"Aug meitas kā liepas, puiši kā ozoli," skan sena līdzība, un viens no ozoliem, kas ar katru gadu kļūst arvien spēcīgāks un kuplāks, aug arvien varenāks, ir kāds puisietis no Pārdaugavas - Ģirts Rozentāls jeb mums visiem jau gandrīz divdesmit piecus gadus pazīstams vienkārši kā Ozols. Šonedēļ klajā nācis jauns repera albums ar stilizēto nosaukumu "Y A U D A". 

Pirms ķeros klāt albumam, atgādināšu, ka Ozols savas muzikālās gaitas sāka vēl pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu vidū kopā ar grupu Fact, vēlāk tūkstošgades pirmajos gados veiksmīgi darbojās kā solo mākslinieks, taču pēc 2009. gada albuma "Neatkarība", kas pārāk plašu rezonansi neieguva, sekoja ilgāka pauze, kuras laikā reperis vairāk pievērsās sadzīviskām lietām, sava apģērbu un urbānās kultūras atribūtu veikala attīstīšanai.

Uz brīdi jau šķita, ka Ozola laiks ir pagājis - hiphopa mūzikā bija ienākušas jaunas vēsmas, jauni bītmeikeri, īpaši jau tie, kas nāca no "Dirty Deal Audio" apvienības - "Netīrās cilpas", Oriole, Niklāvz, Kashuks u.c. Tomēr Ozols spēja noreaģēt un drīz sāka sadarboties ar šo jauno, progresīvi domājošo bītu meistaru paaudzi.

"Sākumā jau viņi mani uzskatīja tikai par džeku, kam ir veikals,"

1

pirmo saskarsmi ar jaunajiem hiphopa producentiem atklāj Ozols. 

Ozols "Y A U D A"

FOTO: publicitātes

Pateicoties Niklāva Sekača producētajam singlam "Superhaips", kuru papildināja stilizēts videoklips ar atsaucēm uz astoņdesmitajiem gadiem, Ozols uz pašmāju urbānās mūzikas skatuves atgriezās pilnīgi jaunā kvalitātē. Pēc albuma "Atpakaļ nākotnē" (2015) sekoja kopdarbs ar grupu "Tehnikums", kurā reperis pirmo reizi dziesmu vārdos apspēlēja attiecību tēmu, un pirms diviem gadiem izdots jau salīdzinoši konceptuāls ieraksts "Neona pilsēta‎". 

Arī jaunais albums ir konceptuāls. "Tas ir kā audio stāsts par šī ieraksta galveno varoni Nikiju Yaudu, kas mēģina atgriezties iepriekšējā dzīvē un atgūt nozaudēto," tā šīs muzikālās īsfilmas vēstījumu skaidro Rozentāls.

Interesanti, ka albuma muzikālais materiāls pirmās aprises sāka iegūt tikai šā gada februārī, bet pats saturiskais koncepts vien pirms neilga laika. Pēc vairākām sesijām ar bītmeikeriem - šoreiz lauvas tiesu producējuši liepājnieks Niklāvz un jelgavnieks Helmuts Šteins (no apvienības "Katapullt") - izkristalizējās ideja par nosaukumu "Jauda", taču, lai būtu "haipīgāk", tas stilizēts kā "Y A U D A". Albuma saturā iestrādāts arī tēls - galvenais varonis, sarežģītais problēmzēns Nikijs Yauda, kurš ar savu motociklu emociju uzplūdā pamet draudzeni un dodas pretī nezināmajam. 

Ozols

FOTO: publicitātes

Albums dramaturģiski dalās divās daļās - tā pirmā puse saistīta ar Nikija Yaudas noslēpumaino pazušanu, piedzīvojumiem ceļā, bet otra puse - mēģinājums atgriezties pie draudzenes, atraidījums un slīgšana arvien dziļākā depresijā. Pagrieziena punkts ir dziesma "Pavasaris", kurā galvenais varonis tuvojas mīļotās dzīvoklim, bet... Albums noslēdzas ar dziesmu, kurai dots simbolisks nosaukums "Izslēdz gaismu". Nav zināms, vai Nikijs spēs atgūties no bezcerības un vientulības.

Video: Ozols "Pavasaris".

Plati ievada tumšās noskaņās ieturēts skaņdarbs "Nāves ēnā", kurā galvenais varonis pirms došanās tālā ceļā uzdod sev jautājumu: "Kur ņemt to superspēku, kas nosargās?". Albumā iestrādāti trīs tā dēvētie skiti jeb etīdes par attiecīgo tēmu, pirmajā ("Gvazdika") dzirdam Nikija Yaudas draudzenes balsi, kura skaidri un gaiši pasaka, ka nevēlas neko par Nikiju vairs dzirdēt. 

Seko viens no albuma spēcīgākajiem skaņdarbiem "1000 km", kurā izmantots sadalīta bīta paņēmiens jeb bītsvičs (beat switch - angļu val.). Pirmo kompozīcijas daļas bītu veidojis Šteins, kurš, starp citu, ir veidojis bītus arī tādiem slaveniem reperiem kā Vizs Kalifa (Wiz Khalifa) un Nipsijs Hasls (Nipsey Hu$$le), savukārt otru daļu tā dēvētā drila (drill music) manierē izveidojis Niklāvz. 

"Mans liktens varbūt ir mošeja - baidies ienākt? Nebūs šeit gospeļa. Mans piekūns skrien debesīs," deklamē Ozols, atsaucoties uz "Jauna Mēness" dziesmu.

1

Šoreiz piekūns simbolizē Nikija dzelzs rumaku - motociklu, ar kuru viņš gluži kā tādā futūristiskā "Trakā Maksa" (Mad Max) filmas pasaulē dodas pretī bīstamiem piedzīvojumiem. Savukārt otrajā daļā kā Nikija alter ego ar savu sakāmo ienāk reperis rolands če, kā allaž apliecinot savu augsto klasi.

Melodiskais skaņdarbs "Barjeras", kurā Ozols plaši izmanto auto tune efektu, ir muzikāli nedaudz atšķirīgāks, ar vienu kāju mūziķis iekāpis viegli psihedēliskā indie estētikā. Seko otrais skits, kurā uzzinām, ka Nikijam jau dzenas pakaļ policija, un tāds kā albuma titulskaņdarbs "Nikijs Yauda". 

Turpinājumā seko divi skaņdarbi, kuros dzirdams gan jaunais reperis Prusaks (Prusax), gan "Siera plates" dalībnieks xantikvariāts, kas ar vieglu humoru atsvaidzina nedaudz samudžināto kopējo albuma scenāriju. 

"Tu mans saules stariņ, es tevi gaidu... es būšu tīneidžeris, un tu mana labā roka," deklamē xantikvariāts.

Ozols

FOTO: publicitātes

Pēc "Pavasara", kurā ģitāru iespēlējis grupas "Laika suns" līderis Arnis Račinskis, viņš arī atbildīgs par albuma miksu (studija "Mute"), seko stāsta skumjais noslēgums ar dziesmām "Ko tu dari?", "Laiks uzvarēs" ar jaudīgu piedziedājumu un liriskais kopdarbs ar dziedātāju Intaru Busuli "Mans ceļš".

No vienas puses ir ļoti aizraujoši sekot līdzi kādam izdomātam tēlam iedomātā pasaulē, kurš ar savu spīdīgo moci traucas pa lielceļu sevis meklējumos, taču no otras - klausoties un arī skatoties nerodas sajūta, ka tam visam varētu būt kaut neliela saistība ar pašu Ozolu. Varbūt kļūdos un šis ir arī daļēji stāsts par viņu pašu. Laiks to rādīs.

Ozols "Y A U D A"

FOTO: publicitātes

Atgādināšu, ka šajā nedēļas nogalē Sporta kvartālā notiks trīs Ozola jaunā albuma prezentācijas koncerti. Pieejamas ir 500 biļetes uz katru no pasākuma dienām. Biļetes šeit.

Noklausies albumu!

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. 

Par materiāla saturu atbild SIA "TVNET". Saturu veidoja Jānis Žilde. 

FOTO: #SIF_MAF2020