Toyota RAV4 jau piektajā paaudzē

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Toyota RAV4
Toyota RAV4 Foto: Toyota

Jau vairāk nekā divas desmitgades globālā un arī Baltijas SUV automobiļu tirgus līderis ir Toyota RAV4. 2020. gada februārī visā pasaulē pārdoto šā modeļa vienību skaits pārsniedza 10 miljonus. Baltijas valstīs pie pircējiem nonākuši ap 20 tūkstošiem RAV4, bet no tiem Latvijā – vairāk nekā 7 tūkstoši jaunā pilsētas SUV. Kādas bija šī modeļa piecas paaudzes un kas tās izceļ uz pārējo fona visstraujāk augošajā automobiļu segmentā?

Kompakto SUV (sports utility vehicle) segments, ko sāka izkopt tieši Toyota, ļoti ātri iemantoja popularitāti. 1994. gadā, kas bija RAV4 pirmais ražošanas gads, kopumā tika pārdoti aptuveni 53 000 šā automobiļa eksemplāru. Gadu vēlāk šis skaitlis dubultojās un vēl gadu vēlāk - trīskāršojās. Ar katru nākamo paaudzi pārdošanas apjomi auga, un 2019. gadā pārdošanas rādītājs jau bija 17 reizes lielāks nekā pirmsākumos. Vēl vairāk – līdz ar RAV4 ir audzis viss segments, un mūsdienās gandrīz katra ražotāja klāstā ir vismaz divi mazās vai kompaktklases SUV.

Pirmā paaudze liek pamatus jaunam segmentam

Tālajā 1994. gadā Toyota pasauli iepazīstināja ar kompakta izmēra pilsētas SUV, tā radot jaunu automobiļu segmentu. Pirmais RAV4 bija tikai 3,69 metrus garš auto ar trim durvīm. Iebūvētā 2 litru benzīna dzinēja jauda sasniedza 129 zirgspēkus, bet transmisija nodrošināja pastāvīgo visu riteņu piedziņu. Būtībā tas bija kā jebkurš cits apvidus auto, tikai bez pazeminātajiem pārnesumiem.

Foto: Toyota

Kompakto izmēru un augstās sēdpozīcijas dēļ ar RAV4 bija ārkārtīgi viegli manevrēt, savukārt tā vadāmības un komforta īpašības vairāk līdzinājās tipiskam hečbekam nekā pilnpiedziņas automobilim. Jau 1996. gadā RAV4 klāstu papildināja modelis ar 4,1 metru garu virsbūvi un piecām durvīm, kā arī iespēju izvēlēties tikai divu (priekšējo) riteņu piedziņu. Ar šo versiju RAV4 klāsta dažādošana gan nebeidzās, jo periodā līdz 2000. gadam Toyota tirgū laida arī trīs durvju modeli ar noņemamu mīksto jumtu un pilnībā elektrisku RAV4.

Otrā paaudze – vēl lielāka izvēles brīvība

Otrās paaudzes Toyota RAV4, ko ražoja no 2000. gada līdz 2006. gadam, bija konstruēts uz jaunas tehnoloģiskās platformas, un šā iemesla dēļ modelis kļuva nedaudz lielāks. Ja salīdzina ar pirmo paaudzi, jaunais trīs durvju auto bija par 5,5 centimetriem, bet piecu durvju modelis - par 4 centimetriem garāks.

Foto: Toyota

Pircējs jau varēja izvēlēties starp diviem benzīna dzinējiem ar 123 un 150 zirgspēku jaudu, pilnpiedziņas sistēmai bija centrālais ierobežotas slīdes diferenciālis, savukārt kā papildus opciju auto varēja izvēlēties arī Torsen diferenciāli uz aizmugurējās ass. 2001. gadā RAV4 dzinēju klāstu papildināja pirmais dīzeļdzinējs, un tas bija 2 litru D-4D ar 116 zirgspēkiem.

Foto: Toyota

Trešā paaudze. RAV4 paliek tikai ar piecām durvīm

Trešās paaudzes Toyota RAV4, ko ražoja no 2006. gada līdz 2012. gadam, kļuva vēl lielāks un nu jau bija nopērkams tikai ar piecu durvju virsbūvi. Šāds pavērsiens bija tieši saistīts ar patērētāju vajadzībām, jo tie vēlējās aizvien ietilpīgākus auto, līdz ar ko trīs durvju modelis kļuva lieks. Paaudžu maiņas rezultātā izmaiņas notika arī dzinēju klāstā un tagad pircēji jau varēja izvēlēties starp četriem benzīna un vienu dīzeļdzinēju.

Foto: Toyota

Trešās paaudzes RAV4 debitēja vairākas elektroniskas sistēmas, tai skaitā pilnpiedziņa ar elektroniski vadāmu sajūgu, kura darbība ir atkarīga no dažādiem faktoriem, tai skaitā braukšanas ātruma, akseleratora pozīcijas un stūres leņķa. Starp braukšanas komforta sistēmām, kas parādījās līdz ar RAV4 trešo paaudzi, jāmin Downhill Assist Control un Hill-start Assist Control jeb elektroniskie asistenti, kas vadītājam palīdz droši nobraukt no kalna un sākt gaitu slīpumā.

Ceturtā paaudze ar vēl labāku pilnpiedziņu

Ceturtās paaudzes RAV4, kas tika prezentēts 2013. gadā, bija par 23,5 centimetriem garāks nekā iepriekšējais modelis. Dzinēju klāstā tagad bija tikai divi benzīna un divi dīzeļdzinēji, taču pilnpiedziņas sistēma bija krietni pārāka par iepriekšējo modeli ar inteliģento griezes momenta sadales sistēmu Dynamic Torque Control. Pateicoties tai, RAV4 izcēlās ar uzlabotu stabilitāti pagriezienos un dinamiskāku gaitu sporta braukšanas režīmā.

Foto: Toyota

Vislielākos jauninājumus RAV4 piedzīvoja 2016. gadā, kad tika prezentēta kompaktā SUV pilnā hibrīda versija. Ar 197 zirgspēku elektromotoru apgādātais auto līdz 100 km/h vienmērīgi paātrinājās tikai 8,3 sekundēs. Vienlaikus degvielas patēriņš un oglekļa dioksīda izmešu apjoms bija zemākais klasē, proti, 4,9 l/100 km un 115 g/km.

Foto: Toyota

Piektā paaudze un pilnīgi jauna platforma

Piektās paaudzes Toyota RAV4 pasaulei tika prezentēta 2018. gadā un Eiropas tirgū nonāca 2019. gadā. Šis ir pirmais SUV, kas konstruēts uz jaunās tehnoloģiskās platformas, kas nodēvēta par Toyota jauno globālo arhitektūru jeb Toyota New Global Architecture un ir augstu gaitas kvalitātes, kā arī drošības standartu pamatā. Jaunais RAV4 ir ieguvis ceturtās paaudzes elektromotoru ar 2,5 litru Dynamic Force benzīna dzinēju, kurš savij augstu veiktspēju un efektivitāti. Gluži tāpat kā iepriekšējais RAV4 Hybrid, arī jaunākais hibrīdauto ir ar zemākajiem degvielas patēriņa un oglekļa dioksīda izmešu rādītājiem savā klasē.

Foto: Toyota

2020. gadā piektās paaudzes RAV4 iegūs vēl vienu vērā ņemamu tehnisku inovāciju – pie elektrības pieslēdzamu Plug-in Hybrid modeli. Ar 306 zirgspēkiem šis būs visu laiku jaudīgākais RAV4 un apvienos teicamas dinamiskās īpašības ar ārkārtīgi zemiem degvielas un oglekļa dioksīda izmešu rādītājiem.

Foto: Toyota
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu