Pēc avārijas auto atkal tiek tirgots kā nesists. Kur slēpjas riski?

FOTO: Ekrānuzņēmums no "Bez Tabu"

Pērkot lietotu auto, var ļoti paveikties un var arī ļoti nepaveikties. Pirmajā gadījumā iegādātais auto kalpo ilgi un labi. Otrajā gadījumā auto var izrādīties braucamais, kas uzcelts no mirušajiem, un tādēļ jārēķinās ar ievērojamiem, neplānotiem izdevumiem. Patiesībā var būt arī tā, ka šāds auto ir bīstams lietošanai.  

Vienu šādu automobili sludinājumu portālā pamanījis TV3 raidījuma "Bez tabu" Kaspars. Tas ir diezgan izskatīgs Volkswagen Caddy, kura aprakstā nekas neliecina par iepriekšējām likstām ar šo automašīnu. Ielūkojoties Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) mājaslapā, savukārt redzams, ka bijusi atņemta tehniskās apskates uzlīme avārijas dēļ.

Ātra, virspusēja vizuālā apskate bojājumus var arī neatklāt, taču mašīnas strukturālās deformācijas slēpj potenciālus riskus, jo, ja vēlreiz notiek negadījums, deformācijas zonas jau vairs nepilda tām deleģētās trieciena izkliedēšanas un absorbēšanas funkcijas un vienkārši sabrūk.

Vai potenciālajam pircējam vispār ir iespējams to pārbaudīt? Autolietu eksperts Normunds Avotiņš norāda, ka "daudz jau to variantu nav".

"Viens tātad ir CSDD datubāze, kas neparāda visu, bet parāda nobraukumu un tehnisko apskašu vēsturi. Ne visām automašīnām, bet dažām. Otrs variants ir tas avots, ko sauc par DNA, kur arī ne visas automašīnas ir atrodamas. Tikai jāatgādina, ka šie abi ir maksas pakalpojumi, jo par velti jau neviens tādu informāciju nesniedz. Bet ir pilnīgi skaidrs, ka, visticamāk, ja automobilis ir stipri lietots, 10 gadi vai vairāk, būs ļoti grūti atrast tādu ticamu, autentisku informāciju," - tā Normunds Avotiņš.

Šā sižeta varonis ir vien divus gadus vecs auto. CSDD bezmaksas informācijas sadaļā redzams, ka pēc 2019.novembrī notikuša satiksmes negadījuma tas uzskatāms par bojā gājušu un tā remonts vai nu nav iespējams, vai arī pārāk dārgs, lai atmaksātos.

FOTO: Ekrānuzņēmums no "Bez Tabu"

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) mobilajā lietotnē savukārt redzams, ka automašīnas īpašniekam arī izmaksāta atlīdzība 11 000 eiro apmērā. Savukārt Valsts policijas informācija liecina, ka negadījums noticis pagājušā gada 7.novembrī Rīgā, Kuģu ielā, kad automašīnas Volkswagen Caddy vadītājs neievēroja ceļa zīmi Dodiet ceļu un sadūrās ar Volkswagen Passat.

Nedz policija, nedz arī apdrošinātāji negrasās dalīties ar fotoattēliem no avārijas vietas, tāpēc nevar pārliecināties par avārijā gūtajiem bojājumiem. 

"Lielā daļā gadījumu pārdevējs nav ieinteresēts parādīt, kā automašīna izskatījās pirms tam, jo var gadīties, ka automašīna ir stipri cietusi," skaidro N. Avotiņš. 

"Potenciālam pircējam, ja viņš iegādājas transportlīdzekli un ja viņš redz, ka ir izdarītas par to konkrēto auto atzīmes, tātad viņš pirms automašīnas iegādes veic padziļinātu izpēti, vai tik tiešām tas ir atjaunots tā, lai ar to varētu droši piedalīties ceļu satiksmē," saka Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāve Ieva Bērziņa. 

Tikmēr N. Avotiņš norāda, ka visdrošāk jebkuru auto pie mazākajām aizdomām ir aizvest uz pazīstamu servisu. Un, ja tur darbojas cilvēki, kas no mašīnām kaut ko saprot, tad avārijas pazīmes ātri vien nāks gaismā.

Cik labi redzamas ir avārijas sekas šim auto, grūti spriest, tomēr CSDD pārstāve norāda, ka automobilim ir jābūt drošam satiksmē, ja jau tas ir pārbaudīts un ieguvis tehniskās apskates uzlīmi. 

FOTO: Ekrānuzņēmums no "Bez Tabu"

Uzrunātais VW Caddy tirgotājs arī uzskata, ka cietušais auto nebija bojāts tik smagi, lai nebūtu remontējams. Tādēļ viņš to iegādājies, ieguldījis papildu līdzekļus remontā, nomainījis bojātās detaļas un izlicis spēkratu tirgošanā. 

Rīgas Tehniskās universitātes docents tikmēr nobeigumā uzskatāmi skaidro, kā mainās automašīnas konstrukcijas īpašības pēc avārijas, un pamato, ka sākotnējo stingrību sistas un remontētas virsbūves detaļas neatgūst.

Uz augšu
Back