Kāpēc novecojot tu kļūsti īsāks?

FOTO: Unsplash

Kamēr redzes, atmiņas un dzirdes zudums novecojot ir visai pamanāmas novecošanās pazīmes, auguma samazināšanās pašam nav tik viegli novērojama.

Mūža nogalē cilvēks kļūst īsāks vairāku faktoru dēļ, kas ir saistīti ar kauliem, muskuļiem, locītavām un citiem audiem ķermenī. Zināms auguma samazinājums ir pilnīgi normāla parādība, tomēr strauja un vērienīga auguma sarukšana var liecināt par veselības problēmām. Sapratne par to, kas notiek ar tavu ķermeni novecojot, ir svarīga, lai varētu risināt dažus negatīvos novecošanās efektus.

Kā rakstīts izdevumā "The Conversation", jau pēc 30 gadu vecuma ar gadiem saistītā muskuļu masas samazināšanās, kas zinātniski saucas sarkopēnija, katrus desmit gadus ir 3 līdz 5 procentus liela. Īpaši nozīmīga ir to muskuļu masas samazināšanās rumpī, kas ir atbildīgi par taisnu stāju. Šo muskuļu samazināšanās var likt cilvēkam izskatīties īsākam un līkākam.

Vēl viens auguma samazināšanās cēlonis novecojot ir kaulu veselības pasliktināšanās. Kauli ir sarežģīti saistaudi, kas izmērā un formā var pielāgoties mehāniskajai slodzei. Tādā veidā kauli var pārveidoties visu cilvēka dzīvi.

Bērnībā kauli strauji aug un jau pusaudža gados ir nobrieduši par 90 procentiem. Kaulu augšana beidzas ap 25 gadiem.

Ap 35 līdz 40 gadiem cilvēks sāk zaudēt kaulu masu. Beigu beigās šis kaulu zudums noved pie stāvokļa, ko dēvē par osteoporozi, kad samazinās kaulu masa un tie kļūst trauslāki. Šo faktoru kombinācija palielina kaulu lūzuma risku.

Apakšdelmi un gurni ir biežas šīs slimības skartas vietas, bet osteoporoze mugurkaulā negatīvi ietekmē cilvēka stāju.

Stāju kontrolē arī mugurkaula diski. Šie želejveidīgie “spilveni” darbojas kā trieciena absorbētāji, ļaujot mugurkaulam būt lokanam.

Kad esam jauni, šie diski, kas sastāv no 80% ūdens, ir izturīgi un elastīgi. Novecojot tie saplacinās, rezultātā sarūkot atstarpēm starp skriemeļiem. Tādēļ cilvēks kļūst īsāks.

Saglabā savu augumu

Auguma samazināšanās lielākoties ir atkarīga no cilvēka gēniem, tomēr ir vairāki dzīvesveida faktori, kurus varētu ievērot, lai saglabātu staltumu un mazinātu novecošanas ietekmi uz cilvēka veselību un labsajūtu.

Regulāras fiziskās aktivitātes un spēka vingrinājumi ir labs veids, kā rosināt kaulu masas pieaugumu. Lai arī cilvēks nekad nevar būt pārāk vecs, lai gūtu labumu no fiziskām aktivitātēm, pētījumos ir pierādīts, ka stipru kaulu attīstīšana pusaudža gados var lieti noderēt turpmākajā dzīvē.

Fiziskās aktivitātes pozitīvi nostiprina arī muskuļus un samazina osteoporozes un sarkopēnijas risku.

Veselīgs uzturs ir vērtīgs vispārējai cilvēka veselībai, bet it īpaši D vitamīns un kalcijs uztur kaulus veselus. Atteikšanās no smēķēšanas un alkohola lietošanas arī nenāks par ļaunu.

Uz augšu