Lai tev un tavam dibenam būtu ērti, auto sēdeklis tiek testēts simtiem stundu

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Peugeot

​Lai pieveiktu simtiem kilometru pie auto stūres, sēdekļa ērtums ir ārkārtīgi svarīgs. Ja sēdeklis nebūs ērts, tad ceļš šķitīs garš un mokošs. Nelīdzēs ne regulējama stūre, ne atzveltnes regulēšana, ne regulāra izkāpšana izstaipīties. Turpretī ērtā sēdeklī kilometri un laiks paies nemanot, tādēļ autoražotāji mašīnas izstrādes procesā ievērojamus laika resursus atvēl sēdekļu konstruēšanai.

Mašīnas sēdeklis radās vienlaicīgi ar pirmo auto. Jau tad inženieri bija iztēlojušies, ka mašīnas sēdeklim jābūt ne mazāk ērtam kā krēslam viesistabā vai zvilnim pie kamīna, un mūsdienās pieeja nav būtiski mainījusies, jo Peugeot skatījumā ar visām pieejamajām tehnoloģijām konstruētajiem krēsliem ir jāizpilda virkne kritēriju - tiem jābūt ne tikai ērtiem tālos ceļojumos un jāatbilst konkrētā ģeogrāfiskā reģiona drošības prasībām, bet arī jāatšķiras dizaina ziņā. 

Foto: Peugeot

Pastāvīga attīstība

Autobūves pirmsākumos automobiļa priekšējais sēdeklis bija kā dīvāns trim personām. Tikai pēc 2. pasaules kara, kad Eiropā apgriezienus uzņēma kompakto auto ražošana, attīstījās divu atsevišķu priekšējos sēdekļu un vienota aizmugurējā sēdekļa koncepcija. To laika gaitā pārņēma arī amerikāņi, šo risinājumu uzskatot par sportiskuma un greznības vēsmu. 

Nākamajās desmitgadēs sēdekļi piedzīvoja lēcienveida attīstību. Vispirms 1955.gadā masveida ražošanā parādījās sēdeklis, kam varēja mainīt atzveltnes slīpumu, augstumu un citus parametrus. Nedaudz vēlāk tādi auto kā Volkswagen Golf un Peugeot 306 jau piedāvāja nolokāmus sēdekļus. Ilgi nebija jāgaida, līdz MPV un SUV tipa automobiļos tika ieviesta trešā sēdekļu rinda, kas tagad sastopama arī tādos krosoveros kā Volkswagen Tiguan or Peugeot 5008. 

Foto: Peugeot

Arī trešā sēdekļu rinda ir piedzīvojusi evolūciju, līdz ar ko šādi auto ir ievērojami praktiskāki par sākotnējiem trīs rindu automobiļiem, piemēram, Land Rover Discovery, Renault Espace un citiem, jo trešās rindas sēdekļus mūsdienās var ērti ielocīt grīdā. Ar šādu risinājumu tādam auto kā Peugeot 5008, kas ir īsāks nekā vairums vidējās klases universāļu,  maksimālā bagāžas telpa ir 2150 litru.

Periodā, kad par mašīnu standarta aprīkojumu kļuva drošības jostas, eksperti uzmanību pievērsa arī sēdekļu konstrukcijām un to stingrībai. Savienotajās Valstīs, piemēram, septiņdesmitajos gados tika izstrādāti noteikumi un vadlīnijas, kādiem jābūt auto sēdekļiem, lai tie saņemtu nepieciešamo sertifikāciju.

Foto: Peugeot

Simtos stundu mērāmi testi

Mūsdienās noteikumu, kas regulē sēdekļu konstrukcijas, ir krietni vairāk. Autoražotājiem tas ir arī milzīgs ekonomiskais izaicinājums, jo komplekss mūsdienu sēdeklis var maksāt vairākus tūkstošus eiro. Summa milzīga, taču ražotāji to pamato ar visām tam nepieciešamajām komponentēm. Piemēram, Peugeot lēš, ka tā ražoto sēdekļu klāsts (vadītāja, pasažiera, aizmugurējais sēdeklis) ietver ap 150 dažādu detaļu.

Sēdekļu ražošanas procesā jāimitē to ilgstoša lietošana, lai pārliecinātos, ka nezudīs forma, nemainīsies komforta un drošības īpašības. Cilvēku, kurš būtu ar mieru tūkstošiem reižu apsēsties un piecelties, noalgot būs grūti, tādēļ viņa funkcijas rūpnīcā izpilda speciāli roboti. Ar tiem pie viena tiek testēts, kā lietošanas laikā dilst, piemēram, sēdekļa sānu malas, jo sēdeklim nemainīgi labi jākalpo gadiem un pat gadu desmitiem. Bez ievērības netiek atstāti arī aizmugurējie sēdekļi, to apdares materiāli un galvas balsti, jo tikai  tie var pasargāt no nopietnām traumām avārijas gadījumā. Tāpat visiem sēdekļiem jāiztur ekstrēmu temperatūru testi, jo automobiļi tiks lietoti visdažādākajos klimatiskajos apstākļos. 

Foto: en.wheelsage.org

Katram reģionam savas vajadzības

Ja ražotāji domātu tikai par sēdekļu izturību un ražošanas izmaksām, nekur tālu tie netiktu un modernie auto nebūtu ne tuvu tik komfortabli. Tā kā automobiļu ir daudz, arī sēdekļu daudzveidība ir milzīga, tomēr vislielākā vajadzība ir tieši pēc maksimāli komfortabliem un grezniem sēdekļiem, liecina Markets and Markets pētījums. Lai mašīnā justos ērti ne vien vadītājs, bet arī pasažieri, ražotājam jāatrisina milzumdaudz mīklu, turklāt arī katrā reģionā izpratne par komfortu atšķiras.

Piemēram, eiropieši priekšroku dod stingriem sēdekļiem ar labu muguras atbalstu tālos braucienos un stabiliem sānu balstiem dinamiskas braukšanas laikā. Prasības aizmugurējiem sēdekļiem nav tik lielas, taču viens no galvenajiem priekšnosacījumiem ir iespēja tos nolocīt, lai palielinātu bagāžnieku. 

Foto: en.wheelsage.org

Ķīnā, kas ir spēcīgākais un lielākais auto tirgus, prasības ir citas. Tur jaunu auto pircēji vēlas mīkstus, uz tausti ļoti maigus sēdekļus bez izteiktiem sānu balstiem. Tas pats attiecas arī uz aizmugurējiem sēdekļiem. Interesanti, ka ķīniešu vidū atšķiras arī prasības attiecībā uz mašīnas funkcionalitāti aizmugurē. Pircēji Ķīnā vēlas, lai dažādas auto funkcijas varētu pārvaldīt no aizmugures; šeit iespēju aizmugurējiem pasažieriem regulēt ventilāciju un apsildi novērtē augstāk nekā Eiropā un ir gatavi piemaksāt. 

Dienvidamerikā savukārt pircējs vēlas, lai sēdeklis būtu ne tikai ērts, bet arī palīdzētu absorbēt ceļa nelīdzenumus un mašīnas vibrācijas. 

Ņemot vērā visus mainīgos faktorus un pircēju prasības, autoražotāji aizvien turpina strādāt ar sēdekļiem, lai tie iemiesotu zīmola DNS. PSA grupa ar šādu pieeju strādā kopš 2013.gada, kad tika noteikts uzstādījums, ka jau no pirmā skatiena jāspēj noteikt sēdekļa piederība. Un, ja ne no skatiena, tad pēc sajūtām apsēžoties, jāspēj, piemēram, Peugeot sēdeklī sajust, ka tas radīts dinamiskai braukšanai, ir ar perpendikulāru polsterējumu un stingrām sānu malām.

Foto: en.wheelsage.org

Risinājumi nākotnei

Pastāv uzskats, ka nākotnes auto aizvien vairāk līdzināsies telpām mājās, jo, iekāpjot mašīnā ar autopilotu, braucēji varēs droši atpūsties, pat pagulēt, piedalīties virtuālā sapulcē, skatīties kino un tamlīdzīgi. Šā iemesla dēļ auto izstrādātāji aizvien vairāk ideju smeļas modes industrijā, izvēloties apdares materiālus un krāsu kombinācijas. Papildus tam metāla karkasu, kas tagad ir katra sēdekļa balsts, ar laiku aizstās kompozītmateriāli, un tie palīdzēs taupīt vietu un svaru, taču būs tikpat izturīgi.

Domājams arī, ka salīdzinoši vienkāršos nākotnes automobiļos ienāks sēdekļu risinājumi no dārgākām luksusa klases automašīnām, jo komforts kļūs par ļoti nozīmīgu katra auto raksturlielumu. Tādēļ var gaidīt, ka sēdekļi pratīs pielāgoties katram pasažierim un masāžas funkcija kļūs par standarta aprīkojumu. Auto varētu kļūt arī viegli transformējami. Tas ir - braucēji, atrodoties mašīnā, ar vieglām roku kustībām varēs pārbīdīt stūri, pārkārtot sēdekļus, pacelt galdiņus, lai strādātu, mācītos vai izklaidētos, kā tas jau ir iespējams konceptuālajā Peugeot e-Legend.

Foto: en.wheelsage.org
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu