Auto lūžņos, bet par OCTA tāpat jāmaksā

FOTO: Скриншот с видео

Nepatīkamā situācijā nonākusi kāda sieviete, kura šā gada vasarā cieta smagā satiksmes negadījumā. Tajā nopietni cieta gan viņa pati, gan arī viņas automašīna, kurai jau avārijas dienā tika anulēta atļauja piedalīties ceļu satiksmē. Šis fakts gan izrādījies nepietiekams, lai pārtrauktu darboties obligātā civiltiesiskā apdrošināšana. Arī visi ar auto lietošanu saistītie nodokļu maksājumi aizvien bijuši spēkā, it kā sieviete turpinātu braukt, nevis ārstētos slimnīcā un auto gaidītu sagriešanu gabalos.

Sieviete raidījumam 4.studija norāda, ka vēlējusies atgūt samaksāto naudu par OCTA, kura bijusi spēkā vēl līdz decembrim. Lai naudu atgūtu, viņai bija jāiesniedz apdrošinātājam dokumenti par mašīnas likvidāciju. Tā ir obligāta prasība valstī, lai šādi braucamie nepiesārņotu vidi.

"Ja man 3.augustā ir aizliegts braukt, man tā OCTA nav vajadzīga jau no 3.augusta. Bet man pieprasa, ka vajag norakstīt to mašīnu. Labi, es aizgāju norakstīju. Pēc tam man pasaka, ka ir jānoņem no uzskaites tā mašīna un jānodod metāllūžņos. 23.septembrī uztaisīju transportlīdzekļa likvidācijas sertifikātu. Un tikai no 24.datuma man anulēja OCTA. Es gandrīz divus mēnešus zaudēju," raidījumam stāsta Ieva, kas cieta avārijā.

Valsts policijā (VP) tikmēr norāda, ka policisti nav tiesīgi avārijas vietā noņemt auto no reģistra vai lemt par tā norakstīšanu. 

FOTO: Ekrānuzņēmums no video

"Ja transportlīdzeklim ir konstatēti smagi bojājumi, tad policijas darbinieks ir tiesīgs pieņemt lēmumu par tehniskās apskates anulēšanu. Ar to arī visas darbības no policijas puses beidzas," skaidro Juris Jančevskis, VP Satiksmes uzraudzības un koordinācijas biroja priekšnieks. 

Tālāk visa informācija nonāk CSDD, bet arī tur neviens autovadītāja vietā formalitātes, kas saistītas ar apdrošināšanu, nekārto. 

CSDD pārstāve Ieva Bērziņa norāda, ka šādos gadījumos auto īpašniekam ir jāvēršas pie apstrādes uzņēmuma, kurš tad arī izsniedz likvidācijas sertifikātu. "Ko tas nozīmē? Tā būtībā ir izdruka no reģistra, ka transportlīdzeklis ir norakstīts. Šajos gadījumos nekādi nodokļi nav jāmaksā. Apstrādes uzņēmums būtībā visu izdara cilvēka vietā."

Ieva tikmēr aizvien ir neizpratnē, kādēļ apdrošinātājiem nepietiek ar faktu, ka auto ir nopietni cietis avārijā un tam ir anulēta tehniskā apskate. Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes loceklis Juris Stengrevics norāda, ka likumdošanā ir paredzēti vairāki veidi, kā var pārtraukt apdrošināšanu. Tādos gadījumos ir vai nu jāpārtrauc transportlīdzekļa reģistrācija, vai mašīna jānoraksta, jo ir jābūt pierādījumam, ka mašīna netiks lietota. Kad pierādījumi saņemti, apdrošinātājs pārtrauc līgumu.

Faktiski sanāk, ka naudu par apdrošināšanu var atgūt, ja auto īpašnieks pēc negadījuma sazinās ar CSDD un uz laiku pārtrauc mašīnas reģistrāciju. Tad varēs atgūt naudu par periodu, kurā mašīna nebūs reģistrā. Mašīnas reģistrāciju var apturēt arī īpašnieka pilnvarota persona, tomēr Ievai neskaidrs ir jautājums, ko darīt, ja cilvēks pēc avārijas ir nonācis reanimācijā un nav komunicējams. Rīcības varianti šādā situācijā likumā nav minēti.

Uz augšu
Back