No grieķu dievietes un "Playboy" modeles līdz hipijam - feministei. Īsumā par skūšanās vēsturi
RAKSTU
Atbrīvošanās no liekā ķermeņa apmatojuma jau izsenis saistās ar sievišķību, "ideālā ķermeņa" jēdzienu, tomēr mūsdienās aizvien biežāk sabiedrībā tieši neskūšanās tiek pārvērsta par personības spēka pazīmi. Kā tas viss sākās un kāpēc sievietes to dara?
...jo gludāka, jo labāka!
Atbrīvošanās no liekā ķermeņa apmatojuma bija pazīstama jau akmens laikmetā. Tālāk Senajā Ēģiptē, Antīkajā Grieķijā un varenajā Romā skūšanās kā skaistuma procedūra turpinājās.
Ēģiptiešu sievietes un vīrieši skūšanās ziņā ievēroja vienlīdzību - lai visi atbilstu skaistuma standartiem, vajadzēja atbrīvoties no visa liekā apmatojuma. Neaiztiktas tika atstātas tikai uzacis, kuras nodzina vien sēru gadījumos.

Šajos iepriekšējos laika posmos, kā raksta Viktorija Šerova rakstā "Matu enciklopēdija: kultūras vēsture", matu nodzīšana vai izraušana, galvenokārt, tika uzskatīta par veidu, kā uzturēt ķermeni tīru.
Senie romieši to saistīja arī ar statusu: jo gludāka bija āda, jo tīrāka, koptāka un, protams, bagātāka personība. Romietes sāka skūties jau pubertātes pašā sākumā.

Persijā matu un uzacu noskūšana bija pieaugušas sievietes, kura gatava laulībām, pazīme.
Austrumos apmatojumu noņemšanai no sejas izmantoja speciālus diegus un tehniku. Šī tradīcija turpinās arī mūsdienās.

Citviet - auglības zīme
Ķīnā ķermeņa apmatojums jau sen tika uzskatīts par normālu, tāpēc arī mūsdienās tur sievietes saskaras ar daudz mazāku sociālo spiedienu skūties.
Piemēram, Korejā kaunuma matus aizvien uzskata par auglības un seksuālās veselības pazīmēm.
Arī eiropieši ne vienmēr bijuši apsēsti ar gludu ādu bez matiem. Viduslaikos piedienēja, ka labi audzinātas katolietes ļaus saviem matiem augt kā sievišķības izpausmei, vienlaikus turot tos noslēptus zem apģērba.
Bet uzacu noskūšana par modes lietu Anglijā kļuva 1558. gadā, kad pie varas nāca Anglijas karaliene Elizabete I.

Pat Darvins saka, ka nav smuki!
Līdz 18. gadsimta beigām Eiropas un Amerikas sievietes matu noņemšanu aizvien neuzskatīja par būtisku. Lai gan, kad 1760. gadā Francijas bārddzinis Žaks Perets izgudroja pirmo vīriešu skuvekli, arī dažas sievietes sāka skūties.
Tikai 19. gadsimta beigās sievietes abās Atlantijas okeāna pusēs sāka matu noņemšanu padarīt par neatņemamu viņu skaistumkopšanas rutīnas sastāvdaļu.
Darvina dabiskās atlases teorija (grāmatā "Descent of a Man", 1871) ķermeņa apmatojumu saistīja ar "atgriešanos pie primitīvajiem senčiem.
Sieviešu "nepieciešamība"
20. gadsimta pirmajās desmitgadēs, mainoties modei un parādoties kleitām bez piedurknēm, skūšanās atkal kļuva populāra.
1915. gadā izdevums "Harper's Bazaar" bija pirmais sieviešu žurnāls, kas rīkoja kampaņu, kas bija veltīta padušu matu noņemšanai, nosaucot to par "sieviešu nepieciešamību".
Tajā pašā gadā vīriešu skūšanās uzņēmums "Gillette" laida klajā pirmo skuvekli "Milady Décolletée", kas tika tirgots speciāli sievietēm.
Neilona zeķu trūkums, "Playboy" un feminisma vilnis
30. un 40. gados neilona zeķu trūkums Otrā pasaules kara dēļ nozīmēja, ka arvien vairāk amerikāņu sieviešu sāka skūt kājas. Bikini ieviešana ASV 1946. gadā arī lika skūšanās uzņēmumiem un patērētājām pievērsties bikini zonas sakopšanai.
Piecdesmitajos gados ķermenis, kas atbrīvots no liekā apmatojuma, jau bija seksualitātes standarts - par to parūpējās izdevums "Playboy", kas parādījās kioskos 1953. gadā.

Pirmā "Playboy" izdevuma modele bija neviena cita, kā Merilina Monro, un viņa iekšlapās bija gluži kaila!
Tomēr jau pēc nepilniem desmit gadiem uzausa hipiju ēra un feminisma vilnis, kas sludināja būt tuvāk dabai, arī atlaižot ķermeņa apmatojumu.
Attīstoties tirgum un saskatot iespēju nopelnīt uz jaunajiem izgudrojumiem, ar ko atbrīvoties no liekā apmatojuma, jau atkal tika reklamēti gludi, tīri skūti sieviešu ķermeņi.
Ķermeņa mati - brīva izvēle!
Interesanti, ka mūsdienās reklāmas iekaro tirgu pretēji. Piemēram, skūšanās piederumu uzņēmums "Billie" tieši reklamē izvēles ideju. Proti, tā vietā, lai parādītu perfekti gludi skūtos modeļu ķermeņus, kas raksturīgi sieviešu skūšanās reklāmām, kampaņās tika attēlotas dažādas sieviešu grupas, kuras pat žāvē un ķemmē savas paduses vai guļ pludmalē bikini ar acīmredzamu apmatojumu.
Noskaties video!
"Mēs gribējām atzīt, parādīt, ka sievietēm ir ķermeņa apmatojums un pateikt, ka skūšanās ir viņas izvēle. Ja vēlaties saglabāt ķermeņa apmatojumu, mēs to svinam! Un, ja vēlaties to noņemt, arī tas ir lieliski," par savām aktivitātēm runā "Billie" pārstāvji.
Raksta sagatavošanā izmantots CNN materiāls "Why women feel pressured to shave"