Pretrunīgi vērtētais projekts "Mirāža": arhitektus lūdz atteikties no tā īstenošanas

FOTO: Ekrānuzņēmums no Youtube video

Prestižais britu arhitektu birojs "Foster+Partners" jūlijā nāca klajā ar jaunās Saūda Arābijas lidostas "Mirāža" projektu. Kamēr vieni slavēja britu arhitektu radītās lidostas novatorisko dizainu, tikmēr vides aktīvisti un citi arhitektu biroji asi kritizēja projekta plānus. 

Lidosta "Mirāža" ir tikai neliela daļa no Saūda Arābijas megaprojekta "Amaala", kuras ietvaros ir paredzēts Sarkanās jūras ziemeļrietumu krastā radīt milzīgu tūristu pilsētu. Projektā paredzēts līdz 2030. gadam izbūvēt viesnīcas, kuru kopējā kapacitāte būs 2500 apartamenti, 800 savrupnami un lielveikali - tūristu pilsēta plestos 4,155 kvadrātkilometru platībā.

Plānotās tūristu pilsētas vizualizācija no putna lidojuma

FOTO: Amaala/Publicitātes foto

"Foster+Partners" plānos bija radīt lidostu, kura no putna lidojuma vizuāli līdzinātos zvaigznei, bet no cilvēku perspektīvas - optiskai ilūzijai, kas izskatītos gluži kā mirāža tuksneša vidū. Kaut arī arhitektu birojs ar lidostas dizainu nāca klajā vien šā gada jūlija pašā sākumā, "Mirāžu" bija paredzēts uzcelt un nodot ekspluatācijā jau 2023. gadā. Ambiciozais projekts paredzēja, ka lidosta gadā spēs apkalpot miljonu pasažieru un uz citu lidostu fona izcelsies ar izteiktu luksusa pieskārienu. Tomēr šie plāni, cik ātri uzradās, tik ātri noplaka.  

FOTO: Ekrānuzņēmums no Youtube video

Problēma sākas faktā, ka "Mirāža" nebūs ierastā komerciālā lidosta, bet apkalpos tikai un vienīgi privātās lidmašīnas. Savukārt arhitektu birojs "Foster+Partners" pērnā gada maijā pievienojās arhitektūras klimata kustībai "Architects Declare". Šīs kustības ietvaros dalībnieki apņemas ievērot konkrētus darbības principus, lai samazinātu arhitektūras kaitīgo ietekmi uz vidi. Ja britu arhitektu birojs īstenotu šīs lidostas projektu, tad rastos visai pretrunīga situācija, jo tādējādi arhitekti, kas ir solījušies rūpēties par ekoloģiju, veicinās pastiprinātu vides piesārņošanu, vēsta portāls "CNN".

Aviācijas industrija ik gadu rada 4,9% no visām oglekļa emisijām, bet šis procents solās pieaugt - tiek lēsts, ka līdz 2037. gadam aviācijas oglekļa radīto emisiju daudzums dubultosies. Lielu daļa no esošajām emisijām rada tieši privātais aviācijas sektors - komerciālajos reisos tiek sakomplektēts liels daudzums ceļotāju, turpretī privātajā sektorā tāds cilvēku skaits tiek izkliedēts vairākās mazākās lidmašīnās, respektīvi, rada krietni vairāk kaitīgo izmešu nekā lielas komerciālās lidmašīnas. Tieši tāpēc organizācija "Architects Climate Action Network" lūdza "Foster+Partners" atteikties no projekta vai atkāpties no kustības "Architects Declare". 

Uz augšu
Back