Elektroauto tirgus uzņem apgriezienus. Vai elektrības pietiks visiem? (1)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Viens no iemesliem, ko min kā pretargumentu elektromobiļa iegādei, ir publisko uzlādes vietu trūkums, jo ne vienmēr mašīnu var uzlādēt darbā vai mājās.

Patiesā situācija strauji uzlabojas. Pirmkārt mums ir e-mobi jeb CSDD tīkls, un strauji attīstās Latvenergo ieviestais Elektrum tīkls, kurā ir 26 stacijas.

Precīzāk - 26 pieslēgvietas elektromobiļu uzlādei. Tas ir sākums Latvijā lielākajam komerciālo uzlādes staciju tīklam, ko akciju sabiedrība Latvenergo veido ar zīmolu Elektrum. 

"Pamatā uzlādes stacijas ir Rīgā. Dažas ir Jūrmalā un pie Pļaviņu hidroelektrostacijas," skaidro Kaspars Cikmačs, AS Latvenergo Tehnoloģiju un atbalsta direktors.

Lielākais pieslēgvietu skaits patlaban ir stacijā pie Latvenergo centrālās ēkas Pulkveža Brieža ielā. Taču projekta mērķis ir atrast sadarbības partnerus ārpus uzņēmuma. 

Kaspars Cikmačs: "Latvenergo saskatīja, ka elektrouzlāde ir stratēģisks attīstības virziens. Mēs attīstām savas stacijas, un palīdzam tās attīstīt citiem. Un vislabāk tās attīstīt vietās, kur apgrozās daudz cilvēku un daudz automašīnu, - piemēram, smalka lielveikala stāvvietā. Mēs šajā gadījumā sadarbojamies ar Sky & More, bet mums ir sadarbība gan ar lielveikaliem, gan biroju centriem, kam mēs palīdzam uzstādīt elektrouzlādes stacijas viņu stāvvietās."

Kristīne Dombrovska, veikala Sky&More vadītāja: "Līdz šim esam saņēmuši vairākus iesniegumus ar lūgumu nodrošināt elektroauto uzlādes iespēju, kas liecina, ka mūsu klientu lokā ir pietiekami daudz elektroauto."

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Tātad Sky & More klienti labprāt brauc ar elektroauto. Bet kā klājas ar elektromobilitāti valsts mērogā?

"Elektromobilitātes statuss Latvijā ir diezgan vēl iesācēju līmenī, jo kopējais elektroauto skaits nesasniedz pat 0,2%," norāda Kaspars Cikmačs.

No otras puses, Latvijā reģistrēto elektromobiļu skaits jau sasniedzis 1000 un turpina augt. Un, ja būs elektromobiļi, jābūt arī publiskās uzlādes vietām. Kaspars Cikmačs apgalvo, ka esošās stacijas ir tikai sākums.

Kaspars Cikmačs: "Ja tagad esam uzstādījuši 26 pieslēgvietas, tad mums plānotas vēl vairākas stacijas šogad un vēl vairāk nākamgad."

Līdz 2021. gada beigām Elektrum tīklā vien paredzēts atklāt vismaz 84 pieslēgvietas. Kopā ar citām iespējām to skaits sasniegtu 250, tātad pa vienai uz katriem četriem elektromobiļiem. Iznāk, ka Latvijā uzlādes infrastruktūra soļo pa priekšu elektromobiļu tirdzniecībai.

Pagājušajā gadā tika uzstādīta pārsteidzoša prognoze, ka 2030. gadā Latvijā būs vairāk nekā 30 000 elektroauto. Prognoze ir drosmīga, tomēr, ja tā piepildīsies, rodas jautājums: vai visiem maz pietiks elektrības?

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Uz šo jautājumu var diezgan droši atbildēt, ka pietiks, jo izrādās, ka pirms gadiem 30 elektroenerģijas patēriņš Latvijā bija krietni lielāks nekā tagad.

Ja visi auto tagad kļūtu elektriski, tad mēs sasniegtu tikai to patēriņu, kāds bija 90. gadu sākumā.

Vēl viens jautājums - kur ņemt cenas ziņā pieejamu elektromobili?

Kaspars Cikmačs: "Analītiķi saka, ka 2025. gadā jābūt cenu paritātei, kad elektroauto un iekšdedzes dzinēja auto cena būs vienā līmenī."

Pat ja tas notiks vēlāk, Eiropā jau būs izveidojies pienācīgs lietotu elektromobiļu tirgus. Spriežot pēc sludinājumiem, faktiski tas eksistē jau tagad. Un būtu labi, ja elektromobili varētu ātri uzlādēt arī mājās.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu