Nāves ēnas ieleja: viena no pirmajām manipulētajām fotogrāfijām vēsturē (2)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Art Institute Chicago

Šī Krimas kara laikā uzņemtā fotogrāfija (1855) tiek uzskatīta par vienu no pirmajām fotogrāfijām, kas pārveidotas, lai parādītu citādāku realitāti nekā patiesībā.

Rodžera Fentona uzņemtajā fotogrāfijā redzama skumja aina – ceļš un grāvis, kas piebārstīts ar lielgabala lodēm. Attēls ir ļoti saistošs, proti, tas vērotāja iztēlē reizē rosina gan nežēlīgu 19. gadsimta vidus kauju ainas, gan pēckara posta skumjas. Tas ir slavens attēls – viens no attēlu pāra, kurus abus vienā dienā no viena skatupunkta uzņēmis Fentons. Kāda ir atšķirība starp tiem? Mazāk slavenajā attēlā uz ceļa nav lielgabala ložu – tās visas ir grāvī.

Foto: Art Institute Chicago

Kura no ainām ir tā, ar kuru pirmo reizi saskārās Fentons? Kurš no attēliem tika uzņemts pirmais? Daudzi uzskata, ka attēls, kurā uz ceļa ir lielgabala lodes, ir uzņemts kā otrais, proti, Fentons lielgabala lodes uz ceļa izvietoja pats, lai attēls izskatītos dramatiskāks.

Šo teoriju pirmais izvirzīja vācu vēsturnieks Ulrihs Kellers, bet esejiste Sūzana Zontāga to pieminēja savā grāmatā “Regarding the Pain of Others”, rakstīts vietnē "Public Domain Review".

Fentona “Nāves ēnas ieleja” ir radīta aptuveni astoņdesmit gadu pirms Roberta Kapa fotogrāfijas “Krītošais kareivis” (Falling Soldier, 1936), kas arī tiek uzskatīta par viltotu.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu