Galvenais ir neapstāties un domāt plašāk
Uzņēmējdarbības māksla

FOTO: No personīgā arhīva

Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās uzņēmuma “Divendi” vadītāja Dina Ose. Šis uzņēmums no neliela divu cilvēku biznesa ir izaudzis par tādu, kas 90% savu produkciju – ar rokām veidotus kostīmus bērniem, eksportē uz tādām valstīm kā ASV, Vācija un Brazīlija.

Uzņēmuma vadītāja Ose stāsta, ka līdz Covid-19 izraisītajai krīzei netika domāts par tādām globāla mēroga lietām. Vienīgais, par ko ir bijušas bažas – lielākoties uzņēmuma tirdzniecība notiek IT platformā.

“Līdz ar to mums lielākā krīze, kas varētu notikt, būtu saistīta ar problēmām IT jomā. Tad pastāvētu ļoti liels risks, ka pazustu mūsu tirdzniecības platforma. Tas bija mūsu lielākais pieļaujamais scenārijs, par ko tika runāts, bet par tādām globālām krīzēm – nē, par tām nebija domāts,” saka Ose.

Jautāta, kā Covid-19 krīze ir skārusi uzņēmumu, Ose norāda, ka pirmais mēnesis bija liels apjukums gan uzņēmumā, gan visai pasaulei.

“Covid – tas bija mēnesi un pēc tam viss tā lēnām atdzīvojās. Kas attiecas uz mums, sapratām, ka mums ir jābūt elastīgiem un jāmainās līdz ar pieprasījumu. Mūsu gadījumā bija tā, ka mums pirms tam bija aktuāli karnevāli un visādi citi masveida pasākumi, bet šajā brīdī bija jāpāorientējas uz mazākiem mājas pasākumiem, un jāpiedāvā tāda veida preces, ko var izmantot mājās,” stāsta Ose.

Protams, ka šajā laikā neiztika arī bez pārmaiņām darba organizācijā. Ose stāsta, ka “Divendi”, tāpat kā daļa citu uzņēmumu, saprata, ka nekas traks nenotiks, ja darbs tiks organizēts attālināti.

“Tad arī mēs ļāvām arī šuvējām strādāt no mājām, un paši arī strādājām attālināti. Ofisa vidi pieklusinājām, bet tas ir pozitīvi, jo tas nav nekas traks, ja neesi uz vietas tās astoņas stundas. Lielākus darbus var veikt no mājām, un principā nekas jau nemainās. Pozitīvi, ka tehnoloģijas ļauj attālināti piedalīties arī dažādās konferencēs no mājām. Līdz ar to ir arī tāda laika ekonomija,” saka Ose.

Uzņēmēja bilst, ka pirmajā mēnesī to “klusumu” varēja sajust arī finansiāli. Bija diezgan liels apjukums un bailes par to, kā būs tālāk.

“Tomēr šeit svarīgākais ir tas, ka mēs neapstājāmies un veidojām arvien jaunus produktus. Lēnām arī atdzīvinājām savu uzņēmumu un kāpinājām apgrozījumu. Šobrīd karnevāla kostīmi vēl nav atdzīvojušies, jo arī nav nekādu pasākumu. Tas, kā mēs šobrīd dzīvojam, ir ar produktiem, ko radījām tajā pirmajā mēnesī – apjukuma laikā, kad bija kritiens apgrozījumā. Tā mēs izdzīvojām,” stāsta “Divendi” vadītāja.

Runājot par to, kas ir jāpaveic, lai pārvarētu šo krīzi, galvenais ir neapstāties, un izmantot šo brīdi, lai saprastu, kas ir tas, kas cilvēkus interesē.

“Mūsu gadījumā klientu intereses mainījās, un mēs tam lecām līdzi, mēģinājām piedāvāt jaunus produktus un lietas. Ja mēs būtu apstājušies, un nebūtu neko darījuši, tad mēs tur arī būtu palikuši uz vietas, neko nedarot. Tāpēc ir svarīgi attīstīties pašam, saprast to, ka neraugoties uz krīzi, ir kaut kas jādara arī tālāk. Tad jāmēģina šaut uz visām pusēm. Ja neiet tas, tad mēģinām citu, ja arī tas neiet, tad mēģinām vēl kaut ko. Mēs izmēģinājām, kā strādā piedāvājums pēc rotaļlietām, mēs izdomājām vēl piedāvāt kostīmus jaundzimušajiem, ko var izmantot ikdienā. Jāmēģina pārorientēties un jāseko līdzi interesēm,” saka Ose.

Viens no pozitīvajiem aspektiem, ko norāda Ose, ir attālinātais darbs. Uzņēmuma vadītāja pauž, ka no šīs krīzes ir iespējams “paņemt” vēl arī citas pozitīvas atziņas, piemēram, tā, ka ir jāmēģina darboties citās jomās.

“Prieks, ka uzņēmums var strādāt arī citās jomās. Ja līdz šim mums galvenais klients bija bērni skolas un bērnudārza vecumā, tad pozitīvi ir tas, ka esam pievienojuši arī bērnus zīdaiņa vecumā. Ja pirms gada nelikās, ka mums tas varētu būt aktuāli, tad šobrīd krīze mums deva elastību un sapratni par to, ka mēs varam daudz vairāk, un tas arī interesē cilvēkus. Tu kļūsti elastīgs un tas ir forši, ka tu neesi vienā jomā, bet paver iespējas arī citās jomās darboties,” uzsver Ose.

Citiem uzņēmējiem šajā laikā Ose iesaka “noteikti neapstāties un neskatoties uz to, ka šajā brīdī varbūt ir grūti, nenobīties un mēģināt attīstīties, mēģināt veidot citus produktus un lietas. Vēl var paskatīties uz to, kādas intereses ir aktuālas globāli. Ja pašlaik nav aktuāli pasākumi, tad var skatīties, ko veidot tādu, kas ir aktuāls mājas izklaidēm. Jādomā plašāk un galvenais – neapstāties!”

Projekta ietvaros tiek runāts par jauno situāciju, kas radusies Covid-19 dēļ, kā mainījies uzņēmumu darbs, kādi ir zaudējumi un vai šī krīze ir devusi iespēju arī iemācīties ko jaunu, kas varētu palīdzēt turpmākajā uzņēmuma darbībā. Šajā projektā uzņēmēji dalīsies pieredzē un ieteiks, kā rīkoties, lai vieglāk pārvarētu krīzi, tādējādi rādot savu uzņēmējdarbības mākslu, kā tikt galā ar sarežģīto situāciju.

"Uzņēmējdarbības māksla" - tas ir projekts, kurš parādīs, vai valsts atbalsta mehānismi ir palīdzējuši saglabāt darbiniekus un kādas ir nākotnes perspektīvas. Projektā iesaistās mazie un vidējie uzņēmumi, kas šajā krīzē tiek uzskatīti par galveno "riska grupu".

Projekts top sadarbībā ar SEB banku.

Uz augšu