Pārorientēšanās nav viegls darbs, taču cita ceļa nav

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās uzņēmumu grupas "Coffee Mate” dibinātājs un vadītājs Aurims Vainausks (Aurimas Vainauskas). Šajā uzņēmumu grupā ietilpst arī kafijas tirgotājs “Kafijas draugs”.

Vainausks stāsta, ka pirms Covid krīzes netika izskatīti scenāriji, kuros būtu jāņem vērā lielāka mēroga krīze.

“Par šādu krīzi mēs nevarējām nedz iedomāties, nedz tai laicīgi sagatavoties. Viss notika strauji, un mums nācās nekavējoties pielāgoties situācijai,” saka Vainausks.

Jautāts, kā Covid krīze skārusi Vainauska pārstāvēto uzņēmumu, uzņēmējs pauž, ka uzņēmuma darbība ir kļuvusi ierobežota.

“Dažu veikalu darbība bija jāpārtrauc, citi bija jāpārveido par preču saņemšanas punktiem. Bet, viennozīmīgi, karantīna pilnībā apturēja veikalu darbību, tāpēc bija svarīgi nodrošināt veiksmīgu pāreju uz pārdošanas procesu interneta veikalā,” saka Vainausks.

Viņš atminas, ka karantīnas sākuma posmā tika darīts viss, lai novirzītu klientus uz iepirkšanos internetā – tika mainīta uzņēmuma komunikācija ar klientiem, piedāvātas speciālas atlaides tieši interneta vidē.

“Pierādījām, ka veiksmīga saruna ar pārdevēju - konsultantu ir iespējama arī ar telefona, e-pasta vai tiešsaistes čata palīdzību. Tajā pašā laikā bija jāveic izmaiņas arī personālā – tā kā veikalos darbinieki nebija vajadzīgi, pārdevēji pārkvalificējās – sāka strādāt ar e-veikala pasūtījumiem, aktīvi komunicēja ar klientiem attālināti vai pat darbojās noliktavās – tā mēs saglabājām darba vietas un spējām apstrādāt pieaugošo pieprasījumu skaitu,” norādīja Vainausks.

Uznēmējs saka, ka pasūtījumu skaits ir pieaudzis par 200%, tāpēc lielākā daļa darbinieku tika novirzīti uz “karstāko” punktu – noliktavām, jo arī pandēmijas laikā uzņēmuma mērķis bija nodrošināt labu klientu apkalpošanu un ātru piegādi.

Skaidrs, ka kopš krīzes sākuma ir mainījusies uzņēmuma darbība. Kā galveno faktoru Vainausks min tieši komandas darbu: “Esmu lepns ar komandu, kas spēja adaptēties un neatlaidīgi strādāja šajā pārmaiņu laikā. Visi saprata, ka vai nu mums jāpielāgojas jaunajiem apstākļiem un jāstrādā citādāk, vai arī uzņēmuma rezultāti pasliktināsies tik ļoti, ka mums būs jāpieņem nepatīkami lēmumi. Ātra reakcija ikdienas mainīgajā situācijā bija mūsu panākumu atslēga.”

Viņš piebilst, ka visas nodaļas pievērsa lielāku uzmanību tirdzniecībai tiešsaistē un arī turpmāk šim kanālam būs tikpat liela nozīme.

Jautāts, kā Covid krīze ir ietekmējusi uzņēmuma finansiālo situāciju, Vainausks atklāj, ka šis periods nav saistāms ar zaudējumiem.

“Ja godīgi, mēs bijām vieni no tiem, kas šajā krīzē spēja gūt peļņu, jo bijām spiesti operatīvi pielāgoties un pārcelties uz e-komercijas vidi. Mūsu pārdošanas apjomi ne tikai necieta, bet arī ievērojami palielinājās. Sākot ar martu, mēs katru mēnesi esam pārsnieguši savus pārdošanas plānus vismaz par 50%, bet pārdošanas apjomi ir pieauguši par 100% salīdzinājumā ar pagājušo gadu,” stāsta Vainausks.

Uzņēmējs stāsta, ka pašlaik krīze nav izjusta. “Pašlaik mēs esam par ~50% pārsnieguši savu plānoto pārdošanas apjomu. Vienīgais, kas mums jāpatur prātā, – jāveic papildu pasākumi, lai nodrošinātu mūsu darbinieku un klientu veselību.”

No katras krīzes ir iespējams arī “paņemt” ko pozitīvu. Vainausks norāda, ka šajā laikā dramatiski mainījās e-veikalu pārdošanas īpatsvars kopējā apgrozījumā.

“Pirms krīzes mūsu interneta veikala pārdošanas apjomi bija ~40%, karantīnas laikā ~90%, tagad, pēc karantīnas, tie ir ~60%. E-komercija vienmēr ir bijis viens no galvenajiem biznesa virzieniem, taču kopš karantīnas mēs mainījām taktiku, un uzmanība e-komercijai tiek pievērsta vairāk nekā jebkad,” saka Vainausks.

Saistībā ar ieteikumiem citiem uzņēmējiem šajā laikā Vainausks saka, ka nav vienas panākumu receptes vai formulas.

“Ir tikai smags un konsekvents darbs. Lielākā daļa uzņēmumu pārvietojas tiešsaistē. Atrast jaunus veidus, kā pārorientēties, nav viegli, taču, kā redzam, cita ceļa nav, tāpēc ir jārīkojas,” noslēdz Vainausks.

Projekta ietvaros tiek runāts par jauno situāciju, kas radusies Covid-19 dēļ, kā mainījies uzņēmumu darbs, kādi ir zaudējumi un vai šī krīze ir devusi iespēju arī iemācīties ko jaunu, kas varētu palīdzēt turpmākajā uzņēmuma darbībā. Šajā projektā uzņēmēji dalīsies pieredzē un ieteiks, kā rīkoties, lai vieglāk pārvarētu krīzi, tādējādi rādot savu uzņēmējdarbības mākslu, kā tikt galā ar sarežģīto situāciju.

"Uzņēmējdarbības māksla" - tas ir projekts, kurš parādīs, vai valsts atbalsta mehānismi ir palīdzējuši saglabāt darbiniekus un kādas ir nākotnes perspektīvas. Projektā iesaistās mazie un vidējie uzņēmumi, kas šajā krīzē tiek uzskatīti par galveno "riska grupu".

Projekts top sadarbībā ar SEB banku.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu