Ātrākai krīzes pārvarēšanai 94% Latvijas iedzīvotāju gatavi atbalstīt vietējos uzņēmējus

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Paula Čurkste / LETA

Latvijā 94% iedzīvotāju ir pārliecināti, ka sabiedrībai būtu jāatbalsta krīzē nonākušie uzņēmēji, iegādājoties Latvijā ražotas preces, aģentūrai LETA pavēstīja "Swedbank" Finanšu institūta eksperte Evija Kropa, atsaucoties uz institūta veiktās aptaujas datiem.

Vienlaikus viņa arī atzīmēja, ka 65% aptaujāto iedzīvotāju priekšroku Latvijas precēm un pakalpojumiem vairumā gadījumu dod tad, ja cena būtiski neatšķiras vai tā ir zemāka nekā ārvalstu ražojumiem. 

Tāpat aptaujā 89% iedzīvotāju atzinuši, ka jau šobrīd regulāri piedomā, lai viņu iepirkumu grozā nonāktu vietējo ražotāju produkcija.

Kropa norādīja, ka nelielā iedzīvotāju daļa, kas uzskata, ka vietējo uzņēmēju iespējami ātrāka atlabšana pēc krīzes nav sabiedrības atbildība (6%), viedokli galvenokārt pamato ar Latvijas iedzīvotāju pārāk zemo maksātspēju, kas, viņuprāt, potenciāli atstātu mazu ietekmi uz uzņēmumu atkopšanos (65%). Vēl skeptiķu vidū valda nostāja, ka par uzņēmējdarbības atlabšanu drīzāk būtu jārūpējas valstij, ieviešot kādus atbalsta pasākumus (38%), un uzskats, ka krīze ir atlases mehānisms, kurā izdzīvo stiprākie (35%).

Pēc aptaujas datiem, iecienītākie Latvijas produkti ir pārtika - kopumā 88% patērētāju uz sava galda vislabprātāk liek vietējo ražotāju produktus. Daudz retāk Latvijas precei priekšroka tiktu dota, iegādājoties saimniecības preces (30%), preces mājai un dārzam (27%), atpūtai domātas preces un pakalpojumus (26%), apģērbu (16%), kosmētiku (14%) un aksesuārus (8%). 

Tāpat aptaujā secināts, ka ar mērķi vairāk atbalstīt vietējos uzņēmējus uzvedību mainījuši 35% patērētāju, biežāk nekā iepriekš iegādājoties vietējās izcelsmes preces un pakalpojums, biežāk iepērkoties vietējos veikalos, kā arī uz līdzīgu rīcību aģitējot radus, draugus un paziņas. Taču novērojama izteikta tendence, ka lielākie atbalstītāji ir tie iedzīvotāji, kas arī līdz šim izvēlējušies Latvijas produkciju pat tad, ja tā cenas ziņā bijusi dārgāka. 

Aptaujā arī secināts, ka cena pircējiem ir nozīmīgs faktors - iepērkoties, vairumā gadījumu (65%) Latvijas precēm un pakalpojumiem priekšroka tiek dota situācijās, ja to cena būtiski neatšķiras vai ir zemāka par ārvalstu ražojumu cenām. Vien ceturtā daļa (24%) iedzīvotāju ir gatavi maksāt vairāk, lai atbalstītu vietējos uzņēmumus. Tie lielākoties ir patērētāji, kuru ikmēneša ienākumi pārsniedz 1000 eiro. 

Vienlaikus 29% aptaujāto atzinuši, ka sekmīgākai krīzes pārvarēšanai labprāt atbalstītu vietējos uzņēmumus vairāk, tomēr šī brīža finansiālajā situācijā ir spiesti izvēlēties lētāko piedāvājumu.  

"Līdztekus cenas līdzsvarošanai ar ārvalstu precēm un pakalpojumiem, vietējiem ražotājiem rūpīgāk jādomā par skaidru savas preces izcelsmes norādīšanu. Nedaudz vairāk kā puse aptaujāto (57%) norāda, ka Latvijas ražojumu atpazīšana veikalos sagādā lielākas vai mazākas grūtības, tādēļ tas ne vienmēr izdodas. Nepārprotama un tieša informācija par preces vietējo izcelsmi palielina iespēju, ka patērētājs tai dos priekšroku un biežāk atsauksies aicinājumam atbalstīt Latvijas uzņēmējus," pauda Kropa.

Iedzīvotāju aptauja veikta sadarbībā ar "Snapshots" 2020.gada maijā, ar interneta starpniecību aptaujājot 752 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Pēc aktīvu apmēra "Swedbank" ir lielākā banka Latvijā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu