Latvijas skolēni izcīnījuši medaļas Starptautiskās bioloģijas olimpiādes izaicinājumā

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ieva Čīka/LETA

Latvijas skolēni izcīnījuši divas sudraba un divas bronzas medaļas Starptautiskās bioloģijas olimpiādes izaicinājumā, informēja Valsts izglītības satura centra pārstāve Agnese Sviderska.

11. un 12.augustā tiešsaistes režīmā norisinājās 31.Starptautiskās bioloģijas olimpiādes izaicinājums, kurā piedalījās četri skolēni no Latvijas. Lai arī Covid-19 radīto ierobežojumu dēļ plānotā olimpiāde Japānā tika atcelta, olimpiādes organizatori tās dalībniekiem piedāvāja iespēju spēkus izmēģināt attālināti - virtuālā izaicinājumā. Sacenšoties ar jauniešiem no visas pasaules, skolēni no Latvijas sacensībās ieguva divas sudraba un divas bronzas medaļas.

Sviderska stāstīja, ka sudraba medaļas sacensībās ieguva Āgenskalna Valsts ģimnāzijas skolnieks Toms Ekmanis un Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolnieks Rolands Lopatko, savukārt bronzas medaļas ieguva Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolnieks Mārtiņš Dāvis Apsītis un Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzijas skolnieks Mairis Bērziņš. 

Tā kā olimpiādes izaicinājums šogad norisinājās tiešsaistes režīmā, katra dalībvalsts pirms sacensību sākuma saņēma uzdevumus, ko žūrijas locekļi iztulkoja savas valsts valodā. Skolēniem bija jāatzīmē atbildes atbilžu lapās, kas pēc tam tika nosūtītas atpakaļ sacensību organizatoriem, skaidroja Sviderska.

"Divas sudraba un divas bronzas medaļas ir augsts Latvijas komandas sasniegums,

pēdējo reizi šādu medaļu komplektu Starptautiskajā bioloģijas olimpiādē Latvija ieguva 2015.gadā Dānijā," skolēnu sasniegumus sacensībās vērtēja Latvijas Universitātes Mikrobioloģijas un biotehnoloģiju institūta vadošais pētnieks un komandas vadītājs Jānis Liepiņš.

Viņš stāstīja, ka Latvijas delegācijas dalībniekiem, gatavojoties sacensībām, tika rīkoti divu nedēļu ilgi sagatavošanās kursi, ko vadīja Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes mācībspēki. 

Organizatori izaicinājumā bija sagatavojuši divus laboratorijas darbus un divus teorētisko jautājumu blokus. Laboratorijas darbi notika embrioloģijā un bioinformātikā. Embrioloģijas darbā jauniešiem bija jāstrādā ar dzīvnieku embriju mikroskopisko griezumu attēliem, rekonstruējot dažādu struktūru attīstību. 

Savukārt bioinformātikas daļā bija jāanalizē dažādu organismu gēnu sekvences, izmantojot publiski pieejamās datu bāzes. Teorētiskie uzdevumi aptvēra vairākas atšķirīgas bioloģijas apakšnozares. Piemēram, lai risinātu uzdevumus par augu minerālo barošanos vai insekticīdu rezistences attīstību odu populācijā, skolēniem bija jāorientējas gan bioķīmijā, gan molekulārā bioloģijā, kā arī ģenētikā un ekoloģijā.

Starptautiskā bioloģijas olimpiāde tās dalībniekiem nenozīmē vien uzdevumu risināšanu, tā ir arī vieta, kur dažādu valstu izcilākajiem skolēniem satikties un nodibināt kontaktus. Izaicinājuma organizētāji šogad veicināja dalībnieku tikšanos un sadarbību virtuālā vidē. 

Organizatori bija nodefinējuši četras jomas, proti, evolūcija, infekcijas slimības, genoma rediģēšana un bioloģiskā daudzveidība un okeāns, kurās sacensību dalībnieki var veidot kopīgus projektus. Mēneša laikā, strādājot attālināti nelielās grupās, kuras pārraudzīs iepriekšējo gadu starptautisko bioloģijas olimpiāžu dalībnieki, šo sacensību dalībnieki kopīgi definēs problēmas, meklēs risinājumu un noformēs gala ziņojumus. Iegūtie rezultāti tiks prezentēti Japānas zinātniskajai žūrijai un žūrijas komisija apbalvos interesantākos.

Mācību priekšmetu olimpiādes tiek organizētas par Eiropas Sociālā fonda projekta "Nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošana izglītojamo talantu attīstībai" finansējumu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu