Šoferis pārsteigts, ka viņa mašīnai "slepus" anulēta OCTA

FOTO: Ekrānuzņēmums no Degpunktā sižeta

Pensionārs Juris Freibergs, lai nesēdētu mājās, dienas vada pie auto stūres, pārvadājot pasažierus un kravas. 13. maijā vīrieti apturēja Ceļu policija, un izrādījās, ka Jura automašīnas obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas polise ir anulēta. Par braukšanu bez OCTA viņš sodīts, tāpēc pensionārs ir neizpratnē, jo OCTA polisē bijis rakstīts, ka tā derīga vēl pāris nedēļas.

Atklājies, ka Jura mašīnas polisi anulējis Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs, jo vīrietis šajā iestādē izņēmis jaunu licences kartīti pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo transportlīdzekli. Juris uzrakstījis sūdzību un saņēmis paskaidrojumu, ka tāda ir kārtība un viss.

"Iedeva man tādu likumu, kur ir rakstīts, ka, saņemot jaunu licences karti... Bet kāda jēga? Tad sanāk, ka man dubulti jāmaksā OCTA? Tur ir rakstīts tā, ka es uzsāku komercdarbību, Autotransporta direkcijā man izsniedz jaunu licences kartīti un tajā momentā tiek pārtraukta mana OCTA. Kā var darīt? Nevienam neziņojot, viņi paņem un atceļ manu octu," sašutis ir Juris.

Juris arī apzinās, ka likuma nezināšana neatbrīvo no atbildības, tomēr pārsūdzējis Ceļu policijas piespriesto sodu cerībā uz situācijas izpratni. Policisti nav bijuši pretimnākoši. Vaicājam šoferim, kā tad, viņaprāt, visai šai kartīšu un apdrošināšanu sistēmai būtu jādarbojas?

FOTO: Ekrānuzņēmums no Degpunktā sižeta

"Viņiem pašiem vajadzētu tikt skaidrībā. Tikt skaidrībā ar CSDD, lai viņi tiek skaidrībā ar brokeriem, apdrošinātājiem un sāk normāli strādāt. Tas taču nav normāls darbs. Es pats visam sekoju līdzi. Man ir liela dienasgrāmata, kad man beidzas OCTA, kad man kartiņas jāņem, kad man jāiesniedz dokumenti. Neesmu jau tik neapzinīgs, ka to nedaru. Es daru visu pēc likuma un pantiem. Bet šajā gadījumā bija kaut kur aiz muguras atslēgta OCTA, man nezinot," - tā Juris.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojā (LTAB) atzīst, ka Jurim taisnība. Šāda kārtība nav īsti ērta uzņēmējiem, bet arī īstermiņa komercpakalpojumu sniedzēji mūsu valstī ir jauna parādība, kas saistīta ar “Bolt” un “Yandex” ienākšanu tirgū. Likumdevējs, izdodot šo normu, bija paredzējis, ka uzņēmēji kartīti pasažieru komercpārvadājumiem izņems uz ilgākiem periodiem, nevis uz dažām dienām un ar pārtraukumiem.

LTAB valdes loceklis Juris Stengrevics: “Vēsturiski tas radies, jo komercdarbība ir lielāks risks, skatoties no apdrošinātāja viedokļa, līdz ar to polises maksā dārgāk. Situācijā, kad privātais transports pārtop par komerctransportu, tiek izņemta speciālā licences kartīte komerctransporta lietošanai un jāpērk arī jauna apdrošināšanas polise, kura parasti ir dārgāka.”

To saprotot, jo Jura Freiberga gadījums nav vienīgais, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs jau pirms pāris mēnešiem izveidojis priekšlikumus situācijas uzlabošanai. Saskaņošana varas gaiteņos gan prasa laiku, tādēļ pagaidām šoferiem jāatceras, ka pie katras licences kartītes maiņas polise pārtrauc darbību un ir jāpērk jauna.

Par anulētās polises neizmantotajām dienām klients no apdrošinātāja var pieprasīt līdzekļu atmaksu. Šoferītim Jurim gan tas ir mazs mierinājums, jo viņš ar veco polisi bija iekļuvis nelielā negadījumā, līdz ar to viņam nekādi līdzekļi nepienākas.

Uz augšu
Back