Glābjot vienošanos par Irānas kodolprogrammu
ES Augstā pārstāvja ārlietās viedoklis

FOTO: Reuters/ScanPix

Šonedēļ aprit pieci gadi, kopš E3/ES+3 grupa (Ķīna, Francija, Vācija, Krievija, Lielbritānija un ASV, piedaloties ES Augstajai pārstāvei, un Irāna Vīnē vienojās par Kopīgo visaptverošo rīcības plānu (KVRP). Atzīmējot šā notikuma piekto gadadienu, mums būtu jāapzinās vienkārša patiesība: bez šīs vienošanās Irānai tagad varētu būt izstrādāti kodolieroči, trauslajā reģionā pievienojot vēl vienu nestabilitātes avotu.

Šodien KVRP ir pakļauts lielam spiedienam vairākās frontēs. Esmu pārliecināts, ka rīcība tā saglabāšanai ir nevis vienkārši nepieciešama, bet steidzami nepieciešama vismaz divu iemeslu dēļ.

Pirmkārt, vajadzēja vairāk nekā 12 gadus, lai starptautiskā sabiedrība un Irāna pārvarētu domstarpības un noslēgtu vienošanos. Ja KVRP tiks zaudēts, mums nav nevienas citas visaptverošas vai efektīvas alternatīvas. 

Starptautiskās sabiedrības bažām par Irānas kodolprogrammu ir ilga vēsture. Diskusijas nolūkā ielikt pamatus sarunu ceļā panāktam risinājumam sākās 2003. gadā pēc Francijas, Vācijas un Apvienotās Karalistes ārlietu ministru iniciatīvas, un drīz tām pievienojās toreizējais ES Augstais pārstāvis ārlietās Havjers Solana. Viņš un viņa pēcteces Ketrina Eštone un Federika Mogerīni  – visi, saņemot Eiropas Ārējās darbības dienesta atbalstu, – vienmēr paturēja iespēju rast diplomātisku risinājumu. Un pēc daudzām veiksmēm un neveiksmēm KVRP galu galā ieraudzīja dienasgaismu. 

Vienošanās nebūtu bijusi iespējama bez diplomātiskas neatlaidības. Tai bija nepieciešama ne tikai ASV, bet arī Krievijas, Ķīnas un, protams, Irānas pilnīga iesaiste. Galīgā vienošanās bija stabila. Vairāk nekā 100 lappusēs un vairākos pielikumos tika sīki izklāstīts, kā panākt skaidru quid pro quo: Irāna apņemtos stingri ierobežot savu kodolprogrammu, bet apmaiņā pret to tiktu atceltas ar kodoldarbībām saistītās ekonomiskās un finansiālās sankcijas. 

KVRP starptautiskajās tiesībās ir nostiprināts ar ANO DP Rezolūciju 2231 (kas ir pilnībā 

jāīsteno). Šis ir lielisks piemērs tam, ko Eiropas diplomātija un efektīvas daudzpusējas 

attiecības var panākt uz noteikumiem balstītā starptautiskā kārtībā. Tomēr ceļš uz to bija garš un grūts, un bija skaidrs, ka citas iespējas vienoties nebūs. 

Otrkārt, KVRP nav tikai simbolisks panākums. Tas izpildīja solīto un izrādījās efektīvs. Pateicoties vēl nebijušam piekļuves līmenim, ko tas nodrošināja Starptautiskajai Atomenerģijas aģentūrai, SAEA spēja 15 secīgos pārraudzības ziņojumos laikposmā no 2016. gada janvāra līdz 2019. gada jūnijam apstiprināt, ka Irāna ir izpildījusi visas saistības saskaņā ar vienošanos. 

Tādējādi Eiropa un citi partneri atcēla sankcijas, kā to paredzēja vienošanās. Irānas starptautiskā izolācija tuvojās beigām, radot apstākļus normālu ekonomisko un tirdzniecības attiecību atjaunošanai ar pārējo pasauli. Taču 2018. gada maijā ASV nolēma izstāties no KVRP un atjaunot sankcijas, lai īstenotu jaunu "maksimāla spiediena" stratēģiju. 

Lai gan ASV sankciju atjaunošanai nepārprotami bija negatīva ietekme uz Irānas ekonomiku un iedzīvotājiem, Irāna turpināja ievērot vienošanos vēl 14 mēnešus. Taču tagad Irāna jau atkal uzkrāj satraucoši daudz bagātināta urāna un iegūst jaunu zinātību kodolenerģijas jomā. KVRP tiek aizvien vājināts, un atgriežas pagātnē atstātās bailes. 

Janvārī Francija, Vācija un Apvienotā Karaliste oficiāli pauda bažas par Irānas atjaunotajām urāna bagātināšanas darbībām un mudināja to atgriezties pie vienošanās pilnīgas ievērošanas. Savukārt Irāna arī ir paudusi bažas, apgalvojot, ka tā nav saņēmusi gaidītos ekonomiskos ieguvumus no sankciju atcelšanas. 

Kā pašreizējais KVRP koordinators es turpināšu strādāt ar visām pārējām vienošanās pusēm, kā arī ar visu starptautisko sabiedrību. Mēs darīsim visu iespējamo, lai saglabātu to, ko sasniedzām pirms pieciem gadiem, un lai nodrošinātu, ka vienošanās joprojām ir efektīva. 

Ir svarīgi atcerēties, ka Irānas kodolprogramma joprojām tiek stingri uzraudzīta, pastāvīgi 

pārbaudot tās miermīlīgo raksturu. Pateicoties SAEA pārbaužu režīmam, mēs joprojām daudz zinām par Irānas kodolprogrammu, pat pašreizējos apstākļos. Taču, ja vienošanās tiktu zaudēta, mums vairs nebūtu šā ieskata un mēs tiktu atsviesti par divām desmitgadēm atpakaļ. 

Esmu cieši pārliecināts, ka KVRP ir kļuvis par globālās ieroču neizplatīšanas arhitektūras galveno sastāvdaļu, tāpēc es turpinu aicināt visas puses saglabāt apņēmību to pilnībā īstenot. 

Irānai no savas puses ir jāatgriežas pie tā, lai tā pilnībā ievērotu savas saistības kodolenerģijas jomā, tomēr tai arī jāspēj gūt ekonomiskos labumus, ko paredz vienošanās. Tā kā jau ir noteikti pasākumi, ar kuriem aizsargāt mūsu uzņēmumus pret ASV eksteritoriālām sankcijām, mēs Eiropā varam darīt vairāk, lai attaisnotu Irānas gaidas attiecībā uz likumīgu tirdzniecību. 

ES pastiprinās centienus veidot tiltus un mazināt plaisu starp visām iesaistītajām pusēm. Esmu pārliecināts – ja mums izdosies saglabāt KVRP un nodrošināt tā pilnīgu īstenošanu, tas var kļūt par atspēriena punktu ceļā uz to, lai rastu risinājumu citām kopīgām problēmām, tostarp tām, kas saistītas ar reģionālo drošību. 

Mums ir jāatgriežas pie pozitīvākas dinamikas. Kad būs pienācis īstais brīdis, mums jābūt gataviem šo vienošanos vēl vairāk izvērst. ES ir gatava to darīt. Taču pirmais solis ir aizsargāt pašreizējo vienošanos par Irānas kodolprogrammu visā tās kopumā un panākt, lai visas puses pilnībā ievērotu savas saistības. 

Žuzeps Borels ir ES Augstais pārstāvis ārlietās un drošības politikas jautājumos un Eiropas Komisijas priekšsēdētājas vietnieks. 

©Project Syndicate, 2020 

Uz augšu