņemti vērā un nosūtījusi vēstuli ar neskaidrajiem jautājumiem, uz kuriem IZM solīja sniegt atbildi 8.aprīlī.

Arī Pirmsskolas izglītības asociācija saskatot būtiskus riskus sākotnējās izglītības kvalitatīvai nodrošināšanai, ko apliecināja vēstulē, kas tika adresēta Saeimas izglītības un kultūras komisijai, Ministru kabinetam, IZM, pašvaldību savienībai un LIZDA.

Uz augšu