Jaunieši šogad daudz traumu guvuši ar mazjaudas transportlīdzekļiem

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: TVNET

Pēdējo gadu laikā īpaši daudzveidīgas ir kļuvušas pārvietošanās iespējas pilsētā un transportlīdzekļu pieejamība. Līdztekus pieprasījumam pēc motorolleriem, elektriskajiem skūteriem un elektriskajiem balansa dēļiem pieaug arī negadījumu skaits ceļu satiksmē, kuros iesaistīti ir šie transportlīdzekļi.

Apdrošināšanas sabiedrība Gjensidige Latvija vērš uzmanību, ka aizvadītā gada laikā pieaudzis negadījumu skaits, kad pie elektrisko un zemas kubatūras transportlīdzekļu stūres bijuši tieši jaunieši, tādēļ aicina viņu vecākus būt atbildīgiem un izvērtēt drošības riskus. 

Pusaudža procesi, kas sākas 10–11 gados un turpinās līdz pat pilngadībai, ir izaicinājumu pilns laiks vecākiem. Viena no jauniešu kvēlākajām interesēm šodien ir mazjaudas transportlīdzekļi – elektriskie skrejriteņi, motorolleri un pašbalansējošie skūteri. Statistika liecina, ka, pārvietojoties ar šiem transportlīdzekļiem, ir gūtas dažāda smaguma traumas – sākot ar minimāliem ievainojumiem un beidzot ar nopietniem lūzumiem. Daļa no traumu guvējiem ir jaunieši, kas pārgalvīgas vai neuzmanīgas braukšanas rezultātā zaudējuši kontroli un guvuši ievainojumus. 

Elektriskie skrejriteņi

Elektriskie transportlīdzekļi iedalās divās kategorijās – ar jaudas ierobežojumu līdz 25 un līdz 45 km/h. Jaudīgākajiem, kas arī saukti par mazjaudas motocikliem un mopēdiem, ir jābūt reģistrētiem CSDD, un, lai to vadītu, ir jāsasniedz vismaz 14 gadu vecums un jānokārto mopēdu braukšanas tiesības. Pretstatā tiem pilsētvidē izvietotie elektriskie skrejriteņi, kuru maksimālais ātrums nepārsniedz 25 km/h, ir kvalificējami kā sporta un atpūtas inventārs, taču to lietošanai specifisku noteikumu nav. 

Pie elektriskā skrejriteņa stūres var stāties jebkurš neatkarīgi no vecuma, zināšanām un pieredzes. Tas ir iemesls tam, kādēļ arvien biežāk pie stūres ir manāmi jaunieši, kas izmēģina sevi ceļu satiksmes dalībnieku un transportlīdzekļu vadītāju lomā, nezinot pat galvenos braukšanas noteikumus.

Ar elektrisko skrejriteni drīkst braukt gan pa ietvi, gan pa veloceļu, kas nereti atrodas vienā līmenī ar automašīnām. Tādējādi jaunie vadītāji pakļauj briesmām ne tikai paši sevi, bet arī citus satiksmes dalībniekus.

Valsts policija informē, ka elektriskie skrejriteņi netiek kontrolēti ikdienas satiksmē, jo vēl joprojām nepastāv regula, kas nosaka to lietošanas noteikumus. Kur transportlīdzekļiem vajadzētu pārvietoties – pa ceļu, ietvēm, veloceliņiem un kādi ir noteikumi – ātrums, ceļa zīmes, vadītāja vecums – šīs nianses šobrīd ir izskatīšanas stadijā un pagaidām nav ar likumu noteiktas, taču, piemēram, uzņēmums, kas iznomā dotos transportlīdzekļus, ir atbildīgs par savu iekšējo lietošanas noteikumu izstrādāšanu.

Foto: Publicitātes foto

Lai arī pilsētvidē iznomājamajiem elektriskajiem skrejriteņiem visbiežāk ir noteikti iekšējie lietošanas noteikumi, Valsts policijas pilnvarā neietilpst šo noteikumu uzraudzība. Kamēr regulas nepastāv, Valsts policija ir tiesīga piemērot sodu tikai par braukšanu reibumā un tādiem ceļu satiksmes noteikumiem kā sarkanās gaismas neievērošanu, ceļa nedošanu gājējiem un tamlīdzīgiem, taču ne par galvenajiem – pārgalvīgu un neuzmanīgu braukšanas stilu. 

Motorolleri 

Lielākais risks, vadot motorolleru, tiek skaidrots ar jauniešu pārgalvību, proti – braukšana ar tehniski bojātiem un nedrošiem motorolleriem, bez gaismām un svarīgām virsbūves detaļām, kā arī bieži vien bez aizsargķiveres. Gadās, ka braucēji aizmirst vēl kādu faktu: motolleram ir jābūt reģistrētam Ceļu satiksmes drošības direkcijā, kā arī tam ir jābūt ar numuru, pagrieziena rādītājiem un spoguļiem. 

Vēl viena pārgalvīga tendence, kas piemīt daudziem jaunajiem motorolleru vadītājiem, ir triku veikšana tam aizliegtās vietās un apstākļos. Nereti jaunieši veic pārgalvīgus trikus ceļu satiksmē – brauc uz viena riteņa, veic lēcienus, agresīvus pagriezienus u.c. Šāda rīcība apdraud ne tikai pašus motorolleru vadītājus, bet arī citus ceļu satiksmes dalībniekus. 

Balansējošie elelektriskie skūteri un dēļi

Vēl viens populārs pārvietošanās  līdzeklis jauniešu starpā ir pašbalansējošie skūteri un dēļi. Šie transportlīdzekļi nepārsniedz ātruma ierobežojumu 12 km/h, taču ir stabili tikai braukšanai pa līdzenu ceļu. To lietošanai nav vecuma ierobežojuma, tādēļ tie ir pieejami pat visjaunākajiem ceļu satiksmes dalībniekiem un savas nestabilitātes dēļ ir jo īpaši bīstami. Arī tādēļ, ka lietotājs šāda veida pārvietošanās līdzekli neizmanto diendienā un nav tikpat kompetents kritiskās situācijās uz ceļa kā, piemēram, velosipēdists.

"Gandrīz katrs velosipēdists zina, kā rīkoties, ja rodas šķērslis, jo viņš iepriekš ir nobraucis simtiem kilometru. Savukārt pašbalansējošo skūteru vadītājs, redzot šķērsli, apjūk un nespēj uzreiz saprast, kā pareizi rīkoties, lai no tā izvairītos. Pārliecības trūkums, ceļu satiksmes noteikumu nezināšana un negaidītu ceļa šķēršļu apvienojums ir biežākais ceļa negadījumu iemesls, braucot ar šo transportlīdzekli," norāda apdrošināšanas sabiedrībā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu