Krīze, iespējams, tikai tagad sāk jūtami izpausties (4)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
"Will Sensors" vadītāja Inga Līduma
"Will Sensors" vadītāja Inga Līduma Foto: Publicitātes foto

Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās sensoru tehnoloģiju uzņēmuma “Will Sensors” vadītāja Inga Līduma.

Runājot, par to, vai pirms Covid krīzes tika izskatīti kādi scenāriji, kuros bija runāts par kāda lielāka mēroga krīzi, Līduma norāda, ka uzņēmums tika dibināts iepriekšējās krīzes laikā, līdz ar to kaut kādā mērā iespējamās krīzes situācijas tika ņemtas vērā.

Daudziem uzņēmumiem šajā laikā nācās saskarties ar darba organizācijas pārmaiņām, un izņēmums nebija arī “Will Sensors”. Tiesa gan, pāreja uz attālināto darba režīmu uzņēmumam problēmas nesagādāja.

“Tā kā mums uzņēmumā bija diezgan daudz automatizācijas attiecībā uz rēķiniem un klientu pārvaldību, tad bija diezgan viegli pāriet uz attālinātā darba režīmu. Mums gan visu laiku vajadzēja fiziski vienu cilvēku, kurš mūsu produktus – sensorus sapakoja un nosūtīja klientam. Protams, mēs mainījāmies, un tikai viens cilvēks bija uz vietas, kam varbūt vajadzēja darīt citādāku darbu nekā ikdienā. Taču, par laimi, visi to prata, un mēs varējām mainīties un strādāt attālināti,” stāsta Līduma.

Foto: Publicitātes foto

Runājot par izmaiņām uzņēmuma darbībā, Līduma norāda, ka būtiskas izmaiņas novērotas netika. Tas, kas tika ietekmēts, bija finansiālā situācija, jo krīzes ietekmē tā pasliktinājās.

“Bija daudzi citi uzņēmumi, kas šajā laika posmā neveica maksājumus noteiktajos termiņos. Tas, protams, ir saistīts ar dažādiem argumentētiem faktiem, ka varbūt saražotie produkti nav aizgājuši uz citām valstīm, kā arī krīzes dēļ nav pabeigti vai īstenoti iesāktie projekti. Bet noteikti – naudas plūsma diezgan pamatīgi ir ietekmēta,” atzīst Līduma.

Lai veiksmīgi pārvarētu šo krīzi, Līduma iesaka runāt ar darbiniekiem, kā arī sekot līdzi pasaulē un apkārt notiekošajam.

“Ir nepieciešams nodrošināt attālinātā darba iespējas. Ir jāskatās kopīgi, kādi risinājumi ir pieejami šai situācijai, un lai uzņēmuma iekšienē nerodas iekšēja trauksme, nerodas motivācijas trūkums strādāt,” saka Līduma.

Viņa piebilst, ka pāreja uz attālināto darbu bija grūtāka jaunajiem darbiniekiem, bet pārējiem bija jāsadzīvo ar savas mājas apstākļiem.

“Šajā situācijā droši vien grūtāk bija jaunajiem darbiniekiem, kas bija tikko ieskrējušies, un mēs uz vietas visi devām viņiem padomus. Pārejot attālinātā darba režīmā, protams, bija ļoti grūti saprast, ko darīt tālāk, kā viņiem būt noderīgiem un integrēties uzņēmumā. Pārējiem bija jāsadzīvo ar to, kādi bija mājas apstākļi,” norāda Līduma.

Savukārt runājot par atziņām, ko varētu gūt no šīs krīzes, Līduma norāda, ka ir pagājis pārāk maz laika, lai varētu kaut ko tādu izvērtēt.

“Mums Latvijā, arī manā nozarē, vēl ir grūti dot kādu gala atziņu, jo, visticamāk, tā krīze pašlaik tikai tagad sāk tā jūtami parādīties. Kā jau minēju, naudas plūsma ir ietekmēta, ir citādākas iespējas sarunāt vizītes, ir citi nosacījumi, kā mācīties. Ir pagājis pārāk maz laika, lai varētu kaut ko izvērtēt,” pauž Līduma.

Savukārt, runājot par ieteikumiem citiem uzņēmumiem, kā vieglāk pārvarēt šo situāciju, Līduma saka, ka ir vērts padomāt, ko var darīt sistēma un ko var nedarīt cilvēks.

“Varbūt var ieviest kādus automatizētos maksājumus. Mēs redzam attīstītu e-komerciju, kas var būt noderīgs ieguldījums nākotnei. Varbūt ir nepieciešams samazināt kādus darbus, kas cilvēkam ikdienā dod rutīnu un ko var veikt kādas programmas. Piemēram, “Tildei” un “Microsoft Office” ir dažādi grāmatvedības rīki, ko izmantot darbā. Protams, ir jāveic ieguldījumi, lai apgūtu šīs lietas, taču šis ieguldījums tuvākā vai tālākā nākotnē atmaksāsies, it īpaši šādu krīžu pārvarēšanā,” noslēdz Līduma.

Portāla TVNET projekta "Uzņēmējdarbības māksla" mērķis ir atainot reālo situāciju Latvijas uzņēmējdarbības vidē, uzņēmumu vadītājiem vai pārstāvjiem pastāstot par savu pieredzi Covid-19 krīzes laikā.

Projekta ietvaros tiek runāts par jauno situāciju, kas radusies Covid-19 dēļ, kā mainījies uzņēmumu darbs, kādi ir zaudējumi un vai šī krīze ir devusi iespēju arī iemācīties ko jaunu, kas varētu palīdzēt turpmākajā uzņēmuma darbībā. Šajā projektā uzņēmēji dalīsies pieredzē un ieteiks, kā rīkoties, lai vieglāk pārvarētu krīzi, tādējādi rādot savu uzņēmējdarbības mākslu, kā tikt galā ar sarežģīto situāciju.

"Uzņēmējdarbības māksla" - tas ir projekts, kurš parādīs, vai valsts atbalsta mehānismi ir palīdzējuši saglabāt darbiniekus un kādas ir nākotnes perspektīvas. Projektā iesaistās mazie un vidējie uzņēmumi, kas šajā krīzē tiek uzskatīti par galveno "riska grupu".

Projekts top sadarbībā ar SEB banku.

Komentāri (4)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu