Lai stiprinātu Latvijas mediju telpu, NEPLP lūdz Saeimu pārskatīt kreditēšanas reklāmas ierobežojumus (7)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš. Foto: Edijs Pālens/LETA

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) ir izstrādājusi un Saeimā iesniegusi priekšlikumus grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, lai pieļautu plašākas kreditēšanas pakalpojumu reklamēšanas iespējas.

NEPLP  informēja, ka Saeimai tiek lūgts pārskatīt daļu, "ekspertu ieskatā, nesamērīgo reklāmas ierobežojumu", kas mazina vietējo mediju konkurētspēju un jau tā rūkošos ienākumus, kā arī "liedz patērētājiem pieeju tiem būtiskai informācijai".

Priekšlikumu mērķis ir palielināt vietējo komerciālo un sabiedrisko mediju reklāmas ienākumu bāzi ārkārtējās situācijas apstākļos, ņemot vērā, ka jūlija beigās būs beidzies konkursu kārtībā piešķirtais valsts atbalsts medijiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai.

NEPLP aicina atcelt ierobežojumus reklamēt hipotekāros un studiju kredītu un līzinga pakalpojums, vienlaikus saglabājot spēkā esošo regulējumu, kas ierobežo tā saukto ātro jeb distances kredītu reklāmas, kuras rada visaugstāko ietekmi un risku uz patērētāju finansiālo stāvokli un veicina neapdomīgu aizņemšanos.

Priekšlikumi esot izstrādāti, ņemot vērā mediju un finanšu nozari pārstāvošo organizāciju, Patērētāju tiesību aizsardzības centra un ekspertu ieteikumus. Ņemot vērā, ka NEPLP atbild par elektronisko plašsaziņas līdzekļu jomu, priekšlikumi attiecas uz TV un radio, taču padomes ieskatā ierobežojumu pārskatīšanai būtu attiecināma arī uz vides reklāmu, reklāmu presē, internetā un citur, lai vairotu visas Latvijas mediju vides konkurētspēju. 

Vispārējais kreditēšanas pakalpojumu reklamēšanas aizliegums, kas "lielā steigā" tika pieņemts pirms 13. Saeimas vēlēšanām, radījis būtiskus zaudējumus elektronisko plašsaziņas līdzekļu reklāmas ieņēmumos, tādējādi radot negatīvu ietekmi arī uz vietējā satura veidošanu, akcentēja padomē.

NEPLP loceklis Jānis Eglītis uzsvēra, ka mediji ir spiesti samazināt Latvijā veidotā oriģinālsatura apjomu, kas ne tikai ierobežo Latvijas mediju konkurētspēju, bet arī rada būtisku apdraudējumu Latvijas informatīvajai telpai.

"Tas ir īpaši satraucoši esošajā krīzes situācijā, kad reklāmas ieņēmumi atsevišķiem komerciālajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem ir samazinājušies pat par 70%, bet jūlija beigās būs beidzies konkursu kārtībā piešķirtais valsts atbalsts. Nesamērīgie reklāmas ierobežojumi liedz ikvienam Latvijas iedzīvotājam saņemt svarīgu informāciju par izdevīgākajiem nosacījumiem pirmā mājokļa iegādei vai auto līzinga pakalpojumu un apgrūtina iespēja tirgū ienākt jauniem pakalpojuma sniedzējiem. Līdz ar to zaudētājs ir ikviens patērētājs," ir pārliecināts Eglītis.

Eglītis domā, ka ar grozījumiem nekāda veidā netiekot pārskatīts esošais likumā noteiktais stingrais liegums reklamēt "ātros kredītus", veicinot neapdomīgu aizņemšanos.

Par izstrādātajiem priekšlikumiem padome ir informējusi visas Saeimā pārstāvētās frakcijas, par mediju jomu un tautsaimniecību atbildīgās Saeimas komisijas un apakškomisiju, Valsts prezidenta kanceleju, Kultūras un Ekonomikas ministrijas, kā arī mediju un finanšu nozares organizācijas. 

Padome uzsver, ka nav saņēmusi iebildumus par izstrādātājiem priekšlikumiem, līdz ar to aicina deputātus tos iestrādāt likumprojektā, lai izmaiņas varētu stāties spēkā pēc iespējas ātrāk, ņemot vērā, ka vasaras vidū beigsies medijiem piešķirtais valsts atbalsts. 

Komentāri (7)CopyLinkedIn Draugiem X

Tēmas

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu