NEPLP sāk vairākas pārbaudes lietas par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Paula Čurkste/LETA

Veicot pastiprinātu televīzijas un radio programmu monitoringu kopš priekšvēlēšanu aģitācijas perioda sākuma, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) sākusi vēl trīs pārbaudes lietas par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumiem AS "TV Latvija" un SIA "Baltkom radio" pirms Rīgas domes vēlēšanām.

Divas sāktās pārbaudes lietas saistītas ar iespējamu slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu raidījumā "Nacionālais interešu klubs", kas tiek pārraidīts programmā "RīgaTV 24".

Iespējama slēpta priekšvēlēšanu aģitācija konstatēta vairākās epizodēs - gan izvietojot raidījumā vizuālus elementus ar konkrētu politisko spēku logo, iesaistot aģitatorus, gan redakcionāli nenodrošinot dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvaru, neatļauti popularizējot divu politisko spēku, partijas "Gods kalpot Rīgai" un vēlēšanu apvienības Attīstībai/Par!, "Progresīvie" deputātu amata kandidātus, nodrošinot šiem politiskajiem spēkiem proporcionāli daudz lielāku pārstāvniecību konkrētajā raidījumā.

Viena no pārbaudēm sākta saistībā ar konstatēto raidījumos "Septiņas dienas un naktis" un "Rīts Baltkomā", kas tiek pārraidītas "Baltkom radio",

kurā iespējama slēpta priekšvēlēšanu aģitācija izpaudusies, redakcionāli nenodrošinot dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvaru, bet gan neatļauti popularizējot partijas "Gods kalpot Rīgai" deputātu kandidātus, nodrošinot viņiem proporcionāli daudz plašāku pārstāvniecību savā programmā.

Par sāktajās pārbaudēs atklāto NEPLP ir informējusi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.

Padomes loceklis Jānis Eglītis pauda, ka Priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt iespēju paust un uzzināt informāciju par kandidātiem, partijām un to politisko piedāvājumu. Vienlaikus, ja aģitācija tiek slēpta, tā nozīmē negodīgu politisko konkurenci un iespējas manipulēt ar vēlētāju gribu. Viņš arī norādīja, ka mediji ir redakcionāli neatkarīgi, tomēr vienlaikus tiem ir pienākums ievērot augstus žurnālistikas profesionalitātes un ētikas standartus, kā arī Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto.

NEPLP atgādina, ka priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām, politisko partiju apvienībām un vēlētāju apvienībām pirms vēlēšanām. Slēpta priekšvēlēšanu aģitācija ir aizliegta.

NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš akcentēja, ka šāda veida pārkāpumi var ietekmēt Rīgas domes vēlēšanu rezultātus, kas ir nepieļaujami demokrātiskā sabiedrībā. NEPLP uzdevums ir uzraudzīt likuma ievērošanu un ātri reaģēt uz pārkāpumiem.

NEPLP aicina medijus ievērot Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu un Padomes izstrādātās "Vadlīnijas elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma piemērošanai, veidojot ziņu, informatīvi dokumentālos un diskusiju raidījumus, it īpaši priekšvēlēšanu laikā". Deputātu kandidātu aicināšanai uz raidījumu ir jābūt pamatotai un jāatturas šīs personas izmantot kā viedokļu līderus, ekspertus vai notikumu galvenos komentētājus palielinot konkrēto kandidātu publicitāti.

NEPLP informē, ka savas kompetences ietvaros turpinās uzraudzīt elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības atbilstību likumā noteiktajam, kā arī uzsver, ka par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu tiem paredzēta atbildība Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 35.panta otrajā daļā. Par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības jomā piemēro naudas sodu fiziskajai personai no 10 līdz 100 naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no 100 līdz 1420 naudas soda vienībām. Vienas naudas soda vienības vērtība pašlaik Latvijā ir noteikta 5 eiro.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu