Apceļo Latviju! ⟩ Baložu kūdras bānītis

FOTO: TVNET

Laikā, kad daudziem no mums plānoto atpūtu ārvalstīs nācies atlikt, ir vērts pameklēt vēl neredzētas un neiepazītas vietas mūsu pašu mīļajā Latvijā. Man vēl ne reizi nebija nācies pabūt tepat Rīgas pievārtē esošajā Baložu kūdras muzejdzelzceļā, kas, entuziastu kopts un lolots, reizi mēnesī gaida interesentus, lai piedāvātu brīnišķīgu iespēju – piedzīvot braucienu ar unikālo kūdras bānīti un izzināt Baložu kūdras dzelzceļa vēsturi.

Uzreiz jāpaskaidro, ka muzejdzelzceļš ir nevis valsts paspārnē esošs muzejs, bet gan dzelzceļa entuziastu biedrības, “Bānīša draugu klubs”, iekopta vieta, kas tika izveidota 2013. gadā. Šo gadu gaitā entuziasti kopā ar domubiedriem organizējuši daudz jo daudz talku un ieguldījuši ne mazums pūļu, lai saglabātu daļiņu no Baložu dzelzceļa tīkla, kura kopgarums reiz sasniedza 28 kilometrus, bet līdz mūsdienām saglabājušies vien 2,5 kilometru. 

Tāpat jāuzsver, ka šobrīd muzejdzelzceļa izveide ir tikai agrīnā stadijā, un Baložu kūdras muzejdzelzceļš līdz šim nav atvērts kā gatavs tūrisma objekts,

tādēļ iespējas apmeklēt dzelzceļu tiek organizētas reizi mēnesī un pirms tam obligāti jāpiesakās.

Par ekskursiju laikiem un iespējām pieteikties skatīt muzejdzelzceļa mājaslapu. Jāpiezīmē, ka cenas ir demokrātiskas: ieejas maksa ir 2,5 eiro pieaugušajam, bet bērniem līdz trīs gadu vecumam ieeja ir bez maksas. Muzejdzelzceļa adrese ir Ķekavas novads, Baloži, Dārzu iela 14a, un šo vietu visērtāk sasniegt ar automašīnu, taču Baložos iespējams nokļūt arī ar sabiedrisko transportu, tomēr tādā gadījumā jārēķinās, ka līdz muzejam būs jāiet kāds gabaliņš.

Apmeklētājiem arīdzan jāņem vērā, ka objektā ar mājdzīvniekiem ienākt aizliegts, tādēļ četrkājainajiem draugiem būs vien jāpaliek mājās.

Interesanti, ka Baložu kūdras muzejdzelzceļš ir unikāls ar to, ka tas nav izvietots telpās. Ierodoties minētajā adresē, saproti, ka pats dzelzceļš ir muzejs, un tā dārgums ir viss, kas brauc pa sliedēm: gan vēsturiski saglabātais ritošais sastāvs, gan no citiem dzelzceļiem kolekcijā iegūtais ritošais sastāvs, kā arī unikālais autentiskais kūdras dzelzceļu ēdnīcas vagons.

Zīmīgi, ka šis vagons ir pilnībā restaurēts tā oriģinālajā stāvoklī un ir vienīgais šādā komplektācijā saglabātais vagons pasaulē!

Vēl noteikti jāpiemin entuziastu pašu spēkiem uzbūvētais vagons, kas veidots kā maģistrālā dzelzceļa pasažieru vagons. Patīkami, ka šis vagons pielāgots tā, lai tajā varētu ievietot arī bērnu ratiņus vai pasažieri ratiņkrēslā. Apmeklētāju ērtībām sagatavots arī izsmeļošs audiogids, kas iepazīstina ar Baložu kūdras fabrikas vēsturi, šaursliežu dzelzceļu un derīgā izrakteņa, kūdras, īpatnībām, bet, ja radušies kādi jautājumi, uz tiem noteikti pratīs atbildēt biedrības “Bānīša draugu klubs” pārstāvji.

Izbrauciens ar bānīti uz kūdras laukiem un fabriku ilgst pusstundu, un tas ir gana iespaidīgs un noteikti ies pie sirds kā lieliem, tā maziem. Šaursliežu dzelzceļš vijas caur purvu, ko gan savā varā sāk pārņemt mežs, un ceļš finalizējas kūdras ieguves vietās, kur saimnieko kūdras ieguves uzņēmums SIA “Pindstrup Latvia”.

Kāpēc šeit radās vajadzība pēc dzelzceļa? Lai rastu atbildi uz šo jautājumu, jāielūkojas vēstures lappusēs. Baložu kūdras fabrika tika dibināta 1945. gadā, un, lai kūdru varētu transportēt no ieguves laukiem uz fabriku, tika izbūvēts šaursliežu dzelzceļa (750 mm platuma) tīkls. Viens no tīkla atzariem veda uz Baložu staciju, kur kūdra tika pārkrauta platsliežu vagonos, savukārt otrs - pat līdz Ziepniekkalnam! Laikam ejot, kūdras krājumi purvā sāka izsīkt, un tas bija iemesls, kādēļ Baložu kūdras fabrika pakāpeniski samazināja gan kūdras ieguvi, gan dzelzceļu tīklu.

Dzelzceļš pārstāja funkcionēt 2011. gadā, un kūdru no purva sāka izvest ar traktoriem. 

Pāris gadus vēlāk, 2013. gadā, tika pieņemts lēmums Baložu kūdras dzelzceļu nojaukt, taču tad par to uzzināja dzelzceļa entuziasti, kas, tiekoties ar Baložu dzelzceļa īpašniekiem, panāca vienošanos par dzelzceļa nenojaukšanu, saglabāšanu un pārveidošanu par muzejdzelzceļu, kā arī par kopīgu sadarbību apvienota kūdras muzeja izveidē. Lai gan priekšā vēl daudz darāmā, bānīša draugi ir apņēmības pilni darbus turpināt, un biedrība aicina tai piepulcēties un atjaunošanas darbos iesaistīties ikvienu, kas to vēlētos.

Pateicoties aktīvistu centieniem, dzelzceļa stāsts turpinās arī šodien, un to izzināt laipni gaidīts ikviens interesents!

Speciāli TVNET lasītājiem - bānīša draugi nolēmuši rīkot ārpuskārtas ekskursiju, kas notiks nākamsestdien, 15. augustā;

regulārās ekskursijas notiek katra mēneša pēdējā sestdienā. Pieteikšanās šeit.

Uz augšu
Back